התפרעות ואווירת טרור נגד משתתפים באירוע אמנותי

אילוסטרציה. CC-BY: metalchick200615אילוסטרציה. CC-BY: metalchick200615

האגודה פנתה למפכ"ל המשטרה בעקבות התפרעות של מפגינים באירוע אמנותי שעסק בזכויות האדם בשטחים הכבושים. האירוע התקיים הודות לאבטחה כבדה של כוחות משטרה, מג"ב ומאבטחים נוספים, אולם פעולות השיטור לקו בחסר: במקום לאפשר הפגנת-נגד מסודרת בסמוך למקום האירוע (למשל במדרכה שממול), אפשרה המשטרה למפגיני הנגד לחסום את הגישה לבית הנסן והסתפקה בכך שמנעה מרובם לפרוץ לתוכו. המוחים חסמו את הכניסה, תקפו וקיללו את באי האירוע ואף הצליחו לנתק את זרם החשמל לאולם למשך דקות ארוכות.

בפנייה מתייחס עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה למקרים דומים מהעת האחרונה, שהסתיימו באלימות קשה. "למותר לציין שחופש הביטוי של מפגיני הנגד אינו נופל מזה של המשתתפים באירוע שנגדו הם מוחים", כותב עו"ד פינצ'וק, "אבל איומים באלימות, התפרעות, וזריעת טרור ופחד אינם חלק מחופש הביטוי אלא מתכון ודאי לחיסולו". לפיכך מבקשת האגודה שהמשטרה תאפשר קיומן של הפגנות והפגנות נגד תוך הקפדה על הפרדה פיסית ביניהן, ותפעל בתקיפות נגד כל מי שמנסה לנצל לרעה את חופש הביטוי שלו על מנת לסכל את חופש הביטוי של חברו.

 

26 בנובמבר, 2014

 

לכבוד
רב ניצב יוחנן דנינו
מפכ"ל משטרת ישראל
המטה הארצי, ירושלים

 

שלום רב,

 

הנדון:    התפרעות ואווירת טרור נגד משתתפים בכנס פוליטי

 

1. אנו פונים אליך בבקשה שתנחה את כוחות המשטרה לנקוט באמצעים יעילים, על מנת להגן על משתתפים בהפגנות או כנסים מפני מפגיני-נגד מתפרעים ומאיימים, ולדאוג להפרדה אפקטיבית בין אלה לאלה.

2. ביום 11.11.2014 התקיים בבית הנסן בירושלים הכנס ״כאב הארכיון״ – אירוע אומנותי שבו הציגו אומנים עבודות צילום ומחול בנושא זכויות אדם בשטחים הכבושים. עובר לאירוע, שאורגן בשיתוף עם ארגון "בצלם", הופעלו לחצים כבדים על הנהלת בית הנסן כדי שתבטל אותו, ובמקביל התארגנו מתנגדים כדי להפגין נגדו. ואכן, בשעות הערב התקבצו מפגינים משולהבים וצרו על שער הכניסה של בית הנסן. המוחים תקפו וקיללו את באי האירוע, חסמו את הכניסה, ובשלב מסוים אף הצליחו לנתק את זרם החשמל לאולם למשך דקות ארוכות.

3. ראוי לציין, שהאירוע התקיים הודות לאבטחה כבדה של כוחות משטרה, מג"ב ומאבטחים נוספים. ועדיין, פעולות השיטור לקו בחסר, שניתן היה למלאו ללא הכבדה נוספת, ולמנוע פגיעה בחירות הביטוי של המתכנסים. במקום לאפשר הפגנת-נגד מסודרת בסמוך למקום האירוע (למשל במדרכה שממול), אפשרה המשטרה למפגיני הנגד לחסום את הגישה לבית הנסן והסתפקה בכך שמנעה מרובם לפרוץ לתוכו. במצב שנוצר נחסמה הכניסה לאירוע כמעט לחלוטין, ונמנעה כניסתם של מי שביקשו להשתתף בו. גם מי שהצליחה לפלס דרכה מבעד למסה הצפופה והגועשת של מפגיני הנגד, התקשתה לעבור מבעד לטבעת השוטרים, שנלחצה בין הבית לבין מפגיני הנגד שצבאו עליו. רבים אחרים נרתעו מהשאגות והדחיפות של ההמון המשולהב, ונאלצו לוותר ולחזור כלעומת שבאו.

4. קשה היה שלא להיזכר במקרים דומים מהעת האחרונה, שהסתיימו באלימות קשה. כך היה למשל בהפגנה בכיכר הבימה בתל-אביב, שהסתיימה בתקיפה ברוטאלית של מפגינים חרף נוכחות כוחות המשטרה. כזכור, הן המשטרה והן היועץ המשפטי לממשלה הודיעו שהאירוע ייבדק על מנת שיופקו לקחים וינקטו צעדים שימנעו התרחשות קשה מעין זו בעתיד (ר' למשל, מכתב היועמ"ש לחה"כ מרב מיכאלי וחברות סיעתה מיום 23.7.2014, שהעתקו הועבר גם אליך), אבל עד היום טרם נודע כיצד מומשה ההבטחה ומה העלתה הבדיקה המובטחת.

5. על רקע אירועי אותה הפגנה ודומות לה, אך טבעי הוא שהמצור על בית הנסן, והקריאות הגזעניות ואלימות ("נאצים""תשרפו בתאי הגזים"ועוד פניני לשון כמותן)זרעו חשש גדול בקרב מארגני האירוע ומשתתפיו, והותירו אפקט מצנן מסוכן גם לעתיד.

6. למותר לציין שחופש הביטוי של מפגיני הנגד אינו נופל מזה של המשתתפים באירוע שנגדו הם מוחים. אבל איומים באלימות, התפרעות, וזריעת טרור ופחד אינם חלק מחופש הביטוי אלא מתכון ודאי לחיסולו. דמוקרטיה חייבת להגן על עצמה ועל אזרחיה, ולמנוע מצב שבו מחאה וביטוי יהיו כרוכים בסכנה. ההיסטוריה המודרנית זימנה לנו דוגמאות למשטרים דמוקרטים שלא השכילו להגן על מבקריהם מפני שלטון האגרוף ברחובות, והביאו בכך כליה על עצמם.

7. כפי שכתבנו, שעה שדרשנו לרסן קבוצות של מתפרעים שמאיימים על ערבים: "במצבים מעין אלה תפקיד המשטרה הוא לא לאפשר את היווצרות האווירה המאיימת והמשלהבת, עוד לפני שהדברים מתדרדרים לכדי תקיפה פיזית של ממש, מה גם שאז כבר עלול להיות מאוחר מדי וידם של השוטרים תקצר מלהושיע ולהגן." (ראה מכתבנו ליועץ המשפטי לממשלה מיום 10.7.2014 בנושא:"טיפול המשטרה בהסתה והטרדה מאיימת נגד ערבים"; ותשובה מיום 4.11.2014 – שניהם עם העתק אליך).

8. בדומה לכך, אנו מבקשים עתה, שהמשטרה תאפשר קיומן של הפגנות והפגנות נגד תוך הקפדה על הפרדה פיסית ביניהן, ותפעל בתקיפות נגד כל מי שמנסה לנצל לרעה את חופש הביטוי שלו על מנת להניף אגרוף מאיים ולסכל את חופש הביטוי של חברו.

נבקשך להורות על עדכון ההנחיות הרלבנטיות ברוח זו.

בשולי הדברים, אך לא בשולי העניין, נבקשך להורות על פרסום מסקנות הבדיקה שנערכה בעניין תקיפת מפגינים בכיכר הבימה (ר' פסקה ‏‏4 לעיל).

 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

 

העתק: היועץ המשפטי לממשלה

(ראו מכתבכם: 004-99-2014-015764 מיום 4.11.2014)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.