פרופיילינג נגד נוסעים ערבים בשדות תעופה בחו"ל

בשנים 2018-2015 בדקה האגודה לזכויות האזרח את היחס לנוסעים ערבים במערך הבידוק של חברות תעופה ישראליות בשדות תעופה בחו"ל. התלונות שאספנו נעות בין עיכוב והפרדה משאר הנוסעים לצורך תשאול, שלרוב מתואר כתשאול ארוך ומתיש, ועד לחדירה קשה לפרטיותם של הנוסעים על ידי עריכת בידוק גופני ארוך ומשפיל, אחד או יותר, בטרם העלייה למטוס. עוד דיווחו הנוסעים, בין היתר, על ליווי שלהם על ידי צוות הבידוק עד לפתח המטוס ואף לתוכו, על איסור על העלאת תיקי יד ומטען לתא הנוסעים, על עיכוב בהגעת המזוודות לארץ, ואף, במקרים מסוימים, על תהליך בידוק ארוך מאוד שהביא לכך שפספסו את הטיסה. למעט במקרה אחד, באף אחד מהמקרים שהגיעו לידינו לא הצביעו עורכי הבידוק הביטחוני על כל חשד קונקרטי וממשי כלפי הנוסעים שנבדקו.

הגורם האחראי על ביצוע הבידוק טרם טיסות בכל חברות התעופה הישראליות היא חברת אל-על, הפועלת על פי הנחיות השב"כ ומשרד התחבורה ומטעמם. לפיכך פנינו ב-12.3.2018 אל שר התחבורה, מנכ"ל השב"כ ומנכ"ל אל-על, בבקשה לבטל את השימוש בקריטריון הגזע או הלאום בביצוע הבדיקות הביטחוניות בשדות התעופה בחו"ל, ולבצע בדיקה אחידה ושוויונית כלפי כל הנוסעים, ללא כל הבדל דת, גזע או לאום.

בהקשר זה חשוב לציין כי בעקבות עתירתנו משנת 2007 נגד רשות שדות התעופה, השב"כ ומשרד התחבורה, הופסק השימוש בחלק משיטות הבידוק שהיו נהוגות בנתב"ג כלפי נוסעים ערבים לטובת שיטות יותר "ניטראליות" ופחות פוגעניות. אולם מסתבר ששיטות אלה עדיין בתוקף בבידוק הנוסעים הערבים בשדות תעופה בחו"ל, בעת שהם טסים בחזרה לארץ עם חברות תעופה ישראליות.

בפנייה כותבת עו"ד רגד ג'ראיסי, מנהלת היחידה לזכויות המיעוט בערבי באגודה: "העובדה, כי הנוסע הערבי נדרש, כדבר שבשגרה, לעבור בדיקה מיוחדת וקפדנית יותר מבלי שנתגבש נגדו חשד כלשהו לביצוע עבירה על החוק, די בה כדי ללמד, כי הסיבה ליחס השונה שלו זוכים הנוסעים הערבים נעוצה במוצאם הערבי, וכי הבדיקות הביטחוניות בשדות התעופה מבוצעות, גם היום, עפ"י הגזע והלאום של הנוסע.

השימוש בקריטריון הגזע או הלאום בביצוע הבדיקות הביטחוניות הינו פסול מעיקרו. קריטריון זה מבוסס על תפיסה גזענית, שמקומה לא יכירנה במשטר דמוקרטי המושתת על הגנה על זכויות  האדם. הוא משדר מסר של דחייה והזרה כלפי הציבור הערבי בכללותו, שכל בניו ובנותיו נתפסים כחשודים באשר הם ערבים, ולא כאזרחים שווי זכויות.

[…] אין חולק על עצם הסמכות לערוך חיפוש בחפציהם של הנוסעים. אולם סמכות זו אינה מקנה סמכות לנהוג בנוסעים איפה ואיפה בביצוע הבדיקות טרם טיסה, ובוודאי שאינה מקנה סמכות לערוך את הבדיקות לפי הגזע והלאום של הנוסעים".

פניית האגודה לזכויות האזרח לשר התחבורה, מנכ"ל השב"כ ומנכ"ל אל-על, 12.3.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.