חופש הביטוי

הגבלת גישה לאתרי אינטרנט

חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, התשע"ז-2017 (הצעת חוק הגבלת גישה לאתר אינטרנט לשם מניעת ביצוע עבירות, התשע"ז-2017)

 

החוק מסמיך את בתי המשפט המחוזיים לתת צווים לחסימת גישה לאתרי אינטרנט מסוימים, או להסרת תוצאות חיפוש המפנות לאתרים מסוימים, אם אתרים אלה משמשים לביצוע עבירות חמורות (כמו פרסום חומר תועבה פדופילי, סחר בסמים או חומרים מסוכנים, פרסום שירותי זנות, ארגון הימורים, ואתרים "של ארגוני טרור").

לעמדת האגודה, הגם שתכלית החוק ראויה – מאבק בעבירות חמורות – המנגנון הקבוע בחוק עלול לפגוע פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש הגישה למידע. הגבלת גישה לאתרי אינטרנט טומנת בחובה סכנה ל"פגיעה היקפית" באתרים אחרים, שלא מתבצעות בהן עבירות. בעיות נוספות בהצעה הן ההסתמכות הרחבה על חומר חסוי ועל ראיות שאינן קבילות, והבעייתיות בניהול הליך משפטי שיהיה ברוב המקרים במעמד צד אחד.

בנייר עמדה שהגשנו לכנסת במהלך הליכי החקיקה, בשיתוף עם ארגונים עמיתים, הדגשנו את הצורך להבטיח שההליכים יתנהלו באופן שקוף ופומבי, ושיימסרו נתונים מלאים ככל האפשר על הבקשות לחסימת אתרים, על נימוקי הבקשות ועל החלטות בתי המשפט בנושא. כמו כן הצענו לקבוע מנגנון שיאפשר לשתף בהליך המשפטי גם נציג ציבור או תאגיד העוסק בהגנה על אינטרס ציבור משתמשי האינטרנט. בנוסח הסופי של החוק לא נקבעו מנגנונים שכאלה. עם זאת, נוסף לחוק סעיף המגדיר רשימת שיקולים שעל בית המשפט לשקול בבואו לתת צו לפי החוק, ובהם גם שיקולים הקשורים בזכות הגישה למידע ובמידת הפגיעה בפרטיות של משתמשי האינטרנט.

סטטוס: החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית ב-17.7.2017.

 

נוסח הצעת החוק, פברואר 2017

פניית האגודה לזכויות האזרח לוועדת חוקה, חוק ומשפט, פברואר 2017

נוסח הצעת החוק, יוני 2017

פניית האגודה וארגונים עמיתים לוועדת חוקה, חוק ומשפט, יוני 2017

נוסח הצעת החוק, יולי 2017

הערות האגודה, יולי 2017

דף הצעת החוק במאגר החקיקה באתר הכנסת

נוסח החוק

 

קישורים:

רפאלה גויכמן, "לפני שנבין מה קורה כאן, ישראל תהיה דומה לטורקיה תחת משטר ארדואן", 11.7.2017, TheMarker

עומר כביר, גלישה בסתר: המדינה רוצה להסתיר חסימה של אתרי אינטרנט, 3.7.2017, כלכליסט

 

חקיקה קשורה:

הצעת החוק היתה במקור חלק מהצעת חוק אחרת, שהוגשה בשנת 2014, ושהסדירה גם הגבלת גישה למקומות פיזיים וגם הגבלת גישה לאתרי אינטרנט. ראו חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי,חופש המידע

סגור לתגובות.