הזכות למים

עם היד על הברז

עו"ד טלי ניר

 

טלי ניר

 

האם ועדת הכלכלה של הכנסת באמת תשים מחר קץ לתופעה המחפירה של ניתוק המים אצל אנשים שלא יכולים לשלם את החשבון? כבר ארבע שנים שאני שותפה למאבק על הזכות הכל כך בסיסית לחיבור למים, וממש עכשיו יכולים חברי ועדת הכלכלה להביא אותו לסיום מוצלח.

זה התחיל ב-2010, עם טלפונים בהולים של משפחות שנותקו מהמים לאגודה לזכויות האזרח, לאחר שלא עמדו בתשלומי החשבונות. התחלנו לברר, ובהדרגה התגלה לנו הפן הבעייתי של הרפורמות במשק המים בשנים האחרונות. בתחילת 2010 קפצו מחירי המים בעקבות החלטת ממשלה שעצרה את החלטת ממשלה שמעות ת החשבוןהסבסוד הממשלתי. במקביל, האחריות על משק המים עברה מהרשויות המקומיות אל תאגידי מים חדשים. התוצאה של שני המהלכים הללו היתה שיותר ויותר אנשים לא יכלו לשלם את חשבונות המים הגבוהים, וכשפנו אל תאגידי המים וביקשו להקל בחובות קיבלו על פי רוב את התשובה "אנחנו לא לשכת הרווחה".

וזה נכון. תאגידי המים, שאחראים על זכות היסוד למים זורמים בבית, מנותקים לחלוטין ממערכת הרווחה העירונית. לפני הרפורמה, עובדת סוציאלית מהעירייה היתה יכולה לדבר עם מחלקת המים ולעצור את הניתוק מהזרם של אנשים שאין להם מאיפה לשלם. מאז המעבר לתאגידים אין עם מי לדבר.

על פי החוק היבש אמור להיות למצב הזה פתרון, בדמות נוהל חדש שיקבע מתי מותר לנתק אנשים מהמים, נוהל שמיועד להגן על מי שזקוקים לכך. אבל למרות שזה מה שנקבע בחוק ב-2001, עד היום – 14 שנה לאחר מכן – טרם נקבע הנוהל, ובשטח, כל תאגיד מים מחליט על דעת עצמו את מי לנתק, ללא התחשבות במצב הכלכלי של המשפחה החייבת.

במקום שבו המדינה הפקירה את אזרחיה, הם לא ויתרו. במאבק הציבורי והמשפטי בניתוקי המים הבלתי מוצדקים השתתפו פעילים רבים, אנשים שנותקו מהמים ועובדים סוציאליים – מירושלים, מדימונה, ממגדל העמק, מבאר שבע. חרדים, דתיים, ערבים וחילונים – שביקשו לשים קץ לעוול המתמשך, יצאו להפגנות, הציפו את הרשתות החברתיות והגיעו להרים קול זעקה בכנסת. ב-2013 אף הגשנו בשמם ובשם האגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ, שביקשה לאסור על ניתוקי מים עד שיותקנו כללים.

בג"ץ אמנם לא נענה לדרישתנו, אבל ברשות המים הקשיבו. החודש הושלם ניסוח הכללים החדשים, שכוללים שני עקרונות חשובים שדרשנו: לא לנתק מהמים אנשים שאין באפשרותם לשלם את החשבון, והעברת ההחלטה על ניתוקי המים מידי התאגידים הפועלים למטרות רווח אל גוף ציבורי, רשות המים הממשלתית.

הכללים עוד טעונים שיפור: אמות המידה שאמורות לקבוע אם משפחה מסוימת היא חסרת אמצעים אינן מפורטות; לא חלה על רשות המים חובה לברר את מצב המשפחה בלשכת הרווחה וברשויות נוספות, טרם הניתוק מהמים; לא מובטחת לחייבים הזכות להסביר את המצב בפני מי שיחליטו על הניתוק; אין אפשרות להפחתת חובות והסדרי תשלום מתאימים; והמטריד ביותר – גם לאחר שיאושרו הכללים, יישומם יחל רק בספטמבר. עד אז, תאגידי המים יוכלו להמשיך ולנתק כרצונם.

מחר תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לישיבה מיוחדת במהלך פגרת הבחירות, במטרה לאשר את הכללים. זה הזמן עבור חברי הכנסת לשלב בהם את התיקונים הדרושים, כדי שהכללים לא יהיו רק כותרת יפה לתקופת בחירות, אלא יבשרו שינוי משמעותי וצודק.

 

פורסם בידיעות אחרונות ב-11.2.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.