חופש הביטוי

ניסיונות משרד התרבות להטיל צנזורה על מחזות

אילוסטרציהאילוסטרציה. CC BY-SA: Hernán Piñera

ב-9.10.2016 פנינו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה למנוע את הבדיקה של המחזה "פלסטין שנת אפס", שעליה הורתה שרת התרבות מירי רגב. המחזה, שעוסק בהריסות בתים על ידי צה"ל בירושלים המזרחית, בגדה וברצועת עזה, אמור היה לעלות בפסטיבל לתיאטרון אחר, שמתקיים מדי שנה בעכו בסוכות. על פי הפרסומים בתקשורת, בעקבות פנייתו של פעיל ימין לשרת התרבות היא הורתה למינהל התרבות לצפות בהצגה במהלך החזרות כדי לבדוק אם אכן יש בה "תכנים מסיתים הפוגעים במדינה או בסמליה". לאחר שיוצרת ההצגה, עינת ויצמן, סירבה לאפשר לנציגי משרד התרבות לצפות בחזרה, הנהלת הפסטיבל נענתה לדרישה ושלחה את המחזה לעיונו המוקדם של המשרד.

במכתב הדגיש עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי הכנסת ביטלה את הצנזורה על מחזות בשנת 1991, וכי לשרת התרבות אין סמכות להתערב בתכנים של יצירות אמנות. באותו יום פורסם כי ראשת מינהל התרבות במשרד התרבות קראה את המחזה וקבעה כי אין בו תכנים מסיתים, וכי המשרד לא ימנע את העלאת ההצגה.

ב-4.5.2017 שבנו ופנינו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לאחר שמשרד התרבות דרש מהנהלת "בית הגפן" בחיפה פרטים לגבי ההצגה "השיבה לחיפה". ההצגה, עיבוד לסיפורו של רסאן כנפאני, עתידה להיות מוצגת במסגרת פסטיבל "ימי התרבות הערבית בחיפה". על פי הפרסומים, משרד התרבות משתתף במימון הפסטיבל והוא דרש פרטים על ההצגה במסגרת טיפול בפניית ציבור שהתקבלה בטענה לתכנים פוגעניים כביכול. בית הגפן נענה לדרישה ושלח למשרד התרבות את המחזה.

במכתב ביקש עו"ד דן יקיר מהמשנה להורות למשרד התרבות להימנע מלדרוש מחזות לבחינה מוקדמת בטענה שהם עלולים לכלול תכנים פוגעניים, ולהבהיר למשרד שאין לו כל סמכות לבחון תכנים של מחזות בפרט, ושל אירועי תרבות בהם הוא תומך בכלל.

"הצנזורה על מחזות בוטלה סופית בשנת 1991, ופקידי משרד התרבות לא מונו להחליפה ולשמש כמשטרת מחזות", כתב עו"ד יקיר. "העובדה שמוסדות תרבות משתפים פעולה עם הדרישות הפסולות של משרד התרבות מעידה על כך, שהם סוברים בטעות שאם משרד ממשלתי פונה אליהם הדבר נעשה על פי סמכות כדין או שמא בשל חשש שסירוב לבקשה הלא חוקית של משרד התרבות עלול להוביל לפגיעה בתמיכת המשרד. […] הבדיקה עליה הורתה שרת התרבות מגשימה בצורה חריפה במיוחד את החשש מפני אפקט מצנן – גם אם הבדיקה לא תעלה דבר הנזק כבר נעשה בכך ששודר מסר מאיים נגד כל מי שיעז לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת ושאינן עולות בקנה אחד עם עמדותיה הפוליטיות של השרה."

ב-14.5.2017 התקבלה תשובה מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שקובעת שפעולותיה של השרה מירי רגב אינן חוקיות ופוגעות בחופש הביטוי. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר: "מדובר בהצטברות מדאיגה של מקרים המעבירים מסר בעייתי כי פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עינה הפקוחה של המדינה, כי הם נתונים לפיקוח וניטור מתמידים מטעם השלטון, בחינה היורדת לשורשו של חופש הביטוי. מסר זה מתעצם ביתר שאת נוכח תכיפותן של פניות אלו."

יום לאחר מכן פנתה האגודה לראש עיריית עכו, בעקבות ההחלטה לפסול את הצגתה של עינת וייצמן "אסירי הכיבוש" מהשתתפות בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר 2017, בטענה שהיא תוביל להסתה וליצירת מתיחות בין יהודים וערבים בעיר, ושאין לה מקום כחלק מפסטיבל ציבורי-עירוני. בפנייה התייחס עו"ד דן יקיר, בין היתר, לתשובתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, וביקש מראש העירייה לבטל את ההחלטה.

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 9.10.2016

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 4.5.2017

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 11.5.2017 (ראו גם הודעה לעיתונות)

פניית האגודה לראש עיריית עכו, 15.5.2017

 

קישורים:

יאיר אשכנזי, בעקבות פסילת הצגה על הכיבוש: המנהל האמנותי של פסטיבל עכו התפטר, הארץ, 4.6.2017

יאיר אשכנזי, פסטיבל עכו פסל הצגה פוליטית בשל "הרצון לגוון ולהתחשב בתושבי העיר", הארץ, 24.5.2017

יאיר אשכנזי, יוצרים שיתמודדו בפסטיבל עכו מוחים כי הצגה העוסקת באסירים פוליטיים הוסרה מהתחרות, הארץ, 16.5.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חופש הביטוי

סגור לתגובות.