המשפט ההומניטרי הבינלאומי

תגובת האגודה לפרסום דוח ועדת האו"ם לבחינת "צוק איתן"

בניין שהופצץ בעזה. CC-BY: Muhammad Sabah, B'Tslelemבניין שהופצץ בעזה. CC BY: Muhammad Sabah, B'Tslelem

על ממשלת ישראל להקים מנגנון חקירה עצמאי שיבחן את מדיניות התקיפה ואת ההנחיות והפקודות הניתנות לחיילים

 

היום (22.6.2015) התפרסם דוח ועדת החקירה של האו"ם על מבצע צוק איתן. בדוח אין הפתעות גדולות, והוא קובע ששני הצדדים הפרו את דיני הלחימה, ושהאזרחים בישראל וברצועת עזה חוו סבל נורא ומיותר.

הערתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בכוונתו לקרוא את הדוח מלמדת כי הממשלה לא מוכנה לבחון ברצינות את המדיניות שהיא מובילה ואת ההוראות שמקבלים חייליה. אלא שהסוגיה הבוערת באמת שיש לקיים לגביה דיון ציבורי היא לא היחסים בין ישראל לבין האו"ם אלא מדיניות התקיפה והוראות הפתיחה באש בצה"ל.

אנו יודעים שלחמאס אין כוונה לקיים את הדין הבינלאומי, ולכן לצערנו תושבי הדרום לא יכולים לממש את זכותם לחיות בביטחון ובשלווה. כארגון זכויות אדם הנאבק בהפרות זכויות אדם שמבצעות הרשויות הישראליות, אנו מוטרדים מכך שהמנגנונים בישראל עדיין רחוקים מלתת מענה לדרישות החוק הבינלאומי. במהלך מבצע צוק איתן האגודה לזכויות האזרח דרשה, וכעת דורשת שוב, להקים מנגנון חקירה עצמאי שיבחן את המדיניות ואת ההנחיות והפקודות הניתנות לחיילים, ולא להסתפק בחקירות פליליות פרטניות של התנהגות החיילים בשטח. גם אם יוגשו כתבי אישום במקרים מסוימים, ועד כה הוגשו רק כתבי אישום בודדים, אין בכך מענה לבעיה המערכתית. מי שצריך לשאת באחריות הם מקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים בצבא ובממשלה.

שימוש בנשק דוגמת ארטילריה באזורים מאוכלסים, אי נקיטת אמצעי זהירות כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע והסתפקות באזהרות בלבד , הן בעיות שהעלינו כבר במהלך המבצע הצבאי עצמו. ממשלת ישראל צריכה להבין שעליה לבחון את הנושא.

 

קישורים:

דוח הוועדה

דו"ח האו"ם: "ישראל וארגונים בעזה ביצעו פשעי מלחמה, לפתוח בחקירה בהאג", 22.6.2015, ynet

פניית האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים ליועץ המשפטי לממשלה בעניין חשד להפרת הדין הבינלאומי במהלך "צוק איתן"

פניית האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה בעניין "נוהל חניבעל" במהלך המבצע

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: המשפט ההומניטרי הבינלאומי,רצועת עזה

סגור לתגובות.