חופש הביטוי

לא לנקוט צעדים נגד סטודנטים בגין התבטאויות ברשת

חופש הביטוי

האגודה פנתה לפרופ' חגית מסר ירון, סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, בבקשה שתנחה את ראשי המוסדות האקדמיים בישראל שאל להם לנקוט סנקציות נגד סטודנטים בגין התבטאויות ברשת, קשות ומעוררות שאט נפש ככל שיהיו. הנחיה כזו נדרשת בדחיפות מכיוון שכמה אוניברסיטאות ומכללות כבר נקטו בסנקציות חמורות נגד סטודנטים, לרבות סילוקה של סטודנטית ערביה שלעגה לנפגעי צה"ל. חלק מהאוניברסיטאות גם הודיעו כי יעקבו אחר השיח ברשת וכי סטודנטים ייענשו בגין התבטאויות קיצוניות ופוגעניות.

בפנייה כותבת עו"ד טל חסין, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה, כי אין זה מסמכותם ומתפקידם של המוסדות להשכלה גבוהה לשמש כמשטרת מחשבות ולעקוב אחר סטודנטים ברשת, למשטר את השיח הציבורי ולקבוע מהו ביטוי "קיצוני" או "פוגעני". היא מצביעה על כך שרק סטודנטים ערבים נענשים, אף שהרשת מבעבעת גם מפוסטים גזענים של סטודנטים יהודים, דבר המעורר חשש כי ראשי המוסדות פועלים ממניעים רגשיים ופטריוטים שאין בינם לבין תפקידם המוצהר דבר. בפנייה מודגש כי "המוסדות להשכלה גבוהה אינם מועדון חברים סגור, והקבלה אליהם אינה מותנית בתעודת יושר מוסרית. דרישות הקבלה של הפקולטות השונות אינן כוללות השקפות פוליטיות מסוימות, העדר עמדות גזעניות או איפוק רגשי […] למרבה הצער, במקום לעורר שיח ביקורתי ולקרוא לסובלנות נסחפים כמה מראשי האוניברסיטאות אחר סופת ההתלהמות הכללית ואף תורמים לה בקריאותיהם ובמעשיהם, המעודדים ציד מכשפות של סטודנטים".

להלן הפנייה במלואה. ראו אחרי הפנייה את תשובתה של סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, ואת תגובתנו לתשובה.

 

27 ביולי 2014

 

לכבוד
פרופ' חגית מסר ירון
סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה
במייל: hagitm@che.org.il

 

שלום רב,

 

הנדון: איסור על נקיטה בצעדים נגד סטודנטים בגין התבטאויות ברשת

 

אנו פונים אלייך בבקשה שתנחי את ראשי המוסדות להשכלה הגבוהה בישראל כי אין זה מסמכותם ומתפקידם לשפוט סטודנטים ולנקוט נגדם בצעדים כלשהם בגין התבטאויות שפרסמו ברשתות החברתיות. הנחיה כזו נדרשת לאלתר מאחר שכמה מוסדות אקדמיים כבר נקטו בסנקציות חמורות נגד סטודנטים בגין התבטאויותיהם, ובעקבות הודעות אשר פרסמו חלק מהאוניברסיטאות, לפיהן יעקבו אחר השיח ברשת וסטודנטים ייענשו בגין התבטאויות קיצוניות ופוגעניות, והכל כמפורט להלן:

1. מאז חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים הישראלים והנער משועפט, וביתר שאת מאז החלה הלחימה בעזה, הפכו הרשתות החברתיות לפלטפורמת מאבק רווי התלהמות בין ימין לשמאל, בין יהודים לערבים ובמה לרחשי לבם והגיגיהם של גולשים משני צדי המתרס. קבוצות שונות ברשת שמו להן למטרה לסמן גולשים אשר יצאו נגד הלחימה, מדיניות הממשלה וחיילי צה"ל, ולחלופין לסמן גולשים המתבטאים בגנות פלסטינים בישראל ובעזה. אלה ואלה אף נוקטים בפעולות שמטרתן להביא לפיטוריהם של עובדים ולהרחקתם של סטודנטים ממוסדות הלימוד בגין עמדות שפרסמו ברשת או תמיכה בעמדות שפורסמו בה.

2. בימים האחרונים התברר כי המוסדות להשכלה גבוהה לא נותרו אדישים לתופעה, ולפחות חלקם בחרו לקחת חלק פעיל במשטור השיח והענשת תלמידים בגין התבטאויות הנתפסות ככלא ראויות, לעתים תוך סילוקם מהמוסד. כך, למשל, הרחיקה מכללת הדסה סטודנטית ערבייה שלעגה בדף הפייסבוק שלה לנפגעי צה"ל. על הסטודנטית נאסר להיכנס לקמפוס, מלגה שקבלה נשללה ממנה רטרואקטיבית, והוגשה נגדה תלונה למשטרה.[1] עוד פורסם כי שני סטודנטים ערבים, במכללת אריאל ובטכניון, יועמדו לדין משמעתי בעקבות פרסום סטטוסים שהעלו לאחר חטיפתם של שלושת הנערים.[2] בפרסום שהתייחס לסטודנט הלומד רפואה בטכניון, אף דווח כי הסטודנט עומד בפני סילוקו מהמוסד.

3. בנוסף, הודיעה בסוף השבוע שעבר אוניברסיטת תל אביב, שבימים כתיקונם מקפידה לשמור על חופש הביטוי של תלמידיה, כי תעניש סטודנטים שיתבטאו ברשת באופן "פוגעני וקיצוני".[3] הגדילה עשות אוניברסיטת בן-גוריון, כאשר הודיעה היום במכתב ששלחה נשיאת האוניברסיטה לסטודנטים ולסגל כי האוניברסיטה "עוקבת אחר השיח ברשת" וכי במידת הצורך ינקטו צעדים נגד סטודנטים המתבטאים באורח קיצוני ופוגעני. [4]

4. בלי להידרש לוויכוח על גבולות הביטוי במרחב הפרטי ועל הגדרתו של מרחב זה, אין זה מתפקידו ומסמכותו של מוסד אקדמי לשמש כמשטרת מחשבות ולעקוב אחר סטודנטים ברשת, ובוודאי שאין זה מתפקידו למשטר את השיח הציבורי ולשפוט מהו ביטוי "קיצוני" או "פוגעני", ומהו ביטוי שנכנס להגדרת הסתה לגזענות הנקובה בדין הפלילי.

5. המוסדות להשכלה גבוהה אינם מועדון חברים סגור, והקבלה אליהם אינה מותנית בתעודת יושר מוסרית. דרישות הקבלה של הפקולטות השונות אינן כוללות השקפות פוליטיות מסוימות, העדר עמדות גזעניות או איפוק רגשי. יחסיהם של המוסד ותלמידיו, אשר באים לידי ביטוי בתקנונים השונים, אינם חלים על תכנים ואופני ביטוי – בוטים ככל שיהיו – אשר אינם נוגעים למוסד האקדמי ולסגל ההוראה שלו, בפרט כאשר השיח מתנהל מחוץ לאקדמיה.

6. אנו מודעים כמובן לסערה הרגשית שמעוררים פוסטים שונים ברשת, אשר חלקם מקוממים מאוד ואחרים מעוררים זעזוע ושאט נפש. עם זאת, אין זה מעניינן של אוניברסיטאות ומכללות למשטר ביטויים ושיח הנעשים מחוץ להן, במרחב הפרטי של הסטודנטים, כל שכן כאשר אין להם כל נגיעה למוסד האקדמי ולחיי הקמפוס. ואשר אינם מכוונים לפגיעה במוסד הלימוד ובפעילותו האקדמית.

7. המוסדות להשכלה גבוהה אינם נושאים באחריות כלשהי, משפטית או ציבורית, בשל התבטאויות של הלומדים בהם, יהודים וערבים. מיצובם של מוסדות אלה כמי שמוסמכים לפעול נגד סטודנטים בגין התבטאויות מתלהמות ששוחררו למרחב הווירטואלי בימים סוערים וקשים אלה – מעורר חשש כבד כי הם פועלים ממניעים רגשיים ופטריוטים, שאין בינם לבין תפקידם המוצהר דבר, או מדאגה לתדמיתו של המוסד שבראשו הם עומדים. חשש זה אך מתחזק נוכח כך שלא ננקטו כל צעדים נגד סטודנטים יהודים, אף שהרשת מבעבעת מפוסטים מתלהמים, קשים וגזענים נגד פלסטינים, בישראל ובעזה, אשר חלקם נכתבו על ידי סטודנטים.

8. בתחילת יולי השנה, בעקבות פעילויות לציון הנכבה במוסדות אקדמיים שונים, קיבלה המועצה להשכלה גבוהה החלטה לפיה עליהם לקבוע הוראות המסדירות את חופש הביטוי וההפגנה בהם, וכי מוסדות להשכלה גבוהה לא ימנעו מסטודנטים להפגין ולקיים פעילות ציבורית בכל נושא למעט במצבים מוגדרים, אשר התבטאויות בגנות הלחימה והלוחמים, ואף שמחה לאיד נוכח נפילת טילים, אינן חלק מהם (ר' החלטת המועצה מיום 1 ביולי 2014). קל וחומר, כאשר מדובר בהתבטאויות וירטואליות ברשתות החברתיות.

9. מחויבותה של חברה לחופש הביטוי נבחנת בעיקר בעתות של חילוקי דעות קשים ושסעים עמוקים, חברתיים ולאומיים, ולימודים במוסדות להשכלה גבוהה אינם טובת הנאה המותנית בהשקפות "נכונות" של הסטודנטים או בשתיקתם. למרבה הצער, במקום לעורר שיח ביקורתי ולקרוא לסובלנות נסחפים כמה מראשי האוניברסיטאות אחר סופת התלהמות הכללית ואף תורמים לה בקריאותיהם ובמעשיהם, המעודדים ציד מכשפות של סטודנטים במטרה שייענשו בגין השקפותיהם, קשות ובוטות ככל שיהיו.

אשר על כן, נדרשת הנחיה מפורשת של המועצה להשכלה גבוהה לפיה אין זה מתפקידם ומסמכותם של המוסדות האקדמיים לשפוט ולהעניש סטודנטים בגין השקפות ועמדות כלשהן, אשר פורסמו מחוץ לכותליהם.

 

בכבוד רב,

טל חסין, עו"ד

 

העתקים: פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון (בפקס' 08-6472991)
פרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב ( בפקס' 03-6422379)

 

תשובתה של סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, 29.7.2014

תשובת האגודה לתשובת המועצה להשכלה גבוהה, 30.7.2014

 

קישורים: 

דפי מידע: בין הסתה להשתקה: התמודדות עם התבטאויות קשות באינטרנט

פניית האגודה, קו לעובד, סיכוי ואיתך-מעכי בעניין גל הפיטורים של עובדים ערבים, 28.7.2014

אור קשתי, כשזה מגיע לחופש הביטוי, האקדמיה לא מנותקת מהעם, הארץ, 28.7.2014

אור קשתי, המל"ג לסטודנטים: "נהגו באיפוק" בהתבטאויות פוליטיות, הארץ, 31.7.2014

 

[1] http://alhyat.com/?mod=articles&ID=76723
[2] http://www.haaretz.co.il/news/education/1.2365555
[3] אוניברסיטת ת"א: מחבקים את צה"ל; נעניש על קיצוניות ברשת, דה-מרקר, 27.7.14
[4] http://www.haaretz.co.il/captain/room404/.premium-1.2388867

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.