אין למנוע פעילות בעלת אופי פוליטי במתקנים ציבוריים של רשות מקומית

בית המשפט העליון קיבל את ערעורן של האגודה לזכויות האזרח ועמותת קול אחר בגליל וקבע: מתקניה הציבוריים של רשות מקומית מהווים במה ציבורית להשמעת דעות ואין למנוע בהם פעילות בעלת אופי פוליטי

 

בית המשפט העליון קיבל בשבוע שעבר ערעור, שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועמותת קול אחר בגליל וקבע, כי אין למנוע פעילות בעלת אופי פוליטי בשטחיה ובמתקניה הציבוריים של רשות מקומית. פסק דין זה הופך את פסיקתו של בית המשפט המחוזי בחיפה, אשר בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים דחה את עתירתם המנהלית של שני הארגונים נגד המועצה האזורית משגב ונגד העומד בראשה, לאחר שאלה סירבו לאפשר לעמותת "קול אחר בגליל" לקיים אירועים בעלי אופי פוליטי, כהגדרת המועצה, באחד ממתקני המועצה הפתוחים לקהל הרחב (האודיטוריום). זאת בשל החלטה "עקרונית", שהמועצה קיבלה לפני כשלוש שנים, האוסרת על קיום אירועים או פעילויות בעלי אופי פוליטי במתקני המועצה ובמקומות הציבוריים שבמתחם השירותים שלה. בעתירה המנהלית ובערעור נתבקש בית המשפט לבטל את ההחלטה הנ"ל בשל פגיעתה הקשה בזכות לחופש ביטוי במקומות ציבוריים. את הערעור, כמו גם את העתירה המינהלית, הגיש עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח.

בעקבות ביקורת נוקבת, שמתח בית המשפט העליון בדיון בערעור, שהתקיים בחודש דצמבר האחרון, הודיעה המועצה המקומית על ביטול ההחלטה, ככל שהיא נוגעת לקיום אירועים ופעילויות בעלי אופי פוליטי בשטחיה ובמתקניה הציבוריים, הפתוחים לקהל הרחב, ובכלל זה האודיטוריום, שבו נאסרה קודם לכן כל פעילות פוליטית. בעקבות ביטול ההחלטה כאמור, קיבל בית המשפט העליון את הערעור, הורה על ביטול פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים וקבע, כי האיסור על השמעת ביטויים בעלי אופי פוליטי במתקניה הציבוריים של המועצה אכן מהווה פגיעה בעקרון חופש הביטוי. השופטות דורית ביניש, מרים נאור ועדנה ארבל כותבות בפסק דינן "מקובל עלינו כי על רשות מקומית לאפשר שימוש בשטחים הציבוריים שבמתחם השירותים שלה לשם קיום פעילויות ציבוריות שונות, לרבות פעילויות בעלות אופי פוליטי או מעין פוליטי, וזאת כדי לכבד ולקיים את חופש הביטוי באותם מתקנים המיועדים לשימושו של הציבור הרחב". הן מוסיפות ומדגישות, כי "שטחיה הציבוריים של רשות מקומית מהווים במה אפקטיבית להשמעת דעות והחלפת רעיונות, ועל כן שלילת נגישותם בפני הביטוי הפוליטי עלולה לפגוע קשות בעקרון חופש הביטוי… על הרשות המקומית לפתוח את מתקניה המיועדים לשימוש הקהל הרחב תוך מתן אפשרות להבעת דעות שונות, ובכלל זה לאפשר מתן במה לביטוי פוליטי, מבלי להגביל את הביטוי לו היא נותנת במה על פי תוכנו".

האגודה לזכויות האזרח ועמותת קול אחר בגליל מברכות על פסק הדין ומבקשות להדגיש, כי בבעלותן על מתקנים ציבוריים בתחומן, רשויות מקומיות פועלות כנאמנות הציבור, וככאלה אל להן לפגוע בחופש הביטוי של התושבים. על הרשויות להעמיד את המתקנים הציבוריים שבתחומן לרשות הכלל לכל ביטוי או פעילות, ובכלל זה פעילות בעלת אופי פוליטי.

עע"מ 3307/04

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.