זכויות המיעוט הערבי

לכלול ערבית בספרייה העירונית בנצרת עילית

עת"מ 62608-03-15 חנדקלו נ' עיריית נצרת עילית

עו"ד: עאוני בנא, נסרין עליאן

 

ביום 30.3.2015 הגשנו – האגודה לזכויות האזרח ושני תושבים מנצרת עילית – עתירה בבית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת נגד עיריית נצרת עילית ומשרד התרבות והספורט, בדרישה להורות לעירייה לפעול להנגשת שירותי הספרייה הציבורית ושלוחותיה בנצרת עילית עבור תושבי העיר הערבים. ביקשנו בפרט שבית המשפט יחייב את העירייה לרכוש ספרים וכתבי עת במגוון נושאים בשפה הערבית, להוסיף את השפה הערבית בכל עמדות החיפוש ומאגרי המידע, ולקיים פעילויות ואירועים חברתיים ותרבותיים גם בשפה הערבית (שעת סיפור, פעילויות להורים ולתינוקות, הרצאות, שירותי הדרכה וייעוץ ועוד).

הספרייה הציבורית המרכזית בנצרת עילית (הממוקמת במתנ"ס ע"ש ברקוביץ) ושתי שלוחות שכונתיות שלה מכילות עשרות אלפי ספרים וכתבי עת בתחומים שונים ובשפות שונות. בכל הספריות לא היה ולו ספר אחד בשפה הערבית (עם הגשת העתירה הוכנסו כמה ספרים בערבית לשלוחה אחת של הספרייה).

בעתירה טענו, כי העדר שירותי ספרייה ציבורית בערבית פוגע בזכותם של תושבי העיר הערבים לשוויון וללשון. כמו כן הדגשנו, כי הצעת העירייה ומשרד התרבות לשילוב השפה הערבית רק בשכונות שבהן יש שיעור גבוה של תושבים ערבים – לא רק שאין בה כדי לרפא את הפגיעה, אלא שהיא מסמנת מדיניות פסולה של כפיית הפרדה על תושבי העיר הערבים משאר חלקי העיר, תוך הדרתם מהמרחבים הציבוריים והעירוניים המשותפים של הספרייה הציבורית המרכזית ושלוחותיה בעיר.

בדיון שהתקיים ב-29.6.2015 ביקשה העירייה לצרף לעתירה כמשיבים את החברה למתנ"סים, והשופט נענה לבקשה. בדיון שהתקיים בספטמבר 2015 הביע מנכ"ל החברה למתנסים בנצרת עילית נכונות רבה להנגיש את הספרייה המרכזית ואת שלוחותיה לתושבי העיר הערבים, ובית המשפט הורה לצדדים לתכנן ביחד את אופן הביצוע ואת לוח הזמנים.

לקראת שנת 2016 הגישה מנהלת הספריות בנצרת עילית תוכנית עבודה לשילוב השפה הערבית בספריות. לטענתנו תוכנית זו, שכללה הקמת מדף בערבית רק בספרייה אחת בשכונת גרין, הייתה מצומצמת מדי, וגם טרם קיבלה אישור תקציבי. לפיכך ביקשנו מבית המשפט שיקבל את העתירה ויורה לשלב את השפה הערבית בכל הספריות הציבוריות בעיר. מנגד טענה העירייה כי היא מכירה בחובתה להנגיש את הספריות לדוברי ערבית, אולם מדובר בתהליך אשר דורש זמן ותקציב, וכי הקמת המדף בספריית גרין מייתר את העתירה.

ב-5.5.2016 החליט בית המשפט למחוק את העתירה, בסברו שהיא השיגה יעד חשוב – הכרה מוצהרת של העיריה בחובתה להנגיש את הספריה לדוברי ערבית. בית המשפט ציין כי "חשוב לא פחות יישומה של ההכרה והוצאתה מן ההצהרה אל הפועל", אולם קיבל את טענת העירייה שנדרש זמן ותקציב לשם שילוב מלא והסתפק בהתחייבות של העירייה למימושו, תוך השארת פתח לעותרים לפנות שוב לבית המשפט אם יסברו שקצב ההתקדמות בסגירת הפער אינו משביע רצון.

העתירה

עיקרי טיעון מטעם העותרים, יוני 2015

השלמת טיעונים מטעם העותרים, מרץ 2016

פסק הדין, 5.5.2016

 

הודעות לעיתונות:

האגודה: לכלול ערבית בספרייה העירונית בנצרת עילית, מרץ 2015

 

העתירה נכתבה בסיוע רוני פלי ואורי סבח וכן הקליניקה לזכויות המיעוט הערבי באוניברסיטת חיפה. שדא זועבי-אדלבי מהאגודה לזכויות האזרח ניהלה את התכתובת עם העירייה ומשרד התרבות לפני הגשת העתירה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשפה ולתרבות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.