חופש הביטוי

"העלבת עובד ציבור": תיק החקירה נסגר בעקבות פניית האגודה

By: Trillia Fidei-BagwelBy: Trillia Fidei-Bagwel

החקירה, נגד אדם שפרסם בפייסבוק דברים פוגעניים נגד ח"כ מירי רגב, נפתחה ללא האישור הנדרש מפרקליטות המדינה

 
מידיעות שפורסמו בתקשורת עולה שאדם שפרסם בפייסבוק דברים בוטים ופוגעניים נגד חברת הכנסת מירי רגב זומן באופן מיידי לחקירה בחשד של העלבת עובד ציבור. האגודה לזכויות האזרח פנתה למשנה לפרקליט המדינה (עניינים מיוחדים) והתריעה כי המשטרה אינה מוסמכת לפתוח בחקירה בגין פרסומם שכאלה, ופעולתה במקרה זה עלולה לפגוע בדיון ציבורי ופתוח, שהוא הבסיס לכל חברה דמוקרטית.

בפנייה הסביר עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה כי על אף שהפרסום המדובר חסר טעם, דוחה ופוגעני, אין בו שמץ של עברה פלילית. ברור מלכתחילה שלא יהיה בסיס להגשת כתב אישום במקרה זה, ועל כן ה"תועלת" היחידה בחקירת המשטרה היא הטרדה והטלת מורא על המפרסם ועל זירת הדיון הציבורי באינטרנט. כמו כן הזכיר עו"ד פינצ'וק כי פתיחה בחקירה בעברה של העלבת עובד ציבור מחייבת את אישור פרקליטות המדינה. האגודה ביקשה שתיק החקירה שנפתח ייסגר מחוסר אשמה ושהנהלים בדבר פתיחה בחקירה בעבירות הביטוי יובהרו ויחודדו.

בעקבות פניית האגודה נמסר לכתבת "הארץ" ממשרד המשפטים כי אכן בתיק זה פרקליטות המדינה לא אישרה את הפתיחה בחקירה, כנדרש, וכי המשטרה התבקשה לסגור את התיק מחוסר אשמה. מהמשטרה נמסר כי התיק נסגר מחוסר אשמה והופקו הלקחים הנדרשים. לתגובה המלאה ראו: רויטל חובל, המשטרה חקרה אדם שגידף את ח"כ רגב, בניגוד להוראת היועץ המשפטי לממשלה, הארץ, 24.8.2014.

להלן פניית האגודה.

 

10 באוגוסט, 2014

 

לכבוד
מר יהודה שפר
משנה לפרקליט המדינה (עניינים מיוחדים)
משרד המשפטים
ירושלים

 

שלום רב,

 

הנדון: חקירת המשטרה בעקבות פרסום פוגעני על נבחרי ציבור

 

1. בימים אלה אנו מטפלים בעניינה של מהגרת עבודה, שבן זוגה לשעבר מפרסם "בשמה" דפי פייסבוק ובהם היא מוצגת כזונה המזמינה לקוחות להתקשר אליה וליהנות משירותיה. כל אימת שאותה אישה מצליחה להביא להסרת פרסום כאמור היא נחרדת לגלות מקץ ימים אחדים פרסום דומה חדש. היא פנתה למשטרת ישראל מספר פעמים אך זו סירבה אפילו לקבל את תלונתה ושלחה אותה כלעומת שבאה.

2. על רקע זה הופתענו מהחריצות שגילתה משטרת ישראל בעקבות תלונה שהגישה חה"כ מירי רגב בשל פרסום פוגעני ברשת החברתית. מידיעות ומראיונות שהתפרסמו בתקשורת עולה שמפרסם הדברים זומן באופן מיידי לחקירה בחשד של העלבת עובד הציבור.[1]

3. מיותר להכביר מילים על חוסר הטעם הבוטה שבפרסום, ועל השימוש המכעיס בכינוי הגנאי המיזוגני שכוון לחה"כ רגב. אבל ענייננו בפנייה זו איננו בכך, אלא בפעולתה של המשטרה בעקבות ביטוי, שאף אם הוא מקומם, דוחה ופוגעני, אין בו שמץ של עבירה פלילית. הערך המוגן בעבירה של "העלבת עובד ציבור" הוא, כידוע, הגנה על מערכות השלטון ועל תקינות תפקודו של השירות הציבורי במדינה, ולאור ההלכות האחרונות בעניין זה קשה להעלות על הדעת מקרה שבו עבירה זו רלבנטית לנבחרות ולנבחרי ציבור. מאלה "נדרשת רמת-סיבולת גבוהה בספיגת דברי ביקורת, בהינתן מעמדם במערך הפוליטי, ונוכח קיום אמצעי תקשורת זמינים, שבאמצעותם הם יכולים להגיב לדברי העלבון והביקורת".[2] מעבר לכך, רב ה"ספק … אם אכן דווקא דברי חרפות וגידופים הם שטומנים בחובם את הפגיעה הקשה באמון הציבור במערכות השלטון כתוצאה מן הביטוי הפוגעני",[3] במיוחד בשים לב לסגנון הדיון המצער שמקובל בין חלק מנבחרי הציבור ונבחרותיו.

4. בשים לב לכך שמלכתחילה לא יהיה בסיס להגשת כתב אישום בנסיבות העניין שלפנינו, יוצא ש"התועלת"היחידה בחקירת המשטרה הייתה הטרדה והטלת מורא על המפרסם ועל זירת הדיון הציבורי באינטרנט.[4]

5. כך היה גם לפני כשנתיים, שעה שמשטרת טבריה זימנה לחקירה כמה מתושבי העיר שביקרו מעל דפי הפייסבוק את ראש העירייה דאז, ודרשה מהם לחדול מפרסומים שעלולים לפגוע בשמו הטוב.[5] רק לאחר שהלחץ המשטרתי לא הועיל ניסה נבחר הציבור את כוחו בהליכים אזרחיים וביקש צו מניעה נגד המשך הפרסומים הביקורתיים נגדו. בית המשפט דחה את הבקשה במילים נחרצות, ששיוו משנה חומרה לניסיון הנואל של השוטרים להשיג את אותם "סעדים"באמצעות חקירה.[6]

6. היחלצות המשטרה לעזרתם של נבחרי ציבור נעלבים וזימונם של אזרחים "מעליבים" לחקירה חסרת תוחלת אך מאיימת היא מעשה פסול וחמור. המשטרה אינה מוסמכת לפתוח בחקירה בגין פרסומם שכאלה, ופעולתה במקרה זה עלולה לפגוע בדיון ציבורי ופתוח, שהוא הבסיס לכל חברה דמוקרטית.

6. בשל הרגישות המיוחדת שבפתיחת חקירה בעבירות ביטוי ובשל החשש מהאפקט המרתיע של עצם הפתיחה בחקירה נקבע בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, כי חקירה מעין זו תיפתח רק באישורך.[7] ככל שאכן נתת את אישורך לפתיחת החקירה נבקש לדעת מהן אותן "נסיבות חריגות" שהצדיקו זאת לדעתך.[8]

7. עוד נבקשך לדאוג לכך שתיק החקירה שנפתח ייסגר מחוסר אשמה ושהנהלים בדבר פתיחה בחקירה בעבירות הביטוי יובהרו ויחודדו.

 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

 

העתקים:
מר שי ניצן, פרקליט המדינה
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל משטרת ישראל
תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי, משטרת ישראל

 

[1] יוסי פינק "לא יאמן: ח"כ מירי רגב נעלבה מתגובה בפייסבוק והלכה למשטרה" bizportal 5.8.2014; מתן חצרוני "קילל את ח"כ מירי רגב – וזומן לחקירה במשטרה" חדשות ערוץ 2 6.8.2014; יוסי ניסן "מירי רגב התלוננה נגד גולש שקילל אותה – והוא נעצר לחקירה" גלובס 6.8.2014.

[2] דנ"פ 7383/08 אונגרפלד נ' מדינת ישראל (11.7.2011) השופטת ארבל בפסקה 20; השופט רובינשטיין בפסקה ט'; רע"פ 2660/05 אונגרפלד נ' מדינת ישראל (13.8.2008) השופטת פרוקצ'יה בפסקה 33.

[3] דנ"פ אונגרפלד, השופטת ארבל בפסקאות 7 ו-29.

[4] ראה מכתבנו אל קודמך בתפקיד מיום 10.10.2013 בעניין חקירה נגד חייל שפרסם סטטוס בוטה על הרב יוסף המנוח.

[5] אלי אשכנזי "נחקרו במשטרה בשל ססטוס נגד ראש העיר בפייסבוק" הארץ 7.4.2012.

[6] ת"א (שלום – ק"ש) 24553-06-12 עובד נ' עובד (ש' מרדכי נדל, 16.7.2012).

[7] הנחיות היועמ"ש, הנחיה 4.1103: "הגשת כתבי אישום בעבירות של העלבת עובד ציבור וזילות בית-המשפט".

[8] שם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.