זכויות המיעוט הערבי

לשלב את השפה הערבית בשילוט בתחנות התחבורה הציבורית

כחלק מהשינוי המבורך שבו נוקט משרד התחבורה בהרחבת הנגישות והנוחות בשירותי התחבורה הציבורית בישראל, תוקנה בשנת 2010 פקודת התעבורה ונוספו לה סעיפים המסדירים את הנגשת המידע לציבור: מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית, שילוט ומידע בתחנות של אוטובוסים ומוניות שירות, שילוט אלקטרוני בתחנות ומסירת מידע ללא תשלום.

בחודשים האחרונים אנו עדים ליישום התיקון בשטח במספר ערים, בין היתר באמצעות הוספת שילוט סטטי ואלקטרוני. אולם השינויים שמבוצעים מדירים את השפה הערבית כמעט באופן מוחלט. האגודה לזכויות האזרח פנתה למשרד התחבורה בדרישה לשלב את השפה הערבית בשילוט ובפרסום המידע בתחנות התחבורה הציבורית. בפנייה הדגישה עו"ד נסרין עליאן את מעמדה של השפה הערבית, את הזכות לשוויון ואת איסור האפליה במתן שירותים.

בתשובה לפנייתנו ענה משרד התחבורה כי נעשים מאמצים לשיפור הנגשת המידע לנוסעים בשפה הערבית: במהלך 2015 מתוכננת התקנה של 100 שלטים אלקטרונים שבהם תופיע השפה הערבית ב-12 ערים ערביות, ושל כ-5,000 שלטים סטטיים בתחנות אוטובוסים; הנגשת המידע בשפה הערבית באתר האינטרנט, באפליקציות לטלפונים ניידים ובמענה טלפוני קולי מתוכננת להסתיים בתחילת 2016.

שבנו ופנינו למשרד התחבורה והדגשנו כי הצעדים הננקטים להטמעת השפה הערבית ולהנגשת המידע בשלטי התחבורה הציבורית הם אטיים מדי ומעטים מדי. ביקשנו לדעת מהם הצעדים שבכוונת משרד התחבורה לנקוט כדי לקצר משמעותית את תקופת ההיערכות להנגשת המידע במדיה האלקטרונית בשפה הערבית, מהם לוחות הזמנים להתקנת כלל השילוט לתחבורה ציבורית בארץ, באופן שיכלול את השפה הערבית, מהם התקציבים המוקצבים למטרות אלה. כמו כן ביקשנו להפסיק בינתיים את תהליך השילוט ללא השפה הערבית, כדי לחסוך מאוחר יותר את הצורך להוריד את השלטים הפגומים ולהחליפם בחדשים. בפניית המשך מאפריל 2015 התייחסנו גם לצורך בפריסה ארצית של השילוט בערבית, ולא רק באזור גיאוגרפי תחום, כפי שמסתמן מתשובות המשרד. בתשובת המשרד מסוף אפריל נכתב בין היתר כי שילוט בערבית בכ-5,000 תחנות אמור להתבצע באופן הדרגתי עד סוף יולי 2015. עם זאת אין בתשובת המשרד התייחסות לשילוב הערבית בשלטים בתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ ולא רק ביישובים הערביים, כפי שדורשת האגודה.

פניית האגודה למשרד התחבורה, 2.12.2014

תזכורת, 25.12.2014

תשובת משרד התחבורה, 22.12.2014

תשובת האגודה, 15/1/2015

תשובת משרד התחבורה, 26.1.2015

תשובת האגודה, 22.4.2015

תשובת משרד התחבורה, 30.4.2015

פניית האגודה לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת, פברואר 2016

פניית האגודה לוועדת הכלכלה, מאי 2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשפה ולתרבות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.