גביית חובות לרשויות המקומיות

הצעת חוק המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות (תיקון – גביית חובות לרשויות מקומיות), התשע"ז-2017

עניינה של הצעת החוק הוא קיום פיילוט להעברת הגבייה של חובות לרשויות המקומיות לידי המרכז לגביית קנסות – במקום הליך הגבייה המינהלי באמצעות פקודת המיסים, כפי שנעשה כיום.

האגודה תומכת בהצעת חוק חשובה זו, שמטרתה להבטיח גביית חובות תוך איזון ראוי עם זכויותיהם של החייבים. הליך הגבייה המנהלי נחשב לאמצעי נוח ויעיל לגביית חובות, אולם הוא מעניק לרשויות המקומיות ולגופים אחרים סמכויות מרחיקות לכת, שפגיעתן בפרט קשה. לעומת ההליך המינהלי, שעלול להוביל לפגיעה בזכויות של החייב או החייבת לקיום בכבוד, לפרטיות ולקניין, בהליכי גבייה באמצעות ההוצאה לפועל או המרכז לגביית קנסות מוטמעים מנגנונים שונים, שלצד הגבייה של החובות, מבטיחים הגנות חשובות לחייבים, שרבים מהם מוחלשים ובלתי מיוצגים.

לאור ההתנגדות והחששות של הרשויות מפני פגיעה בגבייה על ידן, מוצע בהצעת החוק לקיים פיילוט של כמה שנים עבור הרשויות שיסכימו לכך. לעמדתנו אין להסתפק בפיילוט, אלא לקבוע כי גביית החובות של הרשויות המקומיות תעשה במלואה ע"י המרכז לגביית חובות. עוד אנו סבורים שאם יוחלט לקיים פיילוט, אין זה נכון שההשתתפות בו תהיה וולונטרית כפי שמוצע, אלא ראוי שהשר יחייב מספר רשויות לקחת חלק בפיילוט למשך מספר שנים, על מנת לבחון את הליך הגבייה החלופי הזה. להרחבה

סטטוס: הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, חוק ומשפט ב-21.5.2018.

דף החקיקה באתר הכנסת

הערות האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לסיוע משפטי באוניברסיטת בר אילן, מאי 2018

 

קישורים:

מירב ארד, המרכז לגביית קנסות יוכל לגבות חובות עבור הרשויות, 21.5.2018, news1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חייבים

סגור לתגובות.