להבהיר לנבחרי הציבור את חובתם להגן על חופש הביטוי

האגודה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות התבטאויות של שרים ונבחרי ציבור בכירים נגד קיום הפגנות


 

בעקבות מספר התבטאויות של שרים ונבחרי ציבור בכירים נגד קיום הפגנות, פנתה האגודה לזכויות האזרח הבוקר (24.7.2014) אל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. האגודה קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להוציא הנחיה לנבחרי ציבורי במערכת הפוליטית, שתבהיר את תפקידם ואת חובתם להגן על חופש הביטוי וההפגנה, ולהימנע מלחתור תחתיו בדרך של דה-לגיטימציה למשתתפים במחאות חוקיות.

פניית האגודה, שכתבו היועץ המשפטי של האגודה דן יקיר ועו"ד שרונה אליהו חי, נשלחה לאחר מספר התבטאויות מצד בכירים בזירה הפוליטית נגד הפגנות חוקיות: השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', צוטט בתקשורת כמי שרואה בחומרה רבה הפגנות תוך כדי לחימה ותומך במניעתן; ראש עיריית חיפה, יונה יהב, פנה אל המשטרה בבקשה למנוע הפגנות נגד הלחימה בעיר, בטענה כי הן פוגעות במרקם היחסים בין יהודים לערבים בחיפה; ואילו שר החוץ אביגדור ליברמן, קרא בדף הפייסבוק שלו לאזרחי ישראל להחרים בתי עסק של ערבים שהשתתפו בשביתה כללית לאות הזדהות עם תושבי עזה ונגד המבצע.

מתוך המכתב:

"מחויבותה של חברה לחופש הביטוי נבחנת דווקא בתנאים של עיתות מלחמה, חילוקי דעות קשים ושסעים חברתיים ולאומיים […]

התבטאויות מהסוג שצוין לעיל, של שרים וראשי ערים, מעודדות אווירה ציבורית של חוסר-סובלנות כלפי מי שמממשים את זכות הביטוי והמחאה שלהם ומשדרות את המסר הפסול והמרתיע, שלפיו השתתפות באירועי מחאה בנושא הלחימה היא לא לגיטימית ואף עלולה לחשוף את מי שבוחר להשתתף בהן לסיכונים שונים. בחלקן אף חבוי איום על מי שיעז לבקר את החלטות הממשלה בימים אלה, ובמיוחד את פעולות הצבא, אשר "יסומן" כמסית, או אף כתומך באויב ו"בוגד", שיש להחרים אותו, ולא כמי שתורם לדיון הציבורי הלגיטימי. במציאות שבה משתתפים בהפגנות מחאה חשופים לאלימות ולאיומים מצד מפגיני נגד, כפי שקרה בהפגנות שהתרחשו לאחרונה […] הרי שהתבטאויות מסוג זה עלולות רק להגביר את הסכנה."

עו"ד שרונה אליהו חי: "בתקופה שבה ההתלהמות, ההשתקה והאלימות הפוליטית, מילולית וגם פיזית, הגיעו לממדים כל כך קיצוניים ומפחידים, חשוב להזכיר לנבחרי הציבור שלנו שגם אם ההתבטאויות נגד מפגינים זוכות לתמיכה בקרב בוחריהם, ההשלכות על הדמוקרטיה עלולות להיות הרות אסון".

למכתב המלא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.