מיונים פסולים ואסורים בחינוך הממלכתי-דתי

עת"מ 36436-04-17 פלוני (קטין) נ' משרד החינוך

עו"ד: הרן רייכמן (הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה)

 

ב-24.4.2017 עתרנו, עם בן 12 והוריו, נגד מיונים פסולים ואסורים המתבצעים בחינוך הממלכתי-דתי במעבר לחטיבת הביניים. הילד, תושב גבעת שמואל שעולה לכתה ז', נרשם לישיבת גבעת שמואל, מוסד החינוך הממלכתי-דתי העל יסודי היחיד במקום מגוריו. במקביל הוא נרשם לתיכון אמי"ת גוש דן. כחלק מהליכי הרישום, הוא נדרש לעבור מבחני מיון, הכוללים הצגת גיליונות ציונים, ראיון אישי ומבחן ביהדות. בראיונות הוא נשאל שאלות כמו "האם אתם דתיים בבית?"; "איך אתה יודע שאתם דתיים?", היכן עובדים הוריו ומה הם עושים בשבת בבוקר. שני המוסדות סירבו לקבלו, וכך גם בית ספר נוסף השייך לזרם החינוך הממלכתי-דתי, ישיבת נחלים.

פניות לרשות המקומית ולמשרד החינוך בדרישה שיאכפו על מוסדות חינוך אלה את הוראות הדין לא נענו, והרשות הגדילה עשות ושלחה אותו לבתי ספר רחוקים מאוד מביתו, הקולטים אוכלוסיה מוחלשת.

בעתירה, שהוגשה נגד שלושת בתי הספר, משרד החינוך והרשות המקומית, כתבנו כי דחיית העותר מעידה על תהליכי סגרגציה עמוקים המתקיימים במערכת החינוך בכלל, ובמערכת החינוך הממלכתי-דתי בפרט; תהליכים המייצרים הפרדה בין אוכלוסיות על רקע מעמדן החברתי-כלכלי, ללא כל עיגון בחוק ובניגוד למדיניות הרשמית של משרד החינוך, המעודדת אינטגרציה. הוספנו, שהתנהלות זו אף מהווה הפליה על רקע חברתי-כלכלי, האסורה בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד.

עוד עלה ממקרה זה, ששלושת מוסדות החינוך הממיינים מנוהלים על ידי גופים פרטיים. על כן הוספנו כי "לצד ההפליה הקשה מגלה המקרה שבפנינו תופעה חמורה של הפרטת מוסדות חינוך, המהווה, ככל הנראה, כר נוח להתנהלות הבלתי חוקית של המשיבים. אף שהחוק מחייב כי בתי ספר רשמיים ינוהלו ויוחזקו על ידי רשויות ציבוריות (רשות מקומית/ מדינה), מעניק משרד החינוך מעמד רשמי לבתי ספר המנוהלים על ידי גופים פרטיים ומתקצבם באופן מלא".

יומיים לאחר הגשת העתירה הוזמן הילד לישיבת גבעת שמואל, והתקבל אליה. במקביל הודיע משרד החינוך כי הנחה את כלל חטיבות הביניים הרשמיות של החינוך הממלכתי-דתי לקלוט תלמידים בהתאם לאזורי הרישום, ללא כל מיונים. למרות זאת, תופעת הסגרגציה וההפליה על רקע סוציו-אקונומי בחינוך הממלכתי-דתי מושרשת ורחוקה מסיום.

העתירה

תשובת משרד החינוך, מאי 2017

 

קישורים:

נטעאל בנדל, אפליה בישיבות התיכוניות: קיימו "מבחני קבלה" לא חוקיים, 9.5.2017, nrg

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לחינוך,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.