חופש הביטוי

איום משרד התרבות לבדוק חשד להסתה ושלילת תמיכה בשל מיצב אמנותי

בחודשי הקיץ הוצג במוזיאון פתח תקווה לאמנות מיצב של הכוריאוגרף והרקדן ארקדי זיידס, שכלל הקרנה של סרטוני וידאו מארכיון בצלם, שמתעדים פעילות של חיילי צה"ל בגדה. התערוכה עוררה ביקורת בדף הפייסבוק "אמהות לחיילים נגד בצלם" (שבינתיים נסגר) כאילו יש בה פגיעה בחיילי צה"ל ופגיעה ברגשות, לנוכח העובדה שבית יד לבנים שוכן בסמוך למוזיאון. בידיעה באתר NRG נטען שמשרד התרבות מימן את התערוכה. בתגובת משרד התרבות נאמר שהמשרד אינו מממן תערוכות או פרויקטים אלא מוסדות תרבות, וכי הוא אינו שותף לתכני הפעילות האמנותית המתקיימת בגופים הנתמכים על ידו ואינו רשאי להתערב בהם, גם במקרים שבהם הוא אינו מסכים עם התכנים האמנותיים המוצגים בהם. עוד צוין, ש"נוכח תלונות שהתקבלו על אופי התכנים המוצגים בתערוכה האמורה, הועבר הנושא לבדיקת היועצת המשפטית של משרד התרבות כדי שתבחן האם יש בהם משום הסתה ועבירה על פי חוק העונשין המהווים עילה לפנייה ליועץ המשפטי של משרד האוצר, שהוא על פי החוק הסמכות להחליט על שלילת תמיכה".

בספטמבר 2014 פנתה האגודה לזכויות האזרח למנכ"לית משרד התרבות בדרישה לבטל את הבדיקה. בפנייה ציין עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה:

"קשה להשתחרר מהמחשבה שצירוף המילים "בצלם" ו"חיילי צה"ל" גרר תגובה חמורה כל כך שנעשתה ללא בדיקה ובחוסר אחריות. החומרה המיוחדת הנודעת לתגובה זו היא כפולה: ראשית, היא מטילה כתם של חשד לעבריינות על ארקדי זיידס מבלי שנערכה ולו בדיקה ראשונית ומבלי שניתנה לו ההזדמנות להגיב לכך; שנית, היא משדרת מסר מרתיע ומאיים כלפי ארקדי זיידס וכלפי קהילת האמנים כולה: הישמרו לכם מפני עיסוק בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת שמא תסכנו את התמיכה הממשלתית […]

אף שמשרד התרבות איננו אמור להתערב בתכנים מן הראוי שדווקא יעודד אמנים, שאינם עוסקים רק באמנות לשם בידור או באמנות שעוסקת באני ובחיפוש העצמי (שתיהן כבודן במקומן מונח), אלא מגלים אחריות לחברה בה הם חיים, מעורבות חברתית וזועקים נגד עוולות."

באוקטובר 2014 התפרסמה ידיעה דומה באתר הקול היהודי, ולפיכך שבנו ופנינו בנובמבר 2014 למנכ"לית.

בתשובת היועץ המשפטי של  משרד התרבות מנובמבר 2014 נאמר, שבשל התלונות הרבות שהגיעו למשרד מחובתו היה לקיים בדיקה. עוד נאמר, כי הצבת הלוגו של משרד התרבות לצד הלוגו של בצלם יוצר מצג מטעה כאילו משרד התרבות תומך בבצלם או שהתערוכה היא פעילות משותפת של המשרד עם בצלם. לפיכך המשרד יוציא הנחיות, לפיהן גוף נתמך לא יציג את לוגו המשרד לצד לוגו של גופים פוליטיים או של גופים שפעילותם שנויה במחלוקת ציבורית או פוליטית, על מנת למנוע הטעיה.

בתגובתנו קבלנו על שלא באה כל תשובה על התגובה הפסולה של משרד התרבות, שהטילה כתם על אמן שהוחשד בהסתה נגד חיילי צה"ל. לגבי סוגיית הלוגו הדגשנו:

"החשש הוא חשש שווא. ממתי נותני חסות שמוזכרים בנשימה אחת או בשורה אחת נחשבים כתומכים אלה באלה? יחד עם זאת אני משוכנע שבצלם לא מעוניין שייראה כאילו הוא נתמך על ידי משרד ממשלתי כלשהו לא פחות משמשרד התרבות לא מעוניין שייראה כאילו הוא תומך בבצלם. זכותו של המשרד לוותר על הדרישה לציין את הלוגו שלו במקרה מסוים ואף לדרוש שלא להציגו. אני מניח ומקווה שההנחיה לא תהיה הפוכה – דהיינו עמידה על הדרישה להציג את הלוגו של המשרד תוך ניסיון להטיל איסור על הגוף האמנותי הנתמך להציג לוגו של גוף פוליטי או 'גוף שפעילותו שנויה במחלוקת ציבורית או פוליטית'.

ההגדרה של 'גוף שפעילותו שנויה במחלוקת ציבורית או פוליטית' אינה פשוטה כלל ועיקר – בחברה משוסעת ומקוטבת כשלנו דומה שאין לך ארגון מארגוני החברה האזרחית או גוף חברתי שאיננו שנויבמחלוקת בקרב קבוצה זו או אחרת מהציבור. גם כאן מתעורר החשש שההנחיות הנזכרות במכתבך יגרמו לכך שגופים אמנותיים יירתעו מעיסוק בנושאים רגישים ואקטואליים ומשיתוף פעולה עם גופים, שעלולים להיתפס בעיני משרד התרבות כגופים שנויים במחלוקת. כיוון שאני סמוך ובטוח שאף בעיני משרד התרבות תוצאה זו איננה רצויה, חשוב להבהיר זאת במפורש בהנחיות ולהפיג את החשש שהן עלולות ליצור."

פניית האגודה לזכויות האזרח למנכ"לית משרד התרבות והספורט, 15.9.2014

מכתב תזכורת למנכ"לית משרד התרבות והספורט, 6.11.2014

תשובת היועץ המשפטי של משרד התרבות והספורט, 20.11.2014

תשובת האגודה לתשובת היועץ המשפטי, 24.11.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.