להימנע מקביעת הגבלות על הגירה לישראל, בטרם גובשה מדיניות הגירה ברורה

ב-9.6.05, בעקבות פרסומים על דיון בממשלה בהגבלות על הגירת לא-יהודים לישראל, פנתה האגודה אל שרי הממשלה, בקריאה להימנע מקביעתן של הגבלות גורפות, בטרם גובשה מדיניות הגירה ברורה ופומבית, ובטרם נבחנו לעומקן הפגיעות החמורות, שעלולות להיגרם בעטיין

לכב`
מר אריאל שרון
ראש הממשלה

שלום רב,


הנדון: דיון בממשלה בנושא הגבלות על הסדרת מעמד בישראל

ביום ראשון הקרוב, ערב חג השבועות, צפויה מליאת הממשלה לדון בהגבלות על הסדרת מעמדם של מי שאינם יהודים בישראל. הפרסומים הכלליים מדברים על יוזמה להקשיח את מדיניות ההגירה ביחס לשוהים שלא כדין. מהו תוכנן של ההמלצות שיובאו בפני השרים ומהם הנתונים עליהן הן נסמכות, מה תכליתה של הרפורמה ומה הטעם לה, מי צפוי להיפגע מן הרפורמה ומהו היקף הפגיעה הצפויה – כל אלה לא ידענו בודאות, ורב הנסתר על הנגלה.
מן הפרסומים אפשר להסיק, כי מדובר בהחלטות משמעותיות ביותר לעיצוב פניה ודמותה של החברה בישראל, אשר תיפגענה בזכויותיהם של רבים מאוד: של אזרחים ותושבים ישראלים ושל בני זוגם שאינם ישראלים; של מהגרים ושל בני משפחותיהם; של פליטים ושל מבקשי מקלט מדיני; של חסרי אזרחות ושל מבקשי מעמד מטעמים הומניטריים.

רפורמה שכזו אסור לה שתתרחש בטרם קבעה לעצמה מדינת ישראל מדיניות הגירה ברורה ופומבית, הנותנת דעתה להיבטים הרבים והשונים של ההגירה לישראל, לחובותיה של המדינה ביחס לאזרחיה ולתושביה ולהתחייבויותיה הבינלאומיות. חשוב להדגיש: אין למדינת ישראל כיום מדיניות הגירה מוסדרת ביחס למי שאינם יהודים. מדיניות הסדרת מעמדם של בני משפחה בישראל – בני זוג, הורים וילדים – משתנה חדשות לבקרים ומעוגנת בנהלים פנימיים, אשר רובם אינם מפורסמים. עניינים מהותיים – כהענקת מעמד בישראל למי שקבעו בה את מרכז חייהם או הענקת מעמד לפליטים, למבקשי מקלט ובמקרים הומניטריים – מוסדרים בישראל ללא קריטריונים מנחים ופומביים, אלא בהיוועצות בין פקידים ועל פי שיקול דעתם.

סדר הדברים מחייב, כי מדינת ישראל תגבש מדיניות הגירה, שתיתן דעתה לתופעות אלה, ובמסגרתה יקבעו קריטריונים לרכישת מעמד בישראל על ידי מי שאינם יהודים, וזאת קודם שיינקטו צעדים קיצוניים, המגבילים את אפשרות רכישת המעמד. למיטב ידיעתנו, בימים אלה יושבת על המדוכה ועדה מייעצת בראשות שר הפנים ושרת המשפטים, אשר אמורה להתוות את קווי מדיניות ההגירה של מדינת ישראל. במסגרת עבודתה תוכל הוועדה להמליץ על הגבלות ברכישת מעמד, ואולם זאת תוכל לעשות לאחר שתיקבע כללים לרכישת מעמד ובנוסף להם.

זאת ועוד, הטלת הגבלות על הסדרת מעמדם של שוהים שלא כדין, רק משום היותם שוהים שלא כדין, מתעלמת ממורכבותן של נסיבות החיים ומן ההסדרים הקיימים כיום בישראל. "שהייה שלא כדין", ואף "כניסה לישראל שלא כדין" אינן תופעות חד משמעיות. כך, למשל, "שהייה שלא כדין" היא לא פעם עניין התלוי באופן ישיר במדיניות הממשלה. בעניין זה די להצביע על הסדר העסקתם העסקתם של עובדים זרים בישראל; על פי מדיניות הממשלה, עובד זר כבול למעסיקו באופן שהופך אותו שוהה שלא כדין אם הוא אינו עובד אצל מעסיקו הרשום. אף גורמים במשרדי הממשלה מסכימים, כי מדובר בהסדר פגום, המביא לפגיעות קשות מאוד בזכויותיהם של עובדים.

קביעה גורפת, האוסרת על הסדרת מעמדם של שוהים שלא כדין ושל מי שנכנסו לישראל שלא כדין, לא תאפשר הסדרת מעמדם של עובדים זרים, שעבודתם אצל מעסיקיהם הופסקה; של פליטים ושל מבקשי מקלט מדיני; של תושבים בדואים, ילידי הנגב, אשר מעמדם בישראל לא הוסדר מעולם; של בני משפחה של אזרחים ותושבים ישראלים, תוך התעלמות מן הקשר המשפחתי ומטובתם של ילדים; של נשים קורבנות סחר; ועוד ועוד.

אנו קוראים לך להתנגד לקביעתן של הגבלות גורפות במתכונת זו, בטרם נבחנה מדיניות ההגירה של ישראל ובטרם נבחנו לעומקן הפגיעות החמורות, שעלולות להיגרם בעטיין. על הממשלה מוטלת חובה לבחון לעומקם את הטעמים, שעומדים ביסוד הצעות החלטה המובאות בפניה, ואת ההשלכות שעלולות להיות להחלטות אלה. הדבר מצריך בחינה של נתונים והכרת התחום. האגודה לזכויות האזרח, אשר מקדישה בשנים האחרונות חלק ניכר מפעילותה להיבטים של זכויות האדם במדיניות ההגירה של מדינת ישראל, תשמח להעמיד לרשותך מן הידע הרב והניסיון שצברה בתחום.

לא למותר יהיה לשוב ולהזכיר את מועד הבאתם של הדברים להחלטה בממשלה – ערב חג השבועות, חגה של מגילת רות, המעלה על נס את חובותיו של העם היהודי כלפי החיים בקרבו.

"ותאמר אליו, מדוע מצאתי חן בעיניך להכירני ואנכי נכריה. ויען בעז ויאמר לה הגד הגד לי כל אשר עשית את חמותך, אחרי מות אישך. ותעזבי אביך ואמך, וארץ מולדתך, ותלכי אל עם אשר לא ידעת תמול שלשום. ישלם יהוה פעלך, ותהי משכרתך שלמה מעם יהוה אלהי ישראל, אשר באת לחסות תחת כנפיו." (רות ב`, י`-י"ב).

בחג השבועות מצווים אנו לחקוק על לוח ליבנו דברים אלה, שאמר בעז לרות, לימים אשת חיקו, לימים אם סבו של דוד המלך, עובדת זרה.

בכבוד רב,

עודד פלר, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.