הזכות לבריאות

בעקבות פניית האגודה וארגונים עמיתים: יפתחו שלוש טיפות חלב בנגב

בספטמבר 2014 פנו האגודה לזכויות האזרח, מרכז אדוה ורופאים לזכויות אדם למנכ"ל משרד הבריאות, בנוגע לתפעולן של שלוש תחנות טיפת חלב ביישובים בדווים בנגב. לשלוש התחנות, הממוקמות במועצות המקומיות תל שבע ולקייה ובכפר תראבין א-צאנע שבמועצה האזורית אל-קסום, הוקצו מבנים, אך הן לא אוישו על ידי צוות רפואי וציוד בשל מחסור בתקציבים של משרד הבריאות. בפנייה ביקשה עו"ד נסרין עליאן מהאגודה כי לקראת שנת התקציב 2015 יימצא התקציב לאיושן ולציודן של המרפאות, והדגישה בין היתר כי:

  • התחנות לבריאות המשפחה מהוות מרכיב חשוב, מכריע וחסר תחליף למעקב אחר התפתחות תקינה של הילד בשנותיו הראשונות. השירות אינו מסתכם רק במתן החיסונים הנדרשים, אלא כולל גם מעקב אחר התפתחות הילד, מתן מידע חשוב ביותר על דרכים לטיפול בבעיות התפתחותיות, הדרכה וליווי אמהות.
  • המחסור בתחנות טיפת חלב, בצד העדרה של תחבורה ציבורית נגישה לתחנות בכפרים הבדווים הסמוכים, גורם לעתים למשפחות לוותר על השירותים שלהם הן זכאיות. בכך טמונה סכנה בריאותית חמורה, שמגיעה עד כדי סכנת חיים. מצב זה חמור במיוחד על רקע שיעור התמותה הגבוה של תינוקות בקרב האוכלוסייה הבדווית.
  • השירותים הניתנים בטיפות חלב מקבלים משנה תוקף וחשיבות בקרב אוכלוסיות מוחלשות בכלל ובקרב האוכלוסייה הבדווית בפרט. שלוש התחנות ממוקמות בישובים העניים ביותר בישראל – שלושתם שייכים לאשכול 1 בדירוג החברתי-כלכלי, ותושביהם סובלים מסטנדרט שירותי הבריאות הנמוך ביותר בישראל. השירותים המעטים שקיימים בהם אמורים גם לתת מענה לתושבי האזור כולו, ובכללם גם משפחות מהכפרים הבלתי מוכרים.

 
בעקבות התכתובת עם משרד הבריאות נמסר לאגודה בתשובה מסוף דצמבר 2014 כי נמצא תקציב להפעלת התחנות, והן ייפתחו במהלך החודשים ינואר-פברואר 2015. בסוף חודש פברואר עדכן המשרד כי התחנה החדשה בלקייה נפתחה, אולם התחנות האחרות לא נפתחו מכיוון שהמבנים הושחתו. נמשיך ונעקוב אחר הנושא כדי לוודא שהתחנות ייפתחו.

פניית האגודה, רופאים לזכויות אדם ומרכז אדוה למנכ"ל משרד הבריאות, ספטמבר 2014

תשובת מנכ"ל משרד הבריאות, ספטמבר 2014

תזכורת, דצמבר 2014

תשובת משרד הבריאות, דצמבר 2014

עדכון ממשרד הבריאות, פברואר 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,זכויות ילדים,עוד

סגור לתגובות.