האגודה למשרד לשירותי דת: הבהירו כיצד נקברים אנשים ונשים טרנסג'נדרים

אילוסטרציהצילום: טל דהן, ACRI

פעילת הקהילה הטרנסית מבקשת לקבל את המידע כבר שנים ולא נענית; לאחר שגם בקשת האגודה לא נענתה, הוגשה עתירה

 

האגודה לזכויות האזרח הגישה היום (31.7) עתירת חופש מידע נגד המשרד לשירותי דת, בדרישה לקבל מידע על מדיניות הקבורה של טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות. בסוף חודש מאי ביקשה האגודה לקבל מהמשרד את הנהלים וההנחיות בנושא, אך משלא קיבלה תשובה, הוגשה העתירה.

המידע שדורשת האגודה לזכויות האזרח לקבל הוא האם אנשים ונשים טרנסג'נדרים נקברים לפי המגדר שבו הם חיים או לפי המין שיוחס להם בלידתם. עוד מבקשת האגודה לברר על פי מה מתנהלת הקבורה כאשר יש סתירה בין הזהות המגדרית שבה אדם חי לבין הזהות שבה משפחתו רוצה שיקבר.

ברקע לבקשה עומדים מספר מקרים שאירעו בשנים האחרונות, שבהם טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות נקברו בשם ובמגדר שבהם נולדו, ושאינם תואמים את השם והמגדר שבהם חיו. למשל, בפברואר האחרון נפטרה גילה גולדשטיין, מוותיקות וממובילות הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל. למרות שגילה הייתה אישה במשך עשרות שנים, היא נקברה כזכר ובשם גברי.

"עבור אישה שנאבקת כל חייה כדי לחיות בזהות המגדרית הנכונה עבורה, המחשבה על כך שתיקבר כגבר היא מזעזעת. מדובר למעשה במחיקה של זהותה, ובפגיעה מהותית בזכותה הבסיסית לכבוד. כך כמובן גם לגבי גבר טרנסג'נדר שעלול להיקבר כאישה", מסבירה גיתית דהן, פעילה בארגון "כרצונו" המאגד טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות מרקע דתי. "רק בדצמבר האחרון נפרדנו בצער מחברה קרובה מאד, דניאל סיגאווי ז"ל, אישה טרנסג'נדרית שנטלה את חייה. לצערי, גם ברגע הקשה והאינטימי הזה, שאליו הגיעה מלכתחילה בגלל האטימות המוסדית למצבה ולצרכיה, הוסיף טקס הלוויה על רצף הטרגדיות ונערך בלשון זכר. עבורי זו הייתה חוויה טראומטית ממש".

הפעילה עדן ארזי מארגון "כרצונו" פנתה כבר לפני חמש שנים אל המשרד לשירותי דת כדי לברר את המדיניות בנושא. למרות פניות חוזרות ונשנות במהלך השנים לא קיבלה תשובה עניינית, ולכן פנתה לסיוע האגודה לזכויות האזרח.

"המשרד לשירותי דת לא טרח לענות לפניות הקהילה במשך שנים וכעת התעלם גם מבקשת חופש המידע שלנו. הדבר מעיד על זלזול ואטימות כלפי הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל", אמרה עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח.

עת"מ 70134-07-17

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,זכויות להט"ב,חופש המידע

סגור לתגובות.