הזכות לשוויון

התייחסות מפלה של שוטרים לחרדים בעצרת מחאה בירושלים

עצרת המחאה בכיכר ציון. צילום: דנה שרון

האגודה לזכויות האזרח פנתה ב-4.8.2015 למפקד מחוז ירושלים, בעקבות שימוש בפרופיילינג כלפי אזרחים חרדים בעצרת המחאה שהתקיימה בכיכר ציון ב-1.8.2015. בפנייה ציין עמוס לאור מהאגודה כי השימוש בפרופיילינג כלפי חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה, שסותרת את זכותם לכבוד ולשוויון. הידיעה של אדם כי אנשי המשטרה מייחסים לו מסוכנות ומעכבים אותו אך ורק בשל השתייכותו לקבוצה החרדית – מרכיב רב משמעות בזהותו – מקבעת תחושה קשה של נחיתות חברתית, שמתחזקת נוכח העובדה שהעיכוב נעשה לעיניהם של המוני המפגינים שהגיעו לכיכר. יתר על כן, עיכוב החרדים במחסומי המשטרה מנע מחלקם את האפשרות להשתתף בעצרת המחאה, ובכך הופרה זכותם לחופש ביטוי והושתק הקול אותו ביקשו להשמיע. האגודה קראה למפקד המחוז להנחות את השוטרים לחדול משימוש בפרקטיקה מפלה זו.

לאחר כשבועיים פנינו שוב למפקד המחוז, לאחר שהתקבלו דיווחים על המשך השימוש בפרופיילינג נגד חרדים. כמו כן פנינו לוועדת הפנים של הכנסת, בבקשה לזמן דיון בנושא.

תשובת המשטרה, שנתקבלה ב-25.8.2015, מאשרת כי אכן נעשה שימוש בפרופיילינג במהלך העצרת שהתקיימה ב‑1.8.201, וממנה אף עלה כי התנהגות השוטרים הייתה פועל יוצא של הנחיה מגבוה.

בהתייחסותנו לתשובת המשטרה חזרנו על עמדתנו כי שימוש בפרופיילינג הוא מפלה, פסול ולא חוקי. עוד הדגשנו כי שימוש בפרופיילינג כעניין של מדיניות הוא חמור אף יותר, משום שהוא מעיד על כך שפגיעותיה של השיטה טרם הופנמו בקרב מפקדי המחוז, והם עלולים להמשיך לעשות בה שימוש במקרים אחרים בעתיד.

פניית האגודה למפקד מחוז ירושלים, 4.8.2015

פנייה נוספת של האגודה למפקד מחוז ירושלים, 17.8.2015

פניית האגודה לוועדת הפנים של הכנסת, 17.8.2015

תשובת המשטרה, 13.8.2015

התייחסות האגודה לעמדת המשטרה, 1.9.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון,חופש הביטוי

סגור לתגובות.