הזכות להפגין

איסור גורף על הפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה בפתח תקווה

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: טל דהן

ב-20.5.2017 התקיימה הפגנה קטנה בכיכר גורן בפתח תקווה, באזור מסחרי המרוחק מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה, המתגורר בעיר. שוטרים שהגיעו למקום פיזרו את ההפגנה באלימות רבה, עצרו עשרה מן המשתתפים, ושברו ידו של מני נפתלי שהיה בין המפגינים העצורים. יומיים לאחר מכן עצרה המשטרה מפגין בודד שעמד בכיכר גורן עם שלט – משמרת מחאה, שאינה טעונה רישיון. מפניות שהגיעו לאגודה למדנו כי שוטרים התקשרו למפגינים ליידע אותם שלא יתנו להם להפגין יותר בפתח תקווה.

התנהלות המשטרה מתבססת על פרשנותה לפסק דין שניתן לאחרונה בבג"ץ בעניין ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה. לשיטתה של המשטרה, אסור להפגין נגד היועץ המשפטי לממשלה גם במרחק של מאות מטרים ממקום מגוריו, אלא רק מול אחת משתי לשכותיו, בתל אביב או בירושלים. לעמדת האגודה, פרשנותה של המשטרה לפסק הדין מרחיקת לכת, לא חוקית ולא חוקתית; אין כל דרך לפרש את פסק הדין כאילו הזכות להפגין מוגבלת מעתה רק לסביבות משרדיהם של עובדי הציבור ונבחריו, ולמשטרה אין כל סמכות למנוע הפגנות שאינן מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד רוני פלי מהאגודה פנתה ליועצת המשפטית של מחוז מרכז במשטרה, בדרישה שתבהיר לשוטרי משטרת פתח תקווה כי האיסור הגורף על קיום הפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה בעיר אינו חוקי. היועצת המשפטית של משטרת מחוז מרכז השיבה לנו שהפנייה הועברה לטיפולו של היועץ המשפטי של המשטרה, תנ"צ שאול גורדון.

ביום 1.6.2017 התקבלה תשובה מהיועץ המשפטי של המשטרה, ולפיה מפקד מחוז המרכז החליט שלא לאפשר את המשך קיום ההפגנות בכיכר גורן. באותו יום קיבלנו גם תשובה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, הנותנת גיבוי להחלטת המשטרה לאסור על משמרות מחאה בכיכר גורן.

לעמדת האגודה לזכויות האזרח, החלטת המשטרה אינה חוקית וגורמת לפגיעה קשה בזכות להפגין. לעמדתנו אין כל בסיס לסברתו של היועץ המשפטי של המשטרה, שלפיה די בכך שכיכר גורן גובלת בשכונת מגוריו של היועץ המשפטי לממשלה, בצירוף שני משפטים שפירסמו שניים מיוזמי ההפגנה בפייסבוק, על מנת לייחס למפגינים – לכל מפגין שיגיע לכיכר – כוונה להטריד את מנוחתו של היועץ המשפטי לממשלה או להפעיל עליו לחץ פסול. כיכר העיר היא המקום המסורתי לקיום מחאות והפגנות. אסור להרחיב את מה שנקבע בבג"ץ מני נפתלי על הפגנות מול בתים של עובדי ציבור גם לכיכר המרוחקת מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה, כשלא ניתן לראות או לשמוע את ההפגנה מהבית.

במקביל, היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, שלח ביום 29.5.2017 מכתב לכל חברי הכנסת, בו הזהיר אותם שלא רק שההשתתפות בהפגנות בכיכר גורן היא עבירה על החוק, אלא שהחסינות לא תחול על מעשה זה. בתגובה פנינו אליו ביום 1.6.2017. בפנייה הבהיר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי אין כל בסיס חוקי להגביל את הזכות להפגין נגד היועץ המשפטי לממשלה בכיכר גורן; כי ההפגנה הפכה במידה רבה למחאה נגד התנכלות המשטרה למפגינים; וכי בניגוד לדבריו, מדובר במשמרת מחאה שאיננה טעונה רישיון. בתשובתו מאותו היום ציין היועץ המשפטי של הכנסת, כי ככל שיש מחלוקת בין גורמי האכיפה לגורמי המחאה ביחס לחוקיותה של ההפגנה, וכל עוד בית המשפט לא קבע אחרת, החלטת גורמי האכיפה מחייבת גם את חברי הכנסת.

פניית האגודה ליועצת המשפטית של מחוז מרכז במשטרה, 24.5.2017

תשובת היועץ המשפטי של המשטרה, 1.6.2017

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 1.6.2017

מכתב היועץ המשפטי של הכנסת לחברי הכנסת, 29.5.2017

פניית האגודה ליועץ המשפטי של הכנסת, 1.6.2017

תשובת היועץ המשפטי של הכנסת, 1.6.2017

 

קישורים:

לי ירון ושרון פולבר, כ-800 איש הפגינו סמוך לביתו של היועמ"ש בפתח תקוה, הארץ, 3.6.2017

לי ירון ושרון פולבר, המשטרה אסרה להפגין במרחק מאות מטרים מבית היועמ"ש, 26.5.2017, הארץ

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה בתוכניתו של רינו צרור בגלי צה"ל, 24.5.2017 (בערך מדקה 29)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,חופש הביטוי

סגור לתגובות.