הזכות לדיור

הנחיה של משרד הבינוי תפגע בדיירי הדיור הציבורי בפרויקטים של פינוי-בינוי

צילום: פלביה די סגניצילום: פלביה די סגני

האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום: "הקפיאו את ההנחיה שתפגע קשות בדיירי הדיור הציבורי"

 

על פי הנחיה של משרד הבינוי ממאי 2014, שהגיעה לידי הארגונים, דיירי הדיור הציבורי שבבניינם יעבור פרויקט של פינוי-בינוי יאלצו לשלם שכירות חופשית עבור החלקים בדירה שהורחבו במסגרת הפרויקט וכן לשאת בעלייה הדרסטית בהוצאות התחזוקה כתוצאה מהשינויים בבניין. האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון שלחו היום מכתב דחוף למשרד הבינוי בדרישה להקפיא את ההנחיה עד לגיבוש חלופה סבירה.

במכתב ששלחו הארגונים לסמנכ"ל משרד הבינוי, מר רונן כהן, שהוציא את ההנחיה, הם טוענים כי מההנחיה ומהמכתב הנלווה לדיירים עולה כי אין כוונה לדרוש במסגרת הפרויקט כי ייבנו דירות בגודל דומה לדירות הדיור הציבורי הקיימות, וכי הדיירים יצטרכו לשאת בשכר דירה גבוה בהרבה מזה שהם משלמים כיום. כמו כן, נטען,  אין כל פתרון לסוגיית התייקרות עלויות התחזוקה והארנונה, והעלייה בהוצאות תוטל על הדיירים. מדובר בסכומים של מאות שקלים בחודש, הרבה מעבר להישג ידם של רוב דיירי הדיור הציבורי, שרבים מהם מתמודדים עם עוני.

החלופות שיוצעו לדיירי הדיור הציבורי הן מעבר למסלול סיוע בשכר דירה במקביל לכניסה לרשימת ההמתנה לדיור הציבורי, או מעבר לדיור מוגן לגיל הזהב, למבוגרים בינם. לטענת הארגונים, החלופות המוצעות לא יבטיחו למשפחה המפונה את הזכות לדיור. המשמעות היא שלדיירים שיפנו את דירתם צפויה תקופה של חוסר יציבות וקושי להבטיח קורת גג. בשל המחסור הקיצוני בדירות דיור ציבורי, ההמתנה לדירה חלופית יכולה להיות ארוכה ולהימשך שנים. בתקופה זו הדיירים יימצאו עצמם במצוקה קשה כיון ששוק השכירות הפרטית אינו נגיש לרבות מהמשפחות.

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח ואדר' יעל פדן מעמותת במקום,  "המדינה רואה בתכניות פינוי-בינוי אמצעי להוסיף יחידות דיור, להפוך שכונה מוזנחת לשכונה משגשגת ולשפר את פני העיר. אולם, מסתבר כי התועלת הציבורית תבוא על חשבון האוכלוסייה הוותיקה החלשה ביותר – דיירי הדיור הציבורי – וכי ההנחיה תביא לדחיקתם של הדיירים לשכונת העוני הבאה, בלי לתת להם ליהנות מפירות הפיתוח. זהו אי צדק חלוקתי משווע".

הארגונים קוראים למשרד הבינוי להקפיא את ההנחיה עד לגיבוש של הנחיה חלופית וסבירה, שאינה פוגעת בזכויות הבסיסיות של דיירי הדיור הציבורי שאיתרע מזלם לגור במתחם המיועד לפינוי-בינוי. במקום זאת, מציעים הארגונים כי חברות השיכון ידרשו כי במסגרת התכנית יוקמו גם דירות דומות לאלו הקיימות לשימוש דיירי הדיור הציבורי, וכי מי מהדיירים שירצה לשוב ולהתגורר בבניין המחודש יוכל לעשות זאת בלי שיצטרך לעמוד בעלויות נוספות. כמו כן דורשים הארגונים כי יוקצו יחידות דיור ציבורי מהדירות החדשות העתידות להתווסף במסגרת הפרויקט, וכי בכל מקרה הפינוי יתבצע רק לדירה ציבורית דומה במרחק סביר.

פניית האגודה ובמקום למשרד הבינוי, 23.12.2014

תשובת משרד הבינוי, 4.2.2015

תשובת האגודה, 20.4.2015

תשובת משרד הבינוי, 3.5.2015

תשובת האגודה, 6.1.2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור ציבורי,הזכות לדיור

סגור לתגובות.