זכויות תושבי ירושלים המזרחית

הגברת האכיפה בירושלים המזרחית כאמצעי לחץ להפסקת הפרות הסדר

שוטרים נערכים בירושלים, יולי 2014. צילום: חוסאם עאבדשוטרים נערכים בירושלים, יולי 2014. צילום: חוסאם עאבד

בעקבות פרסומים בתקשורת לגבי כוונת המשטרה והעירייה להגביר את האכיפה בירושלים המזרחית על עבירות עירוניות ועבירות תנועה כאמצעי להפעלת לחץ על תושבי ירושלים המזרחית ש"יוקיעו את מיידי האבנים", פנתה היום (17.9) האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה למנוע את המדיניות הפסולה הזו.
 
במכתב מבהירה עו"ד אן סוצ'יו מן האגודה כי נקיטה במדיניות של אכיפה מוגברת כלפי אוכלוסיה מסוימת לצורך הפעלת לחץ עליה להשפיע על אחרים לחדול מהתנהגותם השלילית, מהווה פגיעה מובהקת בזכות לכבוד:

"אין צורך להכביר במילים בדבר הצורך בהרגעת הרוחות בירושלים המזרחית ובהתמודדות יעילה של רשויות אכיפת החוק עם אירועים של זריקת אבנים ובקבוקי תבערה. אלא שנקיטה במדיניות של אכיפה מוגברת כלפי אוכלוסיה מסוימת לצורך הפעלת לחץ עליה להשפיע על אחרים לחדול מהתנהגותם השלילית, מהווה פגיעה מובהקת בזכות לכבוד. הזכות לכבוד האדם רואה באדם מטרה בפני עצמה ולא אמצעי להשגת מטרות אחרות, לגיטימיות ככל שיהיו. ההחלטה להפעיל אמצעי אכיפה כלפי אדם כדי לגרום לו להפעיל לחץ על אחרים מהווה החלטה משפילה הפוגעת בכבוד".
"זאת ועוד, התעמרות בתושבי שכונה מסויימת או בקהילה מסויימת באמצעות אכיפה מוגברת, בשל מעורבותם של בני אותה קבוצה בהפרות סדר, היא ענישה קולקטיבית וניצול לרעה של כוח שלטוני. שיקול הדעת של הרשויות בגיבוש מדיניות האכיפה של עבירות מסוימות הינו רחב אולם הוא צריך תמיד להיות תחום על ידי שיקולים ענייניים הנוגעים לעבירות שמבקשת הרשות לאכוף. כאשר לתוך מתחם שיקול הדעת משתרבבים שיקולים הנוגעים למוצא או למגזר מסוים, הופכת האכיפה לסלקטיבית ופסולה".

 
כזכור, לפני כחצי שנה התפרסם שהעירייה מקבלת מהמשטרה רשימות של חשודים בהפרות סדר ומפעילה נגדם ונגד בני משפחותיהם אמצעי אכיפה (רישוי עסקים, אכיפת בניה וכו'). בחודש מרץ פנינו בעניין ליועץ המשפטי לממשלה, אבל עד היום עוד לא קיבלנו תשובה.
 
פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, 17.9.15

תשובת משרד המשפטים, דצמבר 2015

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, ינואר 2017

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, מאי 2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.