תושבים וארגונים עתרו לבג"ץ: לפנות את התחנה המרכזית בתל אביב

מפגינים נגד התחנה המרכזית נושאים שלטים: "הצחנה המרכזית", "זה לא תחנה זאת סכנה", "הרווח למימון הזוהמה לנו"צילום: גיל גן-מור

תושבות ותושבי שכונות נווה שאנן ושפירא בדרום תל-אביב, יחד עם תנועת אחותי, האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום, עתרו לבג"ץ

 

תושבות ותושבי שכונות נווה שאנן ושפירא בדרום תל-אביב, בהם חברי/ות הוועד המקומי של שכונת נווה שאנן, עתרו היום (8.8.2018) לבג"ץ, יחד עם תנועת אחותי, האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום, בדרישה שבית המשפט יורה לשר האוצר, שר הפנים ועיריית תל אביב לפעול למימוש התוכנית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב בתוך פרק זמן סביר. בעתירה נחשף כי התחנה, שנפתחה לציבור לפני 25 שנה, פועלת ללא רישיון למתקן תחבורתי, כפי שקובעת פקודת התעבורה.

לפני כשנתיים אישרה עיריית תל אביב את תוכנית המתאר "תל אביב 5000", שבמסגרתה נקבע כי שטח התחנה ישנה את ייעודו, ובמקומה ייבנו מבני ציבור, עסקים ומגורים. אולם תוכנית המתאר שאושרה להקמת מסוף אוטובוסים חלופי בצומת חולון לא מקודמת. במקביל, משרד התחבורה מנהל משא ומתן עם חברת נצבא, במטרה לחתום עמם על הסכם ארוך טווח להמשך הפעלת מסוף האוטובוסים במבנה התחנה, שמשמעותו שהתחנה תישאר בשכונת נווה שאנן עוד שנים.

בעתירה, שהוגשה ביוזמת תנועת אחותי ותושבות/י נווה שאנן ושפירא, באמצעות עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי מדובר בהסכם שלא הובא לידיעת הציבור אלא נחשף בתקשורת. עוד נטען, כי ההסכם סותר את מטרות תוכנית המתאר באופן בלתי סביר, וינציח את הפגיעה בתושבות ובתושבים. העתירה דורשת להורות למשרד התחבורה להימנע מחתימה על ההסכם.

עוד נטען בעתירה כי התחנה מהווה פגיעה סביבתית ותעבורתית קשה. נוסף על כך, מבנה התחנה, שחלקים רבים בו נטושים, וסביבתו הקרובה, הפכו לבסיס לסחר בסמים, עבריינות וסחר בנשים, שמהווים פגיעה קשה ומתמשכת בזכויותיהם של תושבות ותושביהשכונה והשכונות הסמוכות בדרום תל אביב.

"התחנה המרכזית החדשה הינה מפגע אימתני – מבנה בטון ענק בלב שכונת מגורים… שפועל ללא רישיון כדין, ושדרדר את שכונת נווה שאנן והפך אותה משכונת מגורים לחצר האחורית והמוזנחת של העיר", נכתב בעתירה.

תושבי/ות השכונה מבקשים עוד בעתירה לפתח בינתיים תוכניות חלופיות, עד להקמת התחנה המרכזית באזור צומת חולון. "אין כל הצדקה עניינית להמשך המצב הקיים", מוסבר בעתירה. "התחבורה הציבורית המודרנית אינה מחייבת קיומן של 'תחנות מרכזיות' אשר מהוות אכסניה לחנייה, כניסה ויציאה של אלפי אוטובוסים. אין מניעה לקיים את התחבורה הציבורית ללא תחנה מרכזית. כל שנדרש הוא מסוף לאיסוף והורדת נוסעים, ומקום להחנות את האוטובוס בזמן שאינו פעיל".

מנכ"לית אחותי, שולה קשת: "התחנה המרכזית החדשה היא מפגע תחבורתי, סביבתי, חברתי מהקשים  ביותר בתולדות מדינת ישראל. התחנה פועלת מזה 25 שנים במהלכן הרסה את שכונת נווה שאנן בפרט ואת דרום תל אביב בכלל והפכה את השכונה ללא ראויה למגורי אדם ואשה. בשבועות האחרונים ממשלת ישראל הכריזה על דרום תל אביב כעל אזור בעדיפות לאומית לשיקום, אולם מעשיה בפועל מעידים את ההיפך הגמור. הגיע הזמן לפעול למען התושבות והתושבים ולנתב את האוטובוסים לאזורים אחרים שאינם בקרבת בתי מגורים. יש פתרונות, ואנו דורשות/ים מהממשלה והעיריה לממש אותם במידי ולאפשר לנו לחיות בכבוד".

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "מדובר במבנה שפועל ללא היתר, וגורם נזק סביבתי וקהילתי עצום לתושבי השכונות של דרום תל אביב. אנחנו דורשים לפעול לפנותו לאלתר, ובוודאי שלא להאריך את פעולתו בשנים כה רבות".

בג"ץ 5878/18

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.