תוספת שעות הסיעוד לזקנים סיעודיים תבוא על חשבון זקנים סיעודיים אחרים

אילוסטרציה

כחלק מהתכנית הממשלתית שעליה הצהירו השרים כחלון וליצמן לפני כחודשיים, מציעה כעת הממשלה שינויים בגמלת הסיעוד במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2019. האגודה לזכויות האזרח וארגון כן לזקן, שניתחו את השינויים המוצעים בתזכיר החוק, מצביעים על כך שחלק מהתוספת שתינתן לזקנים סיעודיים תהיה באמצעות צמצום דרסטי של שעות הסיעוד שניתנות היום לזקנים סיעודיים במצב פחות קשה.

מהתזכיר עולה כי במקום שלוש רמות נזקקות הקיימות היום יהיו שש רמות נזקקות (ראו טבלה להלן). ברמת התלות הבינונית יש שיפור מסוים בכמות השעות שיינתנו, וברמת התלות הגבוהה יש שיפור ניכר (אם כי לא מספיק ביחס למה שמומלץ על ידי מומחי ה-OECD). אולם ברמת התלות הנמוכה יחסית (כלומר מי שזקוק לעזרה במידה רבה, אבל לא מוחלטת) מוצע להרע את המצב, ובמקום 9.75 שעות טיפול בשבוע הניתנות היום לתת סכום של 1000 ₪ במזומן, ששקול ל-3.5 שעות שבועיות בלבד. מכאן שחלק מהשיפור יבוא על ידי העברת תקציב ממי שתפקודם גבוה יחסית למי שתפקודם נמוך מאוד תוך פגיעה קשה בעשרות אלפי זקנים סיעודיים.

בעיה נוספת היא שארבע שעות הסיעוד הראשונות יינתנו כברירת מחדל במזומן ולא בשירות. רק אם הזכאי יבקש, גמלת הסיעוד תינתן כולה ביחידות שירות. למי שנמצא ברמת הנזקקות הנמוכה ביותר, גמלת הסיעוד תינתן כולה בכסף ולא בשעות שירות. מתן שעות סיעוד במזומן מביא בפועל לצמצום ניכר בשעות שמקבל המטופל, שכן רכישתן בשוק הפרטי הרבה יותר יקרה. קיים חשש שזכאים רבים, שגם כך מתקשים להסתדר בסבך הביורוקרטי של מערך הסיעוד, יקבלו כיסוי מופחת, ולא ידעו לבקש לשנות את ברירת המחדל.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח: "הגדלת שעות הסיעוד לזקנים סיעודיים התלויים לחלוטין בעזרה היא חשובה, אבל רחוקה מלהגיע לרמה המומלצת ב-OECD, ועדיין אין בה למנוע מצב שבו זקנים שאין להם משפחה עשירה ימצאו עצמם ללא כיסוי סביר. חמורה גם העובדה שחלק מתספת השעות תעשה באמצעות פגיעה קשה בשעות הניתנות כיום לזקנים סיעודיים אחרים".

עו"ד יפעת סולל מ"כן לזקן": "לא מדובר ברפורמה. מדובר בשיפור מסוים, לגבי חלק מהמטופלים הסיעודיים, אך גם לגביהם, התיקונים רחוקים מהמהפכה שחייב לעבור תחום הסיעוד, שישראל מפגרת בו יחסית לעולם בשני עשורים לפחות".

הערות האגודה לזכויות האזרח וכן לזקן לתזכיר החוק

 

השינויים המוצעים בגמלת הסיעוד – ההבדלים בין מה שניתן היום לבין המוצע:

* המלצות ה-OECD: ברמת נזקקות נמוכה (תפקוד גבוה יחסית) יש צורך ב-6.5 שעות מטפל סיעודי בשבוע. ברמת נזקקות בינונית יש צורך ב-22.5 שעות מטפל סיעודי בשבוע, ולצורך טיפול בקהילה ברמת נזקקות גבוהה יש צורך ב-41.5 שעות מטפל סיעודי בשבוע.

 

קישורים:

יובל בגנו, בעקבות הלחץ הציבורי: האוצר נסוג מחלק מהרפורמה השנויה במחלוקת בחוק הסיעוד, מעריב, 22.2.2018

יובל בגנו, ביקורת על רפורמת האוצר בחוק ההסדרים: "קשישים רבים יוותרו על הטיפול הסיעודי", מעריב, 7.2.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: אשפוז וטיפול סיעודי,הזכות לבריאות,זכויות זקנים

סגור לתגובות.