הוראות הפתיחה באש בשטחים הכבושים

האגודה פנתה למפקד פיקוד המרכז בעקבות כתבה בתקשורת, שעל פיה ניתנה לחיילים הנחיה להרוג מפגע שהחל לברוח וכבר לא היווה סכנה לאיש. בפנייה מדגישה עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה כי הנחיה כזו, ככל שניתנה, היא הפרה בוטה של זכות האדם הבסיסית לחיים ולשלמות הגוף, ועומדת בניגוד מוחלט לכללי הדין הבינלאומי, כמו גם להוראות הפתיחה באש של צה"ל, שמגבילות את השימוש באש חיה למקרים בהם נשקפת סכנת חיים לכוחות. לפיכך מבקשת האגודה ממפקד פיקוד מרכז לערוך בירור מקיף של נסיבות האירוע המתואר בכתבה ולחדד לכל הכוחות הפועלים בשטחים את הוראות הפתיחה באש.

 

26 בנובמבר 2014

 

לכבוד
אלוף ניצן אלון
מפקד פיקוד המרכז                                                     באמצעות פקס: 02-5305741

 

שלום רב,
 

הנדון: הוראות הפתיחה באש בשטחים הכבושים
סימוכין: פנייתנו מיום 31.7.2014; תשובתכם מיום 21.9.2014

 

ביום 23.11.2014 התפרסמה כתבה מאת חגי מטר באתר האינטרנט "שיחה מקומית" תחת הכותרת: "הכשרת חובשים בצה"ל: 'לא צריך להנשים פלסטינים'".

במסגרת הכתבה, המבוססת על שיחה עם חובש קרבי בחיל הים, נמסר לכתב על ידי החובש כי במהלך ריענון הוראות פתיחה באש שבו השתתף בשבוע שעבר "ניתן היתר לירות למוות באנשים שאינם מהווים איום על איש". החובש הסביר כי ההנחיה שנמסרה להם לגבי מפגע שדקר, זרק סכין והתחיל לברוח היא להרוג אותו, וכפי שצוטט מפי המ"פ: "שלא יגיע לראות שופט".

הנחיה זו, ככל שאכן ניתנה, מפרה הפרה בוטה את זכות האדם הבסיסית לחיים ולשלמות הגוף והיא עומדת בניגוד מוחלט לכללי הדין הבינלאומי, כמו גם להוראות הפתיחה באש של צה"ל, אשר מגבילות את השימוש באש חיה למקרים בהם נשקפת סכנת חיים לכוחות, כפי שעולה מתשובתכם שבסימוכין. פקודות והנחיות כאלו הינן בלתי חוקיות בעליל ויש לפעול ללא דיחוי לבירור ההאשמות, למיצוי הדין עם כל מפקד שהנחה כך את פקודיו ולעשות כל שנדרש על מנת למנוע הישנותם של אירועים אלו.

לאור האמור לעיל, נבקשך בראש ובראשונה לערוך בירור מקיף של נסיבות האירוע המתואר בכתבה. בנוסף, נבקשך לחדד לכל החיילים והשוטרים הפועלים בשטחים את ההנחיות, המגשימות את האיסור על שימוש באש חיה במקרים בהם לא נשקפת סכנת חיים מיידית לכוחות הפועלים במקום.
 

בכבוד רב,

רגד ג'ראיסי, עו"ד      

 

העתקים:
מר יהודה ויינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה, בפקס: 02-6467001
אלוף דן עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי, בפקס: 03-5694526
תא"ל תמיר ידעי, מפקד אוגדת איו"ש, בפקס: 02-9970436
אל"מ דורון בן ברק, יועמ"ש איו"ש, בפקס: 02-9977326       

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.