זכויות תושבי ירושלים המזרחית

האגודה: העברת "רשימות שחורות" מהמשטרה לעירייה – פלילי

היום (10.3.2015) נחשף בכתבתו של ניר חסון ב"הארץ", כי המשטרה מעבירה לעיריית ירושלים רשימות שמות של תושבי ירושלים המזרחית החשודים שהשתתפו בהפגנות אלימות, לצורך אכיפה עירונית מוגברת נגדם. האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לקיים בדיקה דחופה של הנושא, ואם יתברר כי העובדות נכונות – לשקול לפתוח בחקירה פלילית. כמו כן, דרשנו לפסול את כל פעולות האכיפה שבוצעו על בסיס ה"רשימות השחורות".

בפנייה טענה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה, כי שימוש באמצעי אכיפה עירוניים נגד אנשים רק משום שהם נחשדו בביצוע עבירות שאינן קשורות לכך, מהווה אכיפה בררנית מובהקת ומכוונת המונעת משיקולים זרים ופסולים ופוגעת בזכות לשוויון בפני החוק. נוסף על כך טענו כי הפעלת אמצעי האכיפה נגד בני משפחתו של החשוד משקפת ענישה קולקטיבית כלפי משפחות שלמות, וכן כי התנהלות זו פוגעת בתקינות ההליך הפלילי ומרוקנת מתוכן את חזקת החפות ואת הזכות הבסיסית להליך הוגן.

עוד טענו כי העברת המידע מהמשטרה לעירייה מהווה פגיעה בלתי חוקית בזכותם החוקתית לפרטיות, ומפרה את חובותיה החוקיות של המשטרה להימנע מהעברת מאגרי המידע שאותם היא מנהלת לגורמים בלתי מורשים בהתאם לחוק המרשם הפלילי.

להלן פניית האגודה (כאן – בגרסת pdf).

 

10 במרץ 2015

 

לכבוד
מר יהודה וינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
בפקס: 02-6467001

 

שלום רב,

 

הנדון: העברת מידע לא חוקית בין הרשויות ואכיפה בררנית נגד תושבי ירושלים המזרחית

 

1. הרינו לפנות אליך בדחיפות בעקבות המידע שפורסם היום בכתבתו של ניר חסון בעיתון "הארץ" ("הרשימות השחורות של עיריית ירושלים לענישת תושבים ערבים ממזרח העיר"), לפיה המשטרה מעבירה לעיריית ירושלים שמות חשודים שהשתתפו בהפגנות אלימות לצורך הפעלת אמצעי אכיפה עירוניים נגדם ונגד בני משפחותיהם. מהתגובות שנמסרו על ידי המשטרה והעירייה לכתבה עולה, כי הטענות אינן מוכחשות על ידן והן אף לא מוצאות כל פסול בדברים.

2. במידה והדברים נכונים ואכן עיריית ירושלים מפעילה אמצעי אכיפה על בסיס "רשימות שחורות" שמועברות לידיה מהמשטרה, הרי שמדובר בהתנהלות בלתי חוקית מובהקת וברמיסה ברגל גסה של עקרונות היסוד של שלטון החוק על ידי העירייה והמשטרה כאחד. לאור זאת, נדרשת מעורבותך הדחופה לצורך בירור הטענות וטיפול יסודי בתופעה.

3. שימוש באמצעי אכיפה עירוניים באופן המתואר בכתבה מהווה אכיפה בררנית מובהקת ומכוונת המונעת משיקולים זרים ופסולים. מדובר בניצול לרעה של סמכויות האכיפה של העירייה, הנוגד את עיקרון השוויון בפני החוק במובנו הבסיסי ביותר. על פי הכתבה, האכיפה העירונית הבררנית מופעלת לא רק כלפי החשוד אלא גם כלפי בני משפחתו. מדובר בענישה קולקטיבית כלפי משפחות שלמות הסובלות מאכיפה מפלה כלפיהן מן הטעם היחיד שבן משפחה חשוד בפלילים.

4. נקיטת צעדי אכיפה עירוניים נגד אנשים, רק משום שהם נחשדו בביצוע עבירות שאינן קשורות לכך, מהווה התעמרות בלתי חוקית, הפוגעת בתקינות ההליך הפלילי, ומרוקנת את חזקת החפות ואת הזכות הבסיסית להליך הוגן. התנהלות זו אף מעוררת חשש, כי האפשרות לנקיטת צעדי אכיפה מנהליים נגד חשודים תשמש להפעלת לחץ על החשודים להודות במעשים המיוחסים להם.

5. מעבר לפגיעה הקשה בזכויותיהם של מאות ואולי אלפי תושבים ירושלים המזרחית אשר נכללו באותן "רשימות שחורות" שעל בסיסן הופעלה נגדם אכיפה עירונית בררנית, הרי שהפעלת סנקציות פליליות או מנהליות בדרך מפלה ובררנית פוגעת גם באמון הציבור ברשויות האכיפה ויוצרת נזק אדיר לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק.

6. בנוסף לחומרה היתרה שבנקיטת צעדי אכיפה מפלים נגד אנשים, רק משום שהם נחשדים בהשתתפות בהפרות סדר, הרי שעצם העברת המידע לעירייה על ידי המשטרה מהווה פגיעה בלתי חוקית בזכותם החוקתית לפרטיות (לעניין זה ראה: בג"ץ 8070/98 האגודה לזכויות האזרח נ' משרד הפנים (26.5.02)). למשטרה אין כל סמכות להעביר רשימות חשודים לרשויות אחרות, על מנת שיינקטו צעדי אכיפה בלתי קשורים נגדם. הדבר מפר גם את חובותיה החוקיות של המשטרה להימנע מהעברת מאגרי המידע שאותם היא מנהלת לגורמים בלתי מורשים וזאת בהתאם לחוק המרשם הפלילי הקובע את חיסויו של המרשם ואוסר על העברת מידע ממנו שלא על פי החוק. החוק אוסר על העברת מידע מהמרשם הפלילי לידי הרשות המקומית אלא לצורך מינוי בעלי תפקידים מסוימים (סעיף ו(1) לתוספת השניה לחוק).

7. במידה שיתברר כי העובדות המתוארות בכתבה נכונות, הרי שמדובר בהתנהלות שערורייתית של המשטרה ושל העירייה המשקפת רדיפה והתעמרות מובהקים בחשודים ובבני משפחותיהם. לאור זאת, נדרשת מעורבותך הדחופה בבירור הטענות המופיעות לעיל. במידה שיתברר כי אלה פני הדברים, יש להורות למשטרה ולעירייה לחדול לאלתר מהתנהלותן, לפתוח בחקירה ולנקוט בהליכים פליליים ו/או משמעתיים נגד המעורבים. כמו כן, יש לפסול את כל אותן פעולות האכיפה שבוצעו על בסיס ה"רשימות השחורות".

8. לתשובתך הדחופה אודה.

 

בכבוד רב,

אן סוצ'יו, עו"ד

 

העתק:

רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה, בפקס: 02-5428118
מר ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, בפקס: 02-6296014
ניצב משה אדרי, מפקד מחוז ירושלים, משטרת ישראל, בפקס: 02-5391466
תנ"צ שאול גורדון, היועמ"ש, משטרת ישראל, בפקס: 02-5898762
עו"ד אלי מלכה, יועמ"ש עיריית ירושלים, בפקס: 02-6296285

 

קישורים:

סכנה להיות ערבי בירושלים, הארץ – מאמר המערכת, 11.3.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.