הזכות למים

להפסיק מידית את ניתוקי המים לחייבים חסרי אמצעים

אחלוסטרציה - ברז מיםPhoto by bhailu7 at Morguefile.com

מחר (22.1.2015) ידון בג"ץ בעתירה לעצירת ניתוקי המים בגין חובות כספיים, שהגישו ארבעה אזרחים שנותקו מהמים בגין חובות באמצעות האגודה לזכויות האזרח. בדיון ישתתפו גם פעילים חברתיים הנאבקים בניתוקי המים.

מאז הגשת העתירה, לפני כשנתיים, חל מפנה של ממש בעמדת הגורם האחראי, רשות המים, ועמדתה כעת היא שלא ינותקו ממים חסרי אמצעים כלכלים. כדי ליישם עקרון זה מתוכננת הקמת ועדה מיוחדת ברשות המים, שתפקידה יהיה להבטיח שניתוקי המים ייעשו כמוצא אחרון, ורק לחייבים שיוגדרו כ"סרבני תשלום". על תאגידי המים ייאסר לנתק חייבים ממים ללא אישור רשות המים. יישום המדיניות החדשה מצריך אישור של כללים חדשים בוועדת הכלכלה של הכנסת. לקראת הדיון בבג"ץ הודיעה רשות המים לבית המשפט, כי הנוסח הסופי של הכללים להגבלת ניתוקי המים כבר הושלם, והוא מוכן לעלות להצבעה בוועדת הכלכלה, כשזו תתכנס.

כעת, בשל פיזור הכנסת עקב הקדמת הבחירות, עולה חשש לסחבת נוספת ומיותרת במימוש ההגנה על משקי הבית מפני ניתוק מהמים. על מנת להתמודד עם העיכוב הזה, האגודה לזכויות האזרח דורשת מבית המשפט להוציא צו ביניים, שיורה לתאגידי המים והביוב להימנע מניתוק מהמים בגין חובות עד לאישור הכללים החדשים לניתוקי המים וכניסתם לתוקף. לפי נתוני רשות המים, גם כיום מנותקים מאספקת מים כ-4,000 משקי בית בכל חודש עקב חוסר יכולת כלכלית לשלם את חשבונות המים.

עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח: "לשמחתי, מאז הפנייה לבג"ץ חל מפנה משמעותי בעמדת מוסדות המדינה, וגוברת ההבנה כי לא ניתן להמשיך ולנתק מהמים משפחות שאינן עומדות בתשלומים. אני מקווה שבג"ץ יפתור את העיכוב הבירוקרטי, וימנע מעוד אלפי משפחות התמודדות עם מצוקה מיותרת לחלוטין".

בג"ץ 671/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.