הישג ראשון במאבק נגד חוק המישוש

צילום: יואב לףצילום: יואב לף

חלק מחברי הכנסת הבהירו כי לא ייתנו יד לפגיעה כה אנושה בזכויות הפרט ובקבוצות מיעוט, והצליחו לדחות את ההכרעה בדיון.

 
בדיון הבוקר (11.11.2015) בוועדת החוקה, חוק ומשפט, סירב המשרד לביטחון פנים להצעה להעביר את חוק המישוש כהוראת שעה התחומה בזמן, הצעה שהועלתה בידי הייעוץ המשפטי של הוועדה. אם אכן מטרתו של חוק זה היא ביטחונית, כפי שטוענת הממשלה, היה עליה להסכים להגביל את הפגיעה עד להרגעת השטח. זוהי ההוכחה כי המשטרה והמשרד לביטחון פנים מנצלים באופן ציני את חשש האזרחים מפני טרור, כדי לקדם את החוק הפוגעני. סירוב זה, בצד העובדה שהמשטרה מקדמת את החוק כבר חמש שנים, שומט את הקרקע תחת הטיעון הביטחוני.

חלק מחברי הכנסת הבהירו היום שלא ייתנו יד לפגיעה כה אנושה בזכויות הפרט ובקבוצות מיעוט, והצליחו לדחות את ההכרעה בדיון. האגודה לזכויות האזרח התריעה בשבועות האחרונים על כך שהחוק יוביל לפרופיילינג פסול ולאפליה כלפי ערבים, יוצאי אתיופיה ובעלי חזות מזרחית. הניסיון הבינלאומי מלמד כי במדינות שבהן קיימים חוקים דומים, לפיהם שוטרים בוחרים את מי לבדוק ללא קריטריונים ברורים, השוטרים מוטים על סמך דעות קדומות וסטריאוטיפים.

"הממשלה מתעקשת להעביר את החוק כחבילה אחת, בחסות המצב הביטחוני, ולמנוע בכך דיון ראוי בסכנות של החוק ובטענות שהעלו נגדו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה גם יחד", אמר עו"ד אבנר פינצ'וק, מנהל היחידה לזכויות אזרחיות ופוליטיות באגודה לזכויות האזרח.

האגודה לזכויות האזרח קוראת לחברי הכנסת לשמור על זכותנו להלך ברחובות מבלי להיות מוטרדים ללא חשד סביר – ולדחות את הצעת החוק.

 
מידע נוסף על חוק המישוש

 
 

סרטון של האגודה על חוק המישוש

 

למאבק בחוק המישוש שותפים: אחותי – למען נשים בישראל, אנו, האגודה הישראלית למען יוצאי אתיופיה, האגודה לזכויות האזרח, חדר המצב, לא נחמדים לא נחמדות, פורום החשיבה המשותף נגד גזענות, התא הפמיניסטי באוניברסיטת תל אביב.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה

סגור לתגובות.