חופש הביטוי

לחקור את אירועי אום אלחיראן ולהבטיח את חופש הביטוי והמחאה

הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017. צילום: שרון אברהם-ויס

האגודה פנתה למפכ"ל המשטרה בעקבות האירועים הטרגיים שהתרחשו באום אלחיראן ב-18.1.2017, והובילו למותם של אזרח ושל שוטר ולפציעתם של אחרים. בפנייה מציינת עו"ד שרונה אליהו חי כי עדויות מהשטח מדווחות על אלימות קשה מאוד של המשטרה כלפי תושבים ופעילים שנכחו בכפר כדי למחות על הריסת הבתים. העדויות מצביעות על שימוש באמצעים בלתי מידתיים ומופרזים נגד המפגינים, לרבות שימוש בכדורי ספוג, רימוני גז והלם ונקיטה באלימות פיזית כלפי מפגינים.

"אין חולק כי על המשטרה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, וכי היה עליה להתמודד עם אווירה טעונה ומורכבת במהלך האירועים בכפר", כותבת עו"ד אליהו חי. "עם זאת, עדויות ודיווחים מעלים חשש כי במקום לנסות ולהימנע ככל האפשר מעימותים ולפעול באמצעים מידתיים, תוך הבנה והפנמה לקושי הסיטואציה, וללחץ הנפשי והפיזי בו נמצאו התושבים, באופן התנהלותה באירוע גרמה המשטרה רק להחרפת המצב".

לנוכח הצפי לקיומן של הפגנות נוספות ברחבי המדינה בימים הקרובים במחאה על הריסות הבתים ועל התנהלות כוחות המשטרה באירועי אום אלחיראן, ועל מנת למנוע עוד שפיכות דמים ופגיעה בחיי אדם, מבקשת האגודה מהמפכ"ל לפעול להטמעת החוקים והנהלים המסדירים את הטיפול בהפרות סדר בקרב שוטרי משטרת ישראל, ולהנחות אותם לנהוג באיפוק מירבי במהלך ההפגנות הבאות, כך שיובטחו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על שלמות גופם של המפגינים ועל הסדר הציבורי. עוד דורשת האגודה לפעול לקיום חקירה על ידי גורם עצמאי ובלתי תלוי לבחינת השתלשלות האירועים באום אלחיראן, כדי להפיק לקחים ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

הפנייה המלאה לאחר התמונות.

עדכון: בתשובת המשטרה מיום 16.2.2017 נמסר כי האירועים נשוא הפנייה מצויים בחקירת מח"ש ועל כן אין באפשרות המשטרה להתייחס לגופם של דברים.

הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017. צילום: שרון אברהם-ויס

הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017. צילום: שרון אברהם-ויס

הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017. צילום: שרון אברהם-ויס

הריסות באום אלחיראן, ינואר 2017. צילום: שרון אברהם-ויס

 

18 בינואר 2017

דחוף

לכבוד
רב ניצב רוני אלשיך, מפכ"ל
משטרת ישראל
המטה הארצי, ירושלים
בפקס: 02-5428118

 

שלום רב,

הנדון: אלימות משטרתית קשה כלפי תושבים ופעילים ביישוב אום אל חיראן
והיערכות המשטרה לקראת ההפגנות הצפויות ברחבי המדינה

אנו פונים אליך לנוכח האירועים הטרגיים שהתרחשו היום באום אלחיראן והעדויות המדווחות על אלימות קשה מאוד של המשטרה כלפי תושבים ופעילים שנכחו בכפר החל משעות הבוקר המוקדמות כדי למחות על הריסת הבתים. העדויות מצביעות על שימוש באמצעים בלתי מידתיים ומופרזים נגד המפגינים, לרבות שימוש בכדורי ספוג, רימוני גז והלם ונקיטה באלימות פיזית כלפי מפגינים, והכול כמפורט להלן:

  1. היום (18.1.2017) בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו מאות שוטרים חמושים כדי לסייע לגורמי האכיפה לבצע צווי הריסת מבנים בכפר הלא מוכר אום אל חיראן שבנגב. במקום נכחו עשרות מתושבי הכפר, פעילים וחברי כנסת כדי למחות על ההריסה הצפויה. במהלך  האירוע, נקטלו חייהם של תושב המקום ושוטר משטרת ישראל, וכן נפצעו מספר אנשים, בהם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, וח"כ אוסמה סעדי, שאף הובהלו, ביחד עם פצועים אחרים, לבית החולים סורוקה לטיפול בפציעות.

2. דיווחים שונים המגובים בתיעוד ועדויות מהשטח מצביעים כי בניסיון לפזר את המחאה במקום, ירתה המשטרה כדורי ספוג לעבר הנוכחים, אמצעי שאינו מתאים לשימוש בפיזור הפגנות. כדורי ספוג שחורים הם אמצעי קיצוני ומסוכן שהמשטרה הכניסה לשימוש לפני כשנתיים וחצי תחת כדורי הספוג הכחולים שהיו בשימוש עד אז. עד היום נעשה בהם שימוש נרחב בירושלים המזרחית במקרים של הפרות סדר והפגנות. השימוש בהם בשנתיים האחרונות הוכיח עד כמה הכדור הזה מסוכן ואפילו קטלני: למעלה מ-30 בני אדם, מחציתם קטינים, נפצעו קשה מהכדור הזה. חלק גדול מהם איבדו עין ונותרו נכים לכל החיים. בכל המקרים, דובר באנשים בלתי מעורבים שהמשטרה לא חשדה בהם בהשתתפות בהפרות סדר. בנוסף, הכדור גרם למותו של צעיר בן 16 אשר נורה בראשו בכדור ספוג שחור בספטמבר 2014. האגודה לזכויות האזרח קוראת מזה שנתיים למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה לעצור את השימוש בכדור המסוכן הזה (להרחבה בנושא ראה: https://law.acri.org.il/he/34001).

3. בנוסף, מעדויות של התושבים והמפגינים ששהו במקום עולה כי במהלך הריסת הבתים נקטה המשטרה באלימות קשה ובלתי מידתית, תוך שימוש בכמויות גדולות של אמצעים לפיזור הפגנות כגון רימוני גז והלם, אשר הובילו לעימותים חריפים בין הכוחות לנוכחים.

4. אין חולק כי על המשטרה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, וכי היה עליה להתמודד עם אווירה טעונה ומורכבת במהלך האירועים בכפר. עם זאת, עדויות ודיווחים מעלים חשש כי במקום לנסות ולהימנע ככל האפשר מעימותים ולפעול באמצעים מידתיים, תוך הבנה והפנמה לקושי הסיטואציה, וללחץ הנפשי והפיזי בו נמצאו התושבים, באופן התנהלותה באירוע גרמה המשטרה רק להחרפת המצב.

5. היום וכן בימים הקרובים צפויות להתקיים הפגנות נוספות ברחבי המדינה במחאה על הריסות הבתים ועל התנהלות כוחות המשטרה באירועי אום אלחיראן. לאור האמור, ועל מנת למנוע עוד שפיכות דמים ופגיעה בחיי אדם, על המשטרה לנהוג באיפוק, במידתיות ובסבירות בהפגנות אלו ולאפשר את קיומן על פי חוק, תוך שמירה על חופש הביטוי והמחאה של המפגינים, ועל השלום והסדר הציבורי.

6. האזרחים המבקשים להפגין נגד עקירת אלפי בדווים מיישוביהם בנגב אינם אויבים: הם אזרחי המדינה. תפקידה של המשטרה הוא להבטיח גם את חופש הביטוי שלהם.

7. אשר על כן, ולנוכח העדויות המטרידות שפרשנו לפניך, נבקשך להנחות את שוטרי משטרת ישראל לאמץ מדיניות ודפוסי פעולה שמגשימים את מטרות המשטרה בחברה דמוקרטית, כך שיובטחו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על שלמות גופם של המפגינים ועל הסדר הציבורי. נבקשך לפעול להטמעת החוקים והנהלים המסדירים את הטיפול בהפרות סדר בקרב שוטרי משטרת ישראל, ולהנחות אותם לנהוג באיפוק מירבי במהלך ההפגנות הבאות. אנו שבים ומתריעים מפני שימוש לא מידתי ומופרז בכוח, כולל שימוש בסוגי תחמושת שונים לרבות כדורי ספוג ורימונים שונים.

8. בנוסף, אנו דורשים ממך לפעול לקיום חקירה על ידי גורם עצמאי ובלתי תלוי לבחינת השתלשלות האירועים מרגע כניסת הכוחות לכפר, כולל השימוש בכוח ובדיקה של האמצעים שבהם נעשה שימוש במהלך העימותים, ובכלל זאת נסיבות מותם של תושב הכפר, יעקוב מוסא אבו אלקיעאן ושל השוטר ארז לוי, וזאת כדי להפיק לקחים ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

9. בשל חומרת האירועים המתוארת במכתבנו, נודה לתשובתך המהירה.

בכבוד רב,

שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
מר גלעד ארדן, השר לביטחון פנים
עו"ד אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה
תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,הזכות להפגין,חופש הביטוי

סגור לתגובות.