צו חדש עלול להביא להעברה בכפייה של שתי קהילות פלסטיניות מבקעת הירדן

השבוע פורסם כי מפקד פיקוד מרכז, האלוף רוני נומה, חתם על צו התוחם את שטחם של הכפרים עין אל־חילווה ואום ג'מאל ודורש מתושביהם לפנות את כל רכושם תוך ימים ספורים. בעקבות הפרסום כתבה עו"ד רוני פלי לאלוף נומה כי האגודה לזכויות האזרח דורשת לבטל את הצו לאלתר נוכח אי חוקיותו.

לעמדת האגודה הצו, אשר מורה לתושבים להוציא את רכושם מהשטח התחום וכן אוסר על בינוי או על כניסה לשטח לשם בינוי, הוא הלכה למעשה העברה בכפייה של תושבים מוגנים, ולכן אינו חוקי על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי. מסירתו לתושבים לא נעשתה כדין, והסמכות לאכוף דיני תכנון ובנייה נתונה בכלל בידי המינהל האזרחי ולא בידי אלוף הפיקוד. "בשל כל אלה, אנו קוראים לך לבטל את הצו האמור ולהימנע מהעברתם בכפייה של תושבי הכפרים עין אל-חילווה ואום ג'מאל", כתבה עו"ד פלי.

כמה ימים לפני כן פנינו ליועץ המשפטי לאיו"ש בדרישה שיורה למינהל האזרחי לחדול מתפיסת מבנים יבילים (ניידים) של פלסטינים בגדה המערבית ללא שימוע. במכתב הזכירה עו"ד רוני פלי את החשיבות של שימוע בהליך המינהלי, זכות שנמנעת מתושבים המקבלים צווי החרמה לבתיהם. היא הדגישה שנקיטה של צעדים "עוקפי שימוע ובג"ץ" פוגעת בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של התושבים. הצורך להתמודד עם עומס העתירות לבג"ץ בסוגיות של תכנון ובניה בשטח סי אינו יכול להיות הצדקה לביטול מוחלט של הזכות להליך הוגן, הזכות לשימוע, הזכות לקורת גג והזכות לכבוד של התושבים המוגנים בגדה המערבית.

פניית האגודה למפקד פיקוד מרכז, 12.11.2017

פניית האגודה ליועץ המשפטי לאיו"ש, 8.11.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לקניין,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.