חוק ההסדרים 2016-2015: שוב כלי אנטי-דמוקרטי שלא מאפשר דיון ציבורי

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים: הצעת התקציב צריכה לכלול סוגיות תקציביות בלבד, ללא רפורמות ושינויים מרחיקי לכת המחייבים דיון מעמיק

 

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים, שבו חברה האגודה לזכויות האזרח, רואה בחומרה את מסמך ה"מחליטים" שפרסם האוצר ביום ראשון בלילה ויובא לאישור הממשלה יממה לאחר מכן – בימים שלישי ורביעי. זוהי חזרה אל הימים החשוכים, שבהם האוצר ביקש לשנות אין ספור עניינים תוך שימוש בכלי האנטי-דמוקרטי שהוא חוק ההסדרים. שוב לפנינו מסמך ארוך, הכולל עשרות רבות של נושאים, כמעט בכל תחומי החיים – מחינוך ורווחה ועד סביבה ועבודה.

לניתוח מסמך "מחליטים" והצעת התקציב שביצע הפורום לביטול חוק ההסדרים לחצו כאן (ראו גם למטה)

לאחר מאבקים של יותר מעשור ראינו בשנים האחרונות הכרה בחשיבותה של הכנסת, ובהתאם – צמצום בהיקפו ובתכניו של חוק ההסדרים. נוסף על כך, יושבי הראש של הכנסת הגנו עליה ומנעו קידומן של רפורמות רחבות הדורשות דיון פרטני בחוק ההסדרים. לבסוף, בשנים האחרונות פורסם מסמך ה"מחליטים", שהוא הבסיס לחוק ההסדרים, שבועות לפני הדיון בממשלה, כך שבאופן יחסי אפשר היה לערוך דיון ציבורי ולהעלות ביקורת ציבורית על המסמך.

השנה אנו רואים נסיגה מכל ההבנות החשובות של השנים האחרונות: מסמך המחליטים כולל ביטול של חוקים שהיו אמורים להכנס לתוקף לפני שנים, או דחייתם בשנים רבות נוספות; ורפורמות מקיפות, שעל מנת לבחון את הצורך בהן נדרשים דיונים מעמיקים ושמיעה של נציגי ציבור – מהלכים שלא ניתן לעשות במסגרת ההעברה המהירה של חוק ההסדרים. כך, משרד האוצר מנסה לשלוט באורח מוחלט בכל משרדי הממשלה ובכל רשויות המדינה, תוך התערבות בוטה בהתנהלות הפנימית של המשרדים והרשויות השונים.

לא זאת אף זאת: הבאתו של מסמך כזה בפני שרי הממשלה יממה בלבד לפני שיובא לדיון מצביעה על כך, שאין כל כוונה שהשרים יכנסו לעומקן של ההצעות המובאות בפניהם. הם יידרשו לאשר את האמור בהצעות המחליטים מבלי שניתן להם זמן או מידע מספיקים כדי לקבל החלטות מושכלות.

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים קורא לממשלת ישראל לדחות את מסמך ה"מחליטים" שיובא מחר לדיון, ולחייב את משרד האוצר להציג תקציב הכולל סוגיות תקציביות בלבד. את כל הרפורמות והשינויים מרחיקי הלכת יש להותיר להצעות חוק ממשלתיות שיובאו לדיון מקיף ומהותי בהליכי חקיקה רגילים, תוך מתן אפשרות לחברי הכנסת ולציבור ללמוד את הנושאים ולקבל החלטות כראוי.

 

ניתוח מסמך ה"מחליטים" והצעת התקציב – פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים


 

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים כולל את הארגונים הבאים:
האגודה לזכויות האזרח, האגודה לזכויות החולה, איתך – משפטניות למען צדק
חברתי, הגדה השמאלית – מועדון תרבות, ועד המאבק בהפרטת מעונות חוסים, המכללה החברתית-כלכלית, כן לזקן, עמותת סנגור קהילתי, פורום דיור ציבורי, קהילת סינקופה, הטלוויזיה החברתית, הקשת הדמוקרטית המזרחית, קואליציית ארגוני החולים למען הזכות לבריאות, שדולת הנשים בישראל, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם, השומר הצעיר, שתי"ל, תנו לעבוד בכבוד, התנועה לאיכות השלטון

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,זכויות חברתיות,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.