הזכות לדיור

תגובת האגודה לדוח מבקר המדינה בנושא משבר הדיור

צילום: טל דהן, ACRI

היום (25.2.2015) התפרסם דוח מבקר המדינה בנושא הטיפול במשבר הדיור. עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות וכלכליות באגודה לזכויות האזרח, אומר בתגובה לפרסום כי "דוח המבקר מראה בצורה ברורה שמשבר הדיור אינו טעות אלא תוצאה של מדיניות, שכן הממשלה הפקירה את זכותנו לדיור, וכשכבר הכירה בבעיה, נקטה בצעדים לא נכונים ולא אפקטיביים."

כישלון הקונספציה: הממשלה השלתה את עצמה ואת הציבור, שאפשר לפתור את כל משבר הדיור בהגדלת השיווקים ובמסלולים לתכנון מהיר, שיביאו לכך שהשוק הפרטי יוצף בדירות. המבקר פוצץ את האשליה הזאת, וגם את האשליה שכותרות ריקות מתוכן על "דיור בר השגה" יובילו לשינוי המציאות. המבקר מצביע על כך שמהלכי המדינה להגדלת ההיצע, כולם מבוססים על כוחות השוק, נכשלו בצורה נחרצת.

אשליית השיווקים: המדינה התפארה שוב ושוב בהגדלת כמות יחידות הדיור המשווקות בקרקעות המדינה, אך מנתוני המבקר עולה כי בשבע שנים פורסמו לשיווק כמאתיים אלף יחידות דיור, ובסופו של דבר נחתמו עסקאות בגין פחות ממחיצתן. במחוזות המרכז ותל אביב שווקו רק כ-39% ו-25% מהנדרש. הסיבה לכך היא פשוטה: המדינה, ששמה את יהבה על היזמים ועל תאגידי הנדל"ן, גילתה שאלה לא רוקדים לפי החליל שלה, אינם מעוניינים להציף השוק בדירות  ולכן לא ניגשים למכרזים. בנייה ציבורית או מעורבות משמעותית במימון התחדשות עירונית יכולים היו לעשות שינוי, אך הממשלה מיעטה להכניס את היד לכיס.

דיור בר השגה נוסח הממשלה – כותרת ריקה מתוכן: המבקר חשף את מה שטענו הארגונים החברתיים במשך זמן רב: הממשלה משתמשת ב"דיור בר-השגה" ככותרת ריקה מתוכן. במדינות רבות דיור בר השגה מוגדר כדיור מוזל, המיועד למעמד הנמוך והבינוני, שעלותו אינה עולה על 30% מההכנסה של קהל היעד, ודיור כזה משולב בכל תכנית בניה גדולה. רק בישראל, המושג הזה מתאר כל מיני פעילויות שאין בינן לבין דיור בר השגה כל קשר, כמו מכרזים לבניית דירות קטנות או דיור להשכרה למעמד הבינוני-גבוה, ולא פלא שהצעדים נכשלו.

המסלול העיקרי לדיור בר השגה עובר במוסדות התכנון, אך המבקר מצביע כי על אף שכבר בשנת 2005 נקבע בתכנית המתאר הארצית שיש לקדם דיור בר השגה בתכניות בניה למגורים, עד סוף 2013 לא הוסדר הנושא ולא נקבעה מדיניות. המבקר צודק כשהוא קובע שהיעדר הסדרה גרם לעיכוב בקידום פרויקטים לבניית דירות בהישג יד ואף לביטולם.

המבקר גם חושף את העובדה כי על אף הרעש הציבורי שערכו סביב פרסום מכרזי ההשכרה, רק מיעוט מהמכרזים שפרסם משרד הבינוי במסלול זה הצליחו, כך שבסופו של תהליך הניב המסלול רק 114 יחידות דיור בשכירות מוזלת ומפוקחת המיועדות לזכאים.

ריסוק הפריפריה: לפי תכניות הממשלה, בעוד חמש שנים אמורה הייתה הפריפריה להיות שונה לגמרי ממה שהיא היום. אך המבקר מצביע על כך שבפועל מדיניות הממשלה גרמה לנטישה המונית של הפריפריה לטובת המרכז, מה שהזניק לשמיים את המחירים במרכז. בניגוד לתכנון, במרכז יגורו 400 אלף איש יותר מהצפוי, ובפריפריה 600 אלף איש פחות. המדיניות הזאת נובעת בין היתר מהיחס לפריפריה כחצר האחורית שאליה נשלחים כל מי שלא יכולים לעמוד בעלויות הדיור במרכז, דבר שמחליש אותה. במקום להשקיע כסף ציבורי בחיזוק הערים בפריפריה, ובמאות האלפים שגרים בהן, משקיעה המדינה מיליארדים בישובים קטנים ואליטיסטיים, שסך כל תושביהם מסתכם בכמה אלפי משפחות בלבד.

פלופ הסופרנטנקר: בשנת 2011 קודם מסלול תכנון מהיר ובעייתי – הוד"ל (ועדות דיור לאומיות), למרות התנגדות של הארגונים החברתיים וארגוני הסביבה. המבקר חושף את הוד"ל במערומיו. נמצא שמסלול הוד"לים סייע לאישורן של חלק קטן (כחמישית) מיחידות הדיור שאושרו בסך הכול, ושרוב התכניות המקודמות במרכז הארץ, שבו יש ביקושים גדולים, לא התאימו לקידום במסלול זה. יתר על כן, חלק מהתכניות שאושרו במסלול זה אינן זמינות למימוש בטווח הקצר.

יתר על כן, חוק הוד"לים מחייב הקמת דיור בר השגה (דירות קטנות, דיור להשכרה ודיור מוזל). בפועל, עד אוגוסט 2013 מספר יחידות הדיור בר ההשגה שאושרו היה נמוך ביותר: רק 1,676 מכלל 25,487 יחידות הדיור שאושרו עמדו בהגדרה של דיור בר השגה, ומהן רק 433 יועדו להשכרה ו-0 לדיור מוזל. הסופרנטקר התגלה כפלופ.

יש לציין כי לפני שלושה חודשים חייב בית המשפט המחוזי בירושלים את המדינה לדון מחדש בשתי תכניות וד"ל בירושלים ולהפעיל את הסמכות בעניין דיור בר השגה. בכך קיבל בית המשפט את עתירת האגודה לזכויות האזרח וארגוני הקואליציה לדיור בר השגה.

מחדל תמהיל גודל הדירות: הממשלה מדברת כבר שנים על הצורך בתמהיל מגוון של גדלי דירות, ואף קבעה כבר ב-2011 כי 20% מהדירות יהיו קטנות. בפועל, המבקר מראה כי עדיין רק 6% מכלל הדירות שבנייתן החלה בשנת 2013 היו דירות שבהן עד שלושה חדרים, לעומת כ-42% דירות כאלו שבנייתן החלה בשנת 1980.

 

קישורים:

דוח מבקר המדינה בנושא משבר הדיור

מאמר: עו"ד גיל גן מור, קריסת קונספציית הדיור

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור בר השגה,הזכות לדיור,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.