חופש הביטוי

שרת התרבות פוגעת בחופש היצירה האמנותי ובערכי יסוד דמוקרטיים

אילוסטרציה. CC-BY: Bombmanאילוסטרציה. CC-BY: Bombman

ב-24.4.2017 פורסם כי שרת התרבות מירי רגב קראה לראש עיריית ירושלים לשלול תקציב מסינמטק ירושלים, בשל הקרנת סרטו התיעודי של יותם פלדמן "המעבדה" וקיום דיון על ייצוא נשק מישראל. במכתב לשרה הבהיר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי אין לה כל סמכות להתערב בתכנים ובנושאים של יצירות אמנותיות, וכי גם לעיריית ירושלים אסור לפעול כך.

"שרת התרבות איננה קומיסרית התרבות ומשרד התרבות איננו צנזור התרבות", כתב עו"ד יקיר. "תפקידו של משרד התרבות הוא לתמוך בתרבות ובאמנות ולא לחנוק אותן. שרת התרבות אחראית להתוות מדיניות תרבות, אבל אסור באיסור חמור למשרד התרבות להתערב בתכניה של יצירת אמנות ולהחליט על תמיכה ביצירה לפי הנושא שלה או המסר אותו היא מבקשת לקדם."

בטרם יבשה הדיו על מכתבה לראש עיריית ירושלים פנתה שרת התרבות ביום 26.4.17 לראש עיריית חיפה במחאה נגד קיומו של אירוע בעירו, עם שוברים שתיקה, גלריה ברבור בירושלים ותיאטרון אל מידאן החיפאי. האגודה פנתה אל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שתנחה את השרה התרבות בדבר הפסול שבאיומי סרק על קיצוץ בתקציבים של מוסדות תרבות ובפניות לראשי רשויות מקומיות בקריאה שיפעלו שלא כדין.

עו"ד יקיר ציין כי לפניות החוזרות ונשנות של שרת התרבות לראשי רשויות מקומיות ולמוסדות תרבות, שהחלו עם תחילת כהונתה ונמשכות בזרם בלתי פוסק, יש אפקט מצנן מצטבר כלפי קהילת התרבות והאמנות כולה. אמנים עלולים להפנים את המסר שעליהם למעול בשליחותם, וכי מסוכן לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת מחשש לגורל התמיכה הציבורית, שבלעדיה לא תיכון תרבות.

ביום 14.5.2017 התקבלה תשובה מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שקובעת שפעולותיה של השרה מירי רגב אינן חוקיות ופוגעות בחופש הביטוי. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר: "מדובר בהצטברות מדאיגה של מקרים המעבירים מסר בעייתי כי פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עינה הפקוחה של המדינה, כי הם נתונים לפיקוח וניטור מתמידים מטעם השלטון, בחינה היורדת לשורשו של חופש הביטוי. מסר זה מתעצם ביתר שאת נוכח תכיפותן של פניות אלו."

פניית האגודה לשרת התרבות, 25.4.2017

מכתבה של השרה רגב לראש עיריית חיפה, 26.4.2017

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 27.4.2017

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 11.5.2017 (ראו גם הודעה לעיתונות)

 

קישורים:

נירית אנדרמן, עיריית ירושלים: לא נאסור הקרנת סרט על התעשייה הביטחונית כפי שדורשת רגב, 25.4.2017, הארץ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.