פסילת מועמדים לכנסת – מהלך מיותר לצרכי תעמולה

צילום: טלי נירצילום: טלי ניר

מחר (17.2.2015) ידון בית המשפט העליון בפסילתם של ח"כ חנין זועבי וברוך מרזל להתמודדות בכנסת על ידי ועדת הבחירות המרכזית. האגודה לזכויות האזרח קוראת להוציא את הסמכות לפסילת מועמדים ומפלגות לכנסת מידי הפוליטיקאים.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "צעד חריג של פסילת מועמדים לכנסת צריך להיעשות רק בנסיבות קיצוניות ויוצאות-דופן, כדי להבטיח את הזכות לבחור ולהיבחר באמצעות מתן האפשרות לכל קבוצות האוכלוסייה להתמודד על ייצוג בכנסת. אלא שוועדת הבחירות של הכנסת הפכה את פסילת המועמדים לאמצעי תעמולה, שאין בינו לבין שיקולים ענייניים דבר וחצי דבר.

התבטאויותיה של ח"כ חנין זועבי מקוממות רבים, אך אין בהן כדי להצדיק את פסילתה לכנסת. ואכן, גם היועץ המשפטי לממשלה התנגד לפסילתה. כנבחרת ציבור המייצגת מיעוט שקולו בדרך כלל מושתק, יש חשיבות מיוחדת לכך שתוכל לממש את חופש הביטוי שלה ולהתמודד על המשך ייצוג בוחריה בלי מורא.

נסיבות פסילתו של ברוך מרזל בעייתיות אף הן. גם כאן, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה לא הוצגו ראיות מספקות לפסילה. השיח הציבורי והפוליטי בישראל מזוהם בהתבטאויות גזעניות. פסילתו של מרזל דווקא, בנימוק של גזענות, מעבירה מסר מטעה, כאילו התבטאויות גזעניות שמושמעות יותר ויותר בשיח הציבורי על-ידי פוליטיקאים נוספים, כולל בכירים, הן לכאורה לגיטימיות."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.