זכויות ילדים

הוספת סייעות בגני הילדים

לאחרונה פורסם כי בשנת הלימודים הקרובה תתווסף סייעת שנייה לכ-4,000 גני ילדים שבהם למדים יותר מ-30 ילדים. לעמדת קואליציית הארגונים "גן זה לא מחסן", שבה חברה האגודה לזכויות האזרח, הוספת סייעת שנייה לגנים היא החלטה מתבקשת וחשובה, אבל עדיין לא פתרון מספק למצב בגני הילדים. הרוב המכריע של הילדים בגילאי 3 נדרשים לעזרה במידה זו או אחרת במימוש צורכיהם הבסיסים ביותר, כדוגמת עשיית צרכים ואכילה, ודורשים קשב רב ופיקוח והשגחה צמודים. מעדויות של גננות ושל הורים עולה כי הטיפול ב-35 ילדים בני 4-3 על ידי גננת וסייעת בלבד מוביל לחינוך בלתי ראוי, ואף מסוכן, בגני הילדים ברחבי הארץ. בעיה חמורה נוספת היא שחלק מהגנים אינם מותאמים מבחינה פיסית לצורכיהם של ילדים בני 4-3, ואינם כוללים פינת החתלה, אגנית רחיצה ומים חמים, כפי שמחייב חוזר מנכ"ל משרד החינוך.

לנוכח זאת סבורה הקואליציה כי אין להסתפק בהוספת הסייעות, אלא יש לבחון ביחד עם נשות מקצוע מהשטח (גננות וסייעות), עם מומחי האקדמיה ועם נציגי ההורים מהם השינויים הדרושים מהבחינות הבאות: התקן למספר הילדים בגן לפי קבוצת הגיל; התקן להיקף הצוות המקצועי בגן לפי קבוצת גיל וביחס למספר הילדים, לרבות צוות תמיכה מעבר לגננות וסייעות – ייעוץ פסיכולוגי וחינוכי, שירותים פרא-רפואיים וכו'; תנאי ההעסקה של הסייעות, לרבות הצורך בהכשרתן ושיפור תנאי העסקתן, כולל מעבר להעסקתן על ידי משרד החינוך; התקן של הגן מבחינת הצרכים הפיסיים; מודל התקצוב והיישום של השינויים הנדרשים.

עוד יש לציין כי מספרן של הסייעות המועסקות בצורה עקיפה, ולא ישירות על ידי הרשות המקומית או משרד החינוך, מוערך באלפים, אולם כיום אף גורם אינו מחזיק במידע אמין ומקיף בנושא. ההעסקה העקיפה חושפת את הסייעות לפגיעות בהיקפי המשרה, בתנאי השכר, בזכויות הסוציאליות ובביטחון התעסוקתי. הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, שבה חברה האגודה, קוראת לכלל הגורמים הנוגעים בדבר לוודא שכל הסייעות בגני הילדים – הן הסייעות החדשות שיתווספו והן הסייעות המועסקות כיום כעובדות קבלן – תועסקנה בצורה ישירה על ידי הרשויות המקומיות.

פניות הארגונים לוועדת החינוך של הכנסת:

פניית קואליציית "גן זה לא מחסן"

פניית הקואליציה להעסקה ישירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות ילדים,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.