הזכות לחינוך

פניה דחופה לעיריית ירושלים: ילדים לומדים בחצר, בחום, על הרצפה

צילום: זיאד נופל, יו"ר ועד בית הספר

ביום 7.9.2015 שלחה האגודה פניה דחופה לעיריית ירושלים בעניין בית הספר שועפאט ג' במ.פ. שועפאט. מדובר בבית ספר יסודי שמורכב משני מבנים שכורים, שבהם כיתות לא תקניות בלי חלונות, ומבנה רעוע ומזעזע. אחד מן המבנים השכורים הללו, שבו פעלו 7 כיתות, לא נפתח השנה מכיוון שהעירייה לא הצליחה לחדש את חוזה השכירות עם בעל המבנה לפני פתיחת שנת הלימודים.

בעקבות זאת, כ-100 תלמידים שלמדו במבנה הזה מצאו עצמם "לומדים" כבר שבוע בחצר בית הספר, על הרצפה, בחום הנוראי. 100 תלמידים נוספים שלמדו במבנה מצטופפים בשני חדרים שהושכרו בשטח בית הספר – 50 תלמידים בכל כיתה, בדוחק נוראי ובמבנים שאינם מותאמים לשמש ככיתות לימוד.

בפניה לעירייה מציינת עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח כי "מדובר במצב בלתי מתקבל על הדעת ובהתנהלות רשלנית של העירייה שהביאה לכך שמבנה שלם, השייך לבית ספר עירוני ואמור לקלוט מאות תלמידים, אינו נפתח עם תחילת שנת הלימודים משום שהעירייה אינה דואגת להסדרת החוזה לשכירת המבנה בטרם פתיחת שנת הלימודים", וכי "מצב שבו ילדים בבית ספר יסודי לומדים במשך שבוע בחוץ על הרצפה מבלי שהעירייה מוצאת עבורם פתרון חלופי עד להסדרת הבעיה, משקף זלזול חמור בתלמידים ופגיעה בזכויותיהם לכבוד ולחינוך".

עוד מצוין בפניית האגודה כי "לצערנו, המצב המתואר לעיל הוא תוצר של התנהלות לקויה מתמשכת של העירייה בכל הנוגע למערכת החינוך בירושלים המזרחית- במקום להקים בתי ספר בהיקף מספק ולדאוג למימוש זכותם של התלמידים באופן הראוי והמתבקש על פי החוק, מוצאת העירייה שוב ושוב פתרונות בלתי מספקים הכוללים שכירת כיתות במבנים שאינם ראויים לשמש כבתי ספר והמשך השימוש במאות כיתות לא תקניות וגם זאת בקצב שאינו עונה על הביקוש".

עדכון:
ביום 10.9.15 נפתר העניין, לאחר שהעירייה חתמה על חוזה עם בעל המבנה ובית הספר חזר לפעול.
 
קישורים:
משה שטיינמץ, בחום כבד וללא כיסאות: 80 ילדים לומדים בחצר בית ספר בבירה, וואלה, 7.9.15
 
להלן תמונות מבית הספר, ולאחריהן הפניה המלאה של האגודה.
 

shuafat2

צילום: זיאד נופל, יו"ר ועד בית הספר

shuafat1

צילום: זיאד נופל, יו"ר ועד בית הספר

 

7 בספטמבר 2015

לכבוד
מר משה טור-פז
ראש מנח"י
עיריית ירושלים

לכבוד
גב' לארה מובארכי
ממונה על חינוך מזרח ירושלים
עיריית ירושלים

שלום רב,

דחוף

הנדון: בית הספר היסודי שועפאט ג' בנים

 
1. הריני לפנות אליכם בדחיפות בעקבות פנייתם אלינו של ועד הורי תלמידי בית הספר שועפאט ג' בנים וכן של הורי תלמידים בבית הספר. לדברי ההורים ומביקור שערכנו היום בבית הספר עולה, כי כ-200 תלמידים נותרו ללא מקומות לימוד בשל אי הארכת חוזה השכירות לאחד ממבני בית הספר שבו פעלו 7 כיתות (מבנה ששימש בעבר כמפעל והוסב לבית ספר).

2. כתוצאה מכך, כ-100 תלמידים בכיתות א' וב' שוהים מזה שבוע מחוץ למבנה בית הספר, על הרצפה בחצר. בנוסף, כ-100 תלמידים נוספים מצטופפים בשתי כיתות שהושכרו בסמוך לכניסה לבית הספר: 50 תלמידים בכל כיתה בדוחק נוראי במבנים שאינם מותאמים לשמש ככיתות לימוד.

3. מדובר במצב בלתי מתקבל על הדעת ובהתנהלות רשלנית של העירייה שהביאה לכך שמבנה שלם, השייך לבית ספר עירוני ואמור לקלוט מאות תלמידים, אינו נפתח עם תחילת שנת הלימודים משום שהעירייה אינה דואגת להסדרת החוזה לשכירת המבנה בטרם פתיחת שנת הלימודים.

4. בנוסף, מצב שבו ילדים בבית ספר יסודי לומדים במשך שבוע בחוץ על הרצפה מבלי שהעירייה מוצאת עבורם פתרון חלופי עד להסדרת הבעיה, משקף זלזול חמור בתלמידים ופגיעה בזכויותיהם לכבוד ולחינוך.

5. עוד יש לציין, כי בביקור שערכנו היום בבית הספר שועפאט ג' התגלתה בפנינו תמונה קשה מאד של תנאי לימודים בלתי אפשריים. ילדים קטנים יושבים בצפיפות אדירה בכיתות ללא חלונות כלל, בלי מאווררים או מזגנים בחום קשה מנשוא. כמו כן, בבית הספר שבו לומדים כ- 900 תלמידים יש רק 3 תאי שירותים (שבאחד מהם אין דלת).

6. לצערנו, המצב המתואר לעיל הוא תוצר של התנהלות לקויה מתמשכת של העירייה בכל הנוגע למערכת החינוך בירושלים המזרחית- במקום להקים בתי ספר בהיקף מספק ולדאוג למימוש זכותם של התלמידים באופן הראוי והמתבקש על פי החוק, מוצאת העירייה שוב ושוב פתרונות בלתי מספקים הכוללים שכירת כיתות במבנים שאינם ראויים לשמש כבתי ספר והמשך השימוש במאות כיתות לא תקניות וגם זאת בקצב שאינו עונה על הביקוש.

7. מצער לגלות כי גם כעת, כמעט חמש שנים ממועד מתן פסק הדין בעתירה בעניין המחסור בכיתות לימוד במערכת החינוך הרשמית בירושלים המזרחית (בג"ץ 5373/08 אבו לבדה נ' שרת החינוך), תלמידים בירושלים המזרחית ממשיכים לסבול ממחסור חמור בכיתות לימוד, מלימודים בכיתות צפופות שאינן מתאימות לשמש מבני לימוד ומחוסר וודאות לקראת כל פתיחת שנת לימודים באשר להבטחת מקומם בבית ספר.

8. נבקשכם לפעול בדחיפות לפתיחתו הסדירה של בית הספר ולמציאת פתרון חלופי זמני ללימודי התלמידים בתוך מבנה ראוי באופן מיידי. לתשובתכם הדחופה אודה.
 
בכבוד רב,

אן סוצ'יו, עו"ד
 
העתקים
גב' מיכל כהן, מנכ"לית, משרד החינוך
ד"ר דוד קורן, יועץ ראש העיר לענייני ערבים ומזרח העיר

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.