חופש המידע – נהלי הקבורה של טרנסג'נדרים

עת"מ 70134-07-17 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' האגודה לזכויות האזרח בישראל

עו"ד: עודד פלר

 

ב-31.7.2017 הגישה האגודה עתירת חופש מידע נגד המשרד לשירותי דת, בדרישה לקבל מידע על מדיניות הקבורה של אנשים ונשים טרנסג'נדרים. בפרט, ביקשה האגודה לדעת האם אנשים טרנסג'נדרים נקברים על פי המגדר שבו הם חיים או על פי המין שיוחס להם בלידתם, ועל פי מה מתנהלת הקבורה כאשר יש סתירה בין הזהות המגדרית שבה אדם חי (גבר או אישה) לבין הזהות שבה משפחתו רוצה שיקבר.

ברקע לבקשה עומדים מספר מקרים מהשנים האחרונות, שבהם אנשים ונשים טרנסג'נדרים נקברו בשם ובמגדר שבהם נולדו, ושאינם תואמים את השם והמגדר שבהם חיו. פעילת הקהילה הטרנסית ניסתה במשך שנים לברר את מדיניות המשרד בנושא לא הצלחה, ופנתה לסיוע האגודה לזכויות האזרח. בקשת חופש מידע שהגישה האגודה לא נענתה, ולפיכך הוגשה העתירה.

בעקבות הגשת העתירה הועבר לאגודה מידע בנושא, והעתירה נמחקה. מתשובות המשרד לשירותי דת והפרקליטות עולה כי למשרד אין נהלים בנושא, אך יש פרקטיקות שבהן נוהגים. ככלל, לעניין השם והמגדר שבו יתייחסו לנפטר/ת בטקס הקבורה, חברות הקבורה יקיימו את רצון המת כפי שבא לידי ביטוי בצוואתו או את רצון המשפחה, ובמקרה של סתירה ביניהם הכתוב בצוואה יגבר. לעניין הרישום שמסמן את הקבר – זה נקבע על פי הרשום בתעודת הזהות, אך אין מניעה להוסיף שם אחר לפי רצון המשפחה או הנפטר/ת. יוצא מכלל זה הוא הליך הטהרה, שנקבע אך ורק על פי אברי המין (גברים יבצעו את הטהרה כשיש לנפטר/ת איבר מין גברי, ונשים יבצעו אותה כשיש לנפטר/ת איבר מין נשי).

העתירה, יולי 2017

תשובת לבקשת חופש המידע מטעם המשרד לשירותי דת, ספטמבר 2017

מידע משלים מטעם הפרקליטות, ספטמבר 2017

בקשה למחיקת העתירה, ספטמבר 2017

 

הודעות לעיתונות:

האגודה למשרד לשירותי דת: הבהירו כיצד נקברים אנשים ונשים טרנסג'נדרים, יולי 2017

 

קישורים: 

פרסום ראשון | משרד הדתות קובע: בקבורת טרנסג'נדרים יתחשבו בבקשתם, גלצ, 4.9.2017

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,זכויות להט"ב,חופש המידע

סגור לתגובות.