שימוש באש חיה בפיזור הפגנות בגדה המערבית

מאז החלה הלחימה בעזה ב-8.7.2014 התקיימו ברחבי הגדה שביתות, עצרות, הפגנות ואירועי מחאה. במרבית המקרים תועדה אלימות הדדית הן מצד כוחות הצבא הן מצד המפגינים, וברבים מהמקרים אף תועד ירי אש חיה מצד הצבא לעבר המפגינים. במקרה אחד תועד ירי אש חיה מצד מפגינים. לפי תחקיר של ארגון בצלם, נהרגו בגדה מאז תחילת הלחימה בעזה 13 פלסטינים, רובם בנסיבות של הפגנות ועימותים עם הצבא, וכן נפצעו לפחות 557 פלסטינים, בהם לפחות 388 פצועים מאש חיה.

מספרם הגדול של הפצועים מירי אש חיה מעורר חשד לשימוש מופרז באמצעים קטלניים לצורך פיזור הפגנות ועימותים, גם במצבים בהם לא נשקפה סכנת חיים לחיילים או לכל אדם אחר. לפיכך פנתה האגודה בדחיפות למפקד פיקוד המרכז, כדי לברר אם השתנו כללי הפתיחה באש בגדה, ובפרט הוראות השימוש בירי אש חיה במהלך פיזור הפגנות ואירועי מחאה. עוד מבקשת בפנייה עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה לחדד לכל הכוחות הפועלים בשטחים את האיסור על שימוש באש חיה כאמצעי לפיזור הפגנות והתקהלויות במקרים בהם לא נשקפת סכנת חיים לכוחות הפועלים במקום.

להלן פניית האגודה, ובהמשך התשובה שהתקבלה מלשכת מפקד פיקוד מרכז.

 

31 ביולי 2014

 

לכבוד
אלוף ניצן אלון
מפקד פיקוד המרכז
באמצעות פקס: 02-5305741

דחוף!

 

שלום רב,

 

הנדון: שימוש באש חיה בפיזור הפגנות בגדה המערבית

 
בעת האחרונה הצטברו ידיעות על שימוש של הצבא באמצעים קטלניים כנגד מפגינים במהלך הפגנות ועימותים בגדה המערבית, אשר הוביל להריגתם של 13 פלסטינים ופציעתם של מאות אחרים. בעקבות זאת, אנו פונים אליך בדחיפות על מנת לברר האם השתנו כללי הפתיחה באש בגדה, ובפרט הוראות השימוש בירי אש חיה במהלך פיזור הפגנות ואירועי מחאה בשטחים. במידה וחל שינוי כאמור, נבקש לדעת מה היו ההצדקות המשפטיות שעמדו מאחורי ההחלטה.

בנוסף, נבקשך לחדד לכל הכוחות הפועלים בשטחים את האיסור על שימוש באש חיה כאמצעי לפיזור הפגנות והתקהלויות במקרים בהם לא נשקפת סכנת חיים לכוחות הפועלים במקום, על מנת למנוע הישנותם של אירועים מצערים כגון אלה בעתיד.

1. מאז החלה הלחימה בעזה, ב 8.7.14, התקיימו ברחבי הגדה שביתות, עצרות, הפגנות ואירועי מחאה. במרבית המקרים תועדה אלימות הדדית הן מצד כוחות הצבא הן מצד המפגינים, וברבים מהמקרים אף תועד ירי אש חיה מצד הצבא לעבר המפגינים. במקרה אחד תועד ירי אש חיה מצד מפגינים.

2. לפי תחקיר של ארגון בצלם, נהרגו בגדה מאז תחילת הלחימה בעזה 13 פלסטינים, רובם בנסיבות של הפגנות ועימותים עם הצבא, וכן נפצעו לפחות 557 פלסטינים, בהם לפחות 388 פצועים מאש חיה – כשני שליש מהפצועים. בנוסף, תועד שימוש תכוף בתחמושת "טוטו" וירי כדורי מתכת מצופים גומי, שהוראות הפתיחה באש לגביהם זהות להוראות הפתיחה באש חיה (ר' הודעת בצלם בנושא: http://www.btselem.org/node/144572).

3. ארגון בצלם פנה אתמול לפרקליט לעניינים מבצעיים בדרישה לדעת האם נפתחה חקירת מצ"ח אודות נסיבות ההריגה של כל אחד מ-13 ההרוגים. רצ"ב הפניה.

4. מספרם הגדול של הפצועים מירי אש חיה מעורר חשד לשימוש מופרז באמצעים קטלניים לצורך פיזור הפגנות ועימותים, גם במצבים בהם לא נשקפה סכנת חיים לחיילים או לכל אדם אחר. כידוע לך, ירי אש חיה אינו אמצעי לפיזור הפגנות, וחל איסור מוחלט על השימוש בו כל עוד לא נשקפת סכנה לחיי החיילים והשוטרים הנמצאים במקום.

5. בנוסף, ההיערכות המוקדמת של הצבא, שבמסגרתה מוקמו באזורי ההפגנות וההתקהלויות צלפים, מצביעה על כך שהשימוש באש חיה לא נעשה כתגובה של חיילים לאלימות שהתפתחה בשטח בזמן אמת, אלא על פי החלטה מוקדמת של הדרג הפיקודי, אשר הנחה את החיילים לפעול כפי שפעלו. החלטה זו, באם היא אכן התקבלה, היא בלתי חוקית, מסכנת חיים, ופוגעת פגיעה קשה בזכותם של מפגינים לחיים ולשלמות הגוף, במקומות בהן לא נשקפת סכנת חיים לחיילים הפועלים בשטח, וכאשר קיימים בידי הצבא אמצעים לא קטלניים, היכולים וצריכים לשמש אותם לפיזור עימותים אלימים.

6. לנוכח האמור לעיל, אנו פונים אליך בבקשה לדעת בראש ובראשונה האם חל שינוי כלשהו בהוראות הפתיחה באש החלת בגדה, ואם חל שינוי כאמור, אזי נבקש לדעת מה היו ההצדקות המשפטיות והמבצעיות שעמדו בבסיסו. בנוסף, נבקשך להוציא הוראות ברורות לכל החיילים והשוטרים הפועלים בשטחים המגשימות את החובה להבטחת הזכות לשלמות הגוף של כל המעורבים בעימותים בשטחים ע"י הבהרת הוראות הפתיחה באש בכלל, ובמהלך הפגנות ואירועי מחאה בפרט, וחידוד האיסור על שימוש באש חיה כאמצעי לפיזור הפגנות במקרים בהם לא נשקפת סכנת חיים לכוחות הפועלים במקום.

7. נודה לך על הטיפול המהיר והמסור בפניה.

 

בכבוד רב,

רגד ג'ראיסי, עו"ד                                                        

 

העתקים:
עו"ד יהודה ויינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה, בפקס: 02-6467001
אלוף דן עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי, בפקס: 03-5694526
תא"ל תמיר ידעי, מפקד אוגדת איו"ש, בפקס: 02-9970436
אל"מ דורון בן ברק, יועמ"ש איו"ש, בפקס: 02-9977326
 
תשובה מלשכת מפקד פיקוד מרכז, 21.9.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה

סגור לתגובות.