חוק מע"מ 0% – פגיעה חמורה בזכות לשוויון ובצדק החלוקתי

לקראת הדיונים המתחדשים בחוק מע"מ 0% – שורה ארוכה של גופים וארגונים חברתיים בפניה חוזרת אל יו"ר ועדת הכספים: "אישור החוק בנוסח הנוכחי – פגיעה חמורה בזכות לשוויון ובצדק החלוקתי".
 
שורה ארוכה של גופים וארגונים הפועלים לקידום הזכות לדיור, גופים שעניינם שמירה על הזכות לשוויון של האוכלוסייה החרדית, של האוכלוסייה הערבית, של עולים, וארגונים העוסקים בזכויות האזרח, בצדק חברתי ובצדק חלוקתי התאחדו יחד ומתריעים מזה כמה חודשים: "אנו מתנגדים להצעת החוק בנוסחה הנוכחי, לאור ההפליה שקיימת בה על בסיס שירות צבאי או שירות לאומי/ אזרחי. אולם גם אם הפליה זו תבוטל, אנו סבורים כי יש לשקול את הצעת החוק כולה ביחס לחלופות אחרות לאור העיקרון של צדק חלוקתי בחלוקת משאבי המדינה", טוענים הארגונים.
 
בנוסף, כמצויין במכתבם, בתזכיר הצעת החוק נאמר כי עלות מימוש החוק הינה 2.2 מיליארד ₪ מדי שנה כשבדיונים דובר על כ-3 מיליארד. מדובר בהפסד הכנסות של מעל 30 מיליארד ₪ מדי עשור. הארגונים טוענים כי עד עתה לא צויין על חשבון מה תינתן הטבת המע"מ ומאיזה תקציב הוא אמור להינתן, אולם כבר אין ספק שהדבר יבוא על חשבון אוכלוסיות מעוטות הכנסה. לכן מדובר בצעד שלוקה באי צדק חלוקתי.
 
לטענת הארגונים, כיום ההטבה תסייע רק לשכבה קטנה ומבוססת יחסית שמסוגלת לרכוש דירה חדשה מקבלן. הארגונים הזכירו, כי "ישנה כיום על הפרק דרישה מינימליסטית של הוועדה למלחמה בעוני לתקציב נוסף של 1.63 מיליארד ₪ בשנה לסיוע בדיור, כדי לצמצם במעט את מצוקת הדיור החריפה של אלו המתמודדים עם עוני. על רקע זה, הכוונה להשקיע מדי שנה סכומי עתק בהטבת מע"מ לקבוצה קטנה יחסית, ומבוססת יחסית, כדי לסייע לה לרכוש דירה ראשונה מקבלן, מעוררת טענה חזקה של אי צדק חלוקתי בחלוקת אוצר המדינה".
 
לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, נציג האגודה בקואליציה לדיור בר השגה: "בחודשים האחרונים התרענו שוב ושוב כי מוטב שהחוק ייגנז, גם בשל האפליה שבו, וגם בשל היותו חוק לא צודק מבחינה חלוקתית, שמיטיב בעיקר עם שכבה מצומצמת ומבוססת יחסית, על חשבון תקציבים שיכולים לשרת את הציבור הרחב ובעיקר את מי שמצוקת הדיור שלו היא קשה. שר האוצר אמנם דיבר על הוקרת המשרתים, אך יש לזכור כי החוק מעניק הטבה סלקטיבית רק למיעוט קטן מקרבם, וגם האפקטיביות של הטבה זו מוטלת בספק. במקביל, החוק פוגע בקבוצות אוכלוסייה רחבות, בראש ובראשונה חרדים וערבים, אך גם אנשים עם מוגבלויות ועולים. אם שר האוצר רוצה להפחית את מצוקת הדיור, מוטב שיעשה שימוש בהכנסות ממע"מ לקידום מגוון של פתרונות צודקים יותר מבחינה חלוקתית, ובהם אימוץ מיידי של המלצות הדיור של ועדת אלאלוף, שיקום הדיור הציבורי, בניה ציבורית של שכונות עם תמהיל דירות מגוון, הגדלת מכרזי מחיר מטרה, ועידוד פרויקטים להשכרה ארוכת טווח שכוללים דיור מוזל (בר השגה)".
 
 
לקריאת המכתב המלא

 
 
הארגונים השותפים לפניה: ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה / האגודה לזכויות האזרח / האגודה לצדק חלוקתי / סיכוי / במקום- מתכננים למען זכויות תכנון / האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה / רבנים לזכויות אדם / נוער כהלכה / איתך-מעכי / המרכז הישראלי לקידום צדק חברתי / המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי / הקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית / שתיל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור בר השגה,הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות אנשים עם מוגבלות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.