להסדיר את התנהלותם של בתי חולים דתיים

ב-4.4.2017 פנתה האגודה לזכויות האזרח למשרד הבריאות בדרישה לקבוע נהלים להסדרת הממשק שבין הטיפול הרפואי ובין הצביון ההלכתי של מוסדות בריאות דתיים. את הפנייה כתבה עו"ד משכית בנדל מהאגודה בעקבות ביקור אצל חברתה, שהייתה מאושפזת בבית החולים לניאדו. האישה, שהתעוררה מתרדמת ארוכה והייתה מונשמת, ביקשה לתקשר איתה באמצעות כתיבה ביום שבת, והאח הראשי אסר על כך בטענה שבשבת אסור לכתוב בבית החולים. באותו לילה נפטרה האישה.

במענה לפניית האגודה פטר עצמו משרד הבריאות בטענה כי בכל הנוגע למקרה בלניאדו "קיימת פסיקה מפורשת של רב בית החולים כי כאשר מדובר בחולה מונשם ללא יכולת תקשורת מילולית, יש לאפשר לו לכתוב בשבת".

מאז דיווחו כלי התקשורת על מקרים נוספים של התערבות הלכתית בוטה במתן טיפול רפואי, בחסות בית החולים ובידיעת משרד הבריאות. יש בתי חולים שמתנים קשירת חצוצרות לנשים באישור רב בית החולים, בתי חולים שאינם מבצעים הפלות אלקטיביות, ובתי חולים שמונעים טיפולי הפרייה חוץ גופית מנשים לא נשואות. לא בכדי ההתערבות ההלכתית נוגעת במרבית המקרית לגופן של נשים ובפרט להחלטות הנוגעות לפריון.

ב-20.8.2017 פנתה עו"ד בנדל בשנית למשרד הבריאות, וטענה כי המדיניות של הותרת שיקול הדעת בסוגיות אלו לרבני בתי החולים אינה חוקית. הפיקוח על פעולתם של מוסדות רפואיים, ובכללם אלו שהם בעלי צביון דתי, מצוי בתחום אחריותו של משרד הבריאות. לפיכך, שעה שידוע שמתרחשת פגיעה בזכויות חולים מטעמים הלכתיים (או אחרים) על המשרד למגר זאת לאלתר ולא להניח את הסוגיה לטיפול סמכות הלכתית כזו או אחרת.

החלטה על טיפול רפואי היא של המטופל והגורם רפואי בלבד. על כן התערבות הלכתית בטיפול רפואי, או התנייתנו באישור של רב בית החולים, היא בלתי חוקית ובלתי אתית במובהק, והיא פוגעת באוטונומיה של המטופל, בזכותו לפרטיות ובכבודו כאדם. האגודה שבה ודרשה ממשרד הבריאות לקבוע נהלים ברורים בהתאם לאמות מידה של שוויון, הגנה על זכויות אדם וזכויות חולים, ולפקח על ביצועם.

פניית האגודה למשרד הבריאות, 4.4.2017

פניית האגודה למשרד הבריאות, 20.8.2017

 

קישורים:

מאמר: משכית בנדל, המרשם הלא נכון

 

הפניות נכתבו בעזרת המתמחה ארז וול

 

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,חופש הדת והחופש מדת

סגור לתגובות.