עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח פנתה ב- 27.2.03 אל סנ"צ שמואל ברגר, ראש מדור מידע פלילי במטה הארצי של המשטרה. במכתבה העלתה עו"ד מרגלית את הסוגיה של הופעת מידע על עבירות שהתיישנו בתדפיס המרשם הפלילי, שרבים נאלצים לספק למעבידיהם כתנאי להעסקתם. הכללתן של העבירות שחלה עליהן התיישנות בתדפיס של המרשם הפלילי חושפת בפני המעבידים מידע, הפוגע בסיכויי העסקתם של המועמדים. בשונה מן העבר, בו הנפיקה המשטרה "תעודות יושר" או אישורים על היעדר עבר פלילי, הרי שכיום נאלצים מועמדים לעבודה לספק למעסיקיהם תדפיס של מרשם פלילי, הכולל גם עבירות שהתיישנו. דבר זה פוגע, שלא לצורך, בפרטיותם של המועמדים לעבודה ודן אותם לאבטלה ולבידוד חברתי, גם אם העבירות שביצעו התיישנו מזמן. בכך מונע נוהג זה את שיקומם החברתי והכלכלי של מי שכבר מזמן הפסיקו להיות עבריינים, או שביצעו עבירות בודדות לפני שנים רבות ומאז חזרו למוטב.
לפיכך ביקשה האגודה מהמשטרה, שלא לכלול את העבירות שהתיישנו בתדפיס המרשם הפלילי. כמו כן ביקשה עו"ד מרגלית, כי המשטרה תשוב להנפיק "תעודות יושר" או אישורים בדבר העדר עבר פלילי לאנשים, שאין לחובתם הרשעות קודמות, אשר טרם התיישנו או נמחקו.
להלן הנוסח המלא של המכתב. תשובת המשטרה טרם התקבלה.
לכבוד:
סנ"צ שמואל ברגר
ראש מדור מידע פלילי
משטרת ישראל – המטה הארצי
רח` שיך ג`ארח
ירושלים 91906
א` נ`,
הנדון: הכללת עבירות שהתיישנו בתדפיס המרשם הפלילי
הנני פונה אליך בעקבות תלונות רבות שנתקבלו במשרדנו, בעניין הכללת עבירות שהתיישנו בתדפיס המרשם הפלילי.
כידוע, מעבידים רבים נוהגים לדרוש הצגת תעודת יושר כתנאי להעסקה. בפועל, מכיוון שהמשטרה כבר אינה מנפיקה תעודות כאלה, עובדים רבים נאלצים למסור למעסיקיהם העתק תדפיס מרשם פלילי. לפני כשנה, בעקבות התכתבות שלנו עם משטרת ישראל ועם פרקליטות המדינה, הוחלט להנהיג הפרדה בין תדפיס המרשם הפלילי – הכולל הרשעות קודמות וקביעות שיפוטיות אחרות – לבין תדפיס המידע הפלילי – הכולל עבירות שנמחקו, תיקים תלויים ועומדים, ותיקי חקירה שנסגרו. מטרת ההפרדה להבטיח, כי אדם יוכל לקבל לידו את כל המידע הפלילי הנוגע לו, מבלי שיצטרך למסור מידע עודף לגורמים המבקשים הוכחה רשמית להעדר עבר פלילי.
נראה לנו, כי על מנת להשלים את המלאכה ולהגן כיאות על זכויות האדם לפרטיות ולשיקום, יש להשמיט גם עבירות שהתיישנו מתדפיס המרשם הפלילי, ולהעבירן לתדפיס המידע הפלילי.
התפיסה המונחת ביסוד חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981 היא, כי ככלל אדם אינו נחשב כבעל עבר פלילי, אם כל הרשעותיו התיישנו. מטעם זה החוק מצמצם באופן ניכר את הגורמים, הזכאים לקבל מידע על הרשעות שהתיישנו, וקובע, כי מידע על הרשעה שהתיישנה לא יובא בחשבון בין שיקוליו של מי שהיה זכאי לקבלו אילולא ההתיישנות (סעיף 19 (א) לחוק). החוק עוד קובע, כי אדם אינו חייב לגלות הרשעות שהתיישנו למי שאינו רשאי להביאה בחשבון, ושאלה לגבי עברו הפלילי תיחשב כאילו אינה מתייחסת להרשעות אלו (סעיף 19 (ב)). יתרה מזו, על פי סעיף 19 (ג) לחוק, כל פסלות בשל הרשעה שנקבעה בחיקוק תפקע אם עברה תקופת ההתיישנות (סעיף 19 (ג)).
לאור האמור, לא ברור מקור ההבחנה הנעשית בין עבירות שהתיישנו לעבירות שנמחקו. אכן, רשימת הגורמים, הזכאים לקבל מידע על עבירות שהתיישנו, רחבה יותר מרשימת הגורמים, הזכאים לקבל מידע על עבירות שנמחקו. יחד עם זאת, בשני המקרים העקרון המנחה הוא זהה: העדפת הזכות לשיקום ולפרטיות על פני מתן אפשרות להתחשב בעבר פלילי של אדם.
מעבידים פרטיים אינם זכאים לקבל מידע פלילי כלשהו מהמרשם. בוודאי, שאין הם זכאים לקבל מידע על עבירות שהתיישנו. הפרקטיקה שהתפתחה, לפיה מעסיקים דורשים ומקבלים תדפיסי מרשם, היא פרקטיקה פסולה; יש לכל הפחות להבטיח, כי עובדים יוכלו להיענות לדרישת המעביד לספק הוכחה להעדר קיום עבר פלילי, מבלי שייאלצו לגלות מידע, שזכותם לשמור בסודיות. אותה רשימה מצומצמת של גופים, הזכאים על פי חוק לקבל מידע על עבירות שהתיישנו, תוכל לקבלו ישירות מהמשטרה.
אי מתן אפשרות בידי אדם, שהרשעותיו התיישנו, להציג אישור בדבר העדר עבר פלילי, פוגע קשות בזכותו הבסיסית לשיקום ושולל ממנו כל אפשרות להתפרנס ולנהל חיים תקינים. מהפניות הרבות, המתקבלות במשרדנו עולה, כי אזרחים רבים נדונים לאבטלה ולבידוד מהחברה בשל הופעת עבירות שהתיישנו בתדפיס המרשם שלהם, ואינם יכולים להתקבל לכל מקום עבודה שהוא.
לאור כל האמור לעיל אנו פונים אליך בבקשה לפעול להעברת המידע על עבירות שהתיישנו לתדפיס המידע הפלילי. לחלופין אבקש, כי תחזרו להנפיק "תעודות יושר" או אישורים בדבר העדר העבר פלילי, לאנשים שאין לחובתם הרשעות קודמות שטרם התיישנו או נמחקו. כמו כן אודה לך, אם תודיע לי באשר לתוצאות טיפולך בפנייתי זו.
בכבוד רב,
לילה מרגלית, עו"ד