האגודה לשרי האוצר והכלכלה: לא לפגוע בדמי האבטלה בתקציב 2015

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

היום (19.11.2014) שלחה האגודה לזכויות האזרח לשרי האוצר והכלכלה את התנגדותה לפגיעה בביטוח האבטלה בהצעת התוכנית הכלכלית לשנת 2015. ההצעה מבקשת להאריך את תקופת האכשרה למובטלים צעירים (עד גיל 30) ל-24 חודשים מתוך 30 החודשים שקדמו לאבטלה, במקום 12 חודשים מתוך 18 הנהוגים כיום. תקופת האכשרה למובטלים בני 35-30 תגדל ל-18 חודשים מתוך 24 החודשים שקדמו לאבטלה, במקום 12 חודשים מתוך 18 הנהוגים כיום.

משמעותה של ההצעה היא פגיעה באנשים צעירים שהם "בין עבודות", ששילמו למדינה דמי ביטוח לאומי, ודווקא בעת שהם פוטרו מעבודתם וזקוקים להם יותר מכל, אלו לא ינתנו להם. בפנייה טוענת עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה, כי דמי ביטוח האבטלה אינם מותרות, אלא מקור מחיה עיקרי למובטלים ומשפחותיהם בתקופה הקשה של חוסר בעבודה, ויש חשש כבד כי הפגיעה בהם תגרום לכך שמובטלים רבים ומשפחותיהם יכנסו למצוקה כלכלית, עד כדי עוני.

עו"ד ניר מפרטת את הקיצוצים שכבר נעשו ב-15 השנים האחרונות בתקציבי הסיוע למובטלים, שבעקבותיהם הוקשחו תנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה באופן ששולל את האפשרות לקבלתם ממובטלים רבים. כבר כיום זכאים מעט מאד מובטלים לקבל דמי אבטלה: בשנת 2013 קיבלו דמי אבטלה בממוצע חודשי 68,980 מובטלים. שליש מהם היו מתחת לגיל 35 ועתידים להיות מושפעים מההצעה.

עוד התייחסנו בפנייתנו לנימוק שנתנה הממשלה בהצעה, ולפיו דמי האבטלה עלולים לשמש תמריץ לעזיבת מקום עבודה. טענו כי תפיסה זו של אזרחי המדינה הצעירים כאופורטיוניסטים המבקשים לנצל את המדינה אינה מבוססת על מחקר כלשהו אלא על הערכות פרי הדימיון, וכי יש בה ניגוד מוחלט לתפיסת חשיבות העבודה לחייו של כל אדם באשר הוא. קראנו לשרים לפיד ובנט לפעול לביטול הפגיעה המתוכננת בדמי ביטוח האבטלה למובטלים צעירים מכיוון שהיא שרירותית, בלתי מבוססת על קריטריונים ענייניים ההולמים את מטרת ביטוח האבטלה, ותגרום לפגיעה בזכותם לקיום בכבוד של המובטלים הצעירים.

פניית האגודה לשרים

טבלה השוואתית: דמי אבטלה במדינות שונות

 

הפנייה נכתבה בסיוע אורי סבח

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.