ביהמ"ש ביקר החלטת מ.א. משגב לא לאפשר קיום פעילות פוליטית במתקניה

בית המשפט העליון ביקר את החלטתה של המועצה האזורית משגב האוסרת על עריכת כינוסים בנושאים פוליטיים במתקניה. הדברים הושמעו בעת דיון בערעורן של האגודה לזכויות האזרח ועמותת "קול אחר בגליל"

שופטות בית המשפט העליון, דורית ביניש, מרים נאור ועדנה ארבל, מתחו ביקורת חריפה על החלטתה של המועצה האזורית משגב למנוע קיום אירועים בעלי אופי פוליטי במתקניה. הביקורת הושמעה בעת דיון בערעור, שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועמותת "קול אחר בגליל", אשר המועצה האזורית סירבה לאפשר לה לקיים אירועים באודיטוריום ובמקומות ציבוריים נוספים בשטח המועצה. בסיום הדיון נתנו השופטות למועצה האזורית שהות של 60 ימים לשנות את החלטתה, בטרם יינתן פסק דין בערעור. הערעור הוגש לאחר שבית המשפט המחוזי בחיפה דחה את עתירתם של שני הארגונים בנושא זה. את העתירה ואת הערעור הגיש עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח.

בין היתר אמרה השופטת ביניש, כי יש בעיה רצינית בהחלטה של רשות מקומית, שלא לאפשר קיום של פעילות פוליטית במתקניה. "האם עיריית תל אביב, שמחזיקה את היכל התרבות, כיכר רבין, מרכז עינב … תוכל לבוא ולהגיד שהיא אוסרת על קיום פעילות פוליטית במתקנים האלה? זה לא מתקבל על הדעת". עו"ד בנא מבהיר, כי המועצה חרגה מסמכותה בהחלטתה, וכי מדובר בפגיעה קשה בחופש הביטוי במקומות ציבוריים. מתקני המועצה, הוא מדגיש, הם בגדר משאבי ציבור, שחלקם אף מהווים פורומים ציבוריים, אשר בהם קיימת לפרט זכות בלתי מוגבלת לבטא את דעותיו. זאת ועוד, מקומות אלה נועדו מעצם טיבם לשמש זירה להחלפת דעות ולהעברת מסרים. הגדרת הביטוי כפוליטי, הוא מוסיף, תלויה במידה רבה בזהותו של הגוף המגדיר, במניעיו ובהשקפותיו. במקרה זה הופכת ההחלטה על התרת קיום אירוע במקומות ציבוריים בתחום המועצה לעניין של תפיסת עולמם של פקידיה. מצב זה יוצר צנזורה על הדיון הציבורי במשגב ופוגע בזכות התושבים לנהל דיון גלוי וחופשי בנושאים פוליטיים, חברתיים ואחרים, ללא התערבות שלטונית.

עמותת "קול אחר בגליל" פועלת לקידום שוויון ודו-קיום בין יהודים וערבים בגליל, לשינוי מדיניות האפליה בנושאי קרקע ושיכון ולפיתוח דו-שיח תרבותי וחופשי. במסגרת פעילות זו פנתה העמותה פעמים רבות למועצה האזורית משגב בבקשות להתיר לה לקיים במתקני המועצה פעילויות ואירועים בנושאים חשובים, שעל סדר היום הציבורי. פניותיה של העמותה סורבו בטענה, כי מדובר בפעילות בעלת "אופי פוליטי", וזאת בהתאם להחלטת המועצה, האוסרת על קיום פעילויות בעלות אופי פוליטי במתקני המועצה.

עע"מ 3307/04

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.