הזכות לחיים ולשלמות הגוף

ריבוי נשק ברחובות יפגע בביטחון

אתמול (15.2.2016) התקיים בכנסת כנס השקת השדולה לעיצוב מדיניות נשיאת כלי יריה בישראל. השדולה, שיזם חבר הכנסת אמיר אוחנה, מבקשת לקדם הקלות נרחבות בקבלת רישיון לשאת נשק, ותפיסה של נשיאת כלי ירייה אישי כחלק מן "הזכות להגנה עצמית", תוך אימוץ קו חוקי-רעיוני שמיוחס לחוקת ארה"ב ("הזכות לשאת נשק"). קו רעיוני זה, והרצון  בהרחבה ובהטמעה של מה שמכונה "תרבות הנשק", קיימים בקרב חובבי נשק מזה שנים, באופן בלתי תלוי באירועי התקופה האחרונה.

לעמדת קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", שכוללת 13 ארגונים חברתיים ובהם האגודה לזכויות האזרח, "עיצוב מדיניות נשיאת כלי ירייה בישראל" אינו צריך להיות עניינם של גברים חובבי נשק וביטחוניסטים בלבד, אלא הוא עניינו של כלל הציבור, לרבות נשים. הקואליציה מתנגדת לצעדים שיגרמו לתפוצה מוגברת של נשק קל בידיים פרטיות. בעקבות פעילות הקואליציה הוחל לראשונה לפני כשנתיים וחצי באכיפה של סעיף החוק האוסר על חברות אבטחה לאחסן את נשקן בבתי המאבטחים. מאז אנו עדות לתקופה הארוכה ביותר ללא מקרי רצח במשפחה בנשק אבטחה שנלקח הביתה; לפני כן אירעו מקרי רצח כאלה מדי שנה, והצטברו לרשימה של 33 קורבנות לפחות מאז 2002. היעדר הרציחות הללו מאז אכיפת החוק מצטרף לעדויות רבות מן העולם, המצביעות בבירור על ירידה ברציחות ובפשעי ירי אלימים בתנאים של אכיפה מוגברת ושל החמרת חוקי הרישוי לשאת נשק.

"חייהם של 33 נרצחות ונרצחים מנשק אבטחה בבית בשנים 2002 ל-2013 לא שווים פחות מחייהם של נפגעי התקפות טרור פלסטיני", אמרה אתמול עו"ד סמדר בן נתן מהקואליציה בכנס השקת השדולה לעיצוב מדיניות נשיאת כלי ירייה. הקואליציה מדגישה כי האחראית על ביטחון האזרחים היא מדינת ישראל הריבונית, ורק בידיה יכול להימצא שיקול הדעת להפעלת כוח, ולא בידי האזרחים. "אמנם במצב חירום צריכה להיות תגובה הולמת, אך מצב החירום לא צריך להכתיב את השגרה כך שלא יהיה ניתן להפוך אותה חזרה. ההקלות על נשיאת כלי נשק ייצרו מצב בלתי הפיך", מדגישה עו"ד בן נתן.

הקואליציה קראה לחברי הכנסת לא להפוך את ישראל לארה"ב, שבה מתרחשים אירועי ירי אלימים מדי יום בעזרת נשק פרטי. חברת הכנסת תמר זנדברג הביעה תמיכה בעמדת הקואליציה, והסבירה שקיים קשר מוכח ומובהק בין הימצאות כלי נשק בבית לבין אלימות בין בני זוג. "דמם של הקורבנות בבית אינו פחות סמוק מזה של קרבנות הטרור", אמרה.

 

קואליציית האקדח על שולחן המטבח: אשה לאשה – מרכז פמיניסטי, איתך-מעכי, האגודה לזכויות האזרח, הכצעקתה, ל.א. לאלימות נגד נשים, מרכז תמורה, נגה – המרכז לזכויות נפגעי עבירה, נשים לגופן, פסיכואקטיב, פרופיל חדש, קואליציית נשים לשלום, רופאים לזכויות אדם ושדולת הנשים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות נשים

סגור לתגובות.