סגירת מרפאות קופת חולים כללית באזור המשולש הדרומי למשך 24 שעות

Photo by Click at Morguefile.com

בעקבות סגירתן של שלוש מרפאות של קופת חולים כללית בקלנסווה, טירה וטייבה למשך 24 שעות, ומידע שהגיע אלינו על הוראה שנתן המשרד לסגור את תחנות טיפת החלב וכלל המרפאות באום אל פחם, פנינו אתמול למנכ"ל משרד הבריאות וביקשנו שיבדוק את הגורמים לסגירה ושיבטיח שמניעת שירותי בריאות חיוניים לאוכלוסיה הערבית לא תישנה. הוראת הסגירה ניתנה שעות ספורות אחרי שסניף קופת החולים בקלנסווה ניזוק במהלך ההפגנות. בפנייה כותבת עו"ד טל חסין, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה, כי "בין אם מדובר בסגירה שנובעת מחשש לפגיעה נוספת במתקני הקופה ובין אם מדובר בהפסקת שירותים זמנית שתכליתה הרתעה, ההחלטה למנוע שירותי בריאות וטיפול רפואי מציבור הנזקק להם אינה סבירה, אינה מידתית ופסולה מעיקרה". כמו כן מתייחס המכתב לענישה קולקטיבית בכלל ובפרט כזו הנעשית על ידי משרד הבריאות בזמנים סוערים אלה.

עדכון, 17.7.2014: בתשובתו דחה מנכ"ל משרד הבריאות את טענות האגודה לגבי ענישה והרתעה. לדבריו ההחלטה לסגור את המרפאות נבעה מהחשש לשלומם של אנשי הצוות, והתקבלה לאחר דיון של "הרשות העליונה לאשפוז בשעת חירום", שהתקיים בעקבות הפרות הסדר.

 

להלן פניית האגודה.
 
8 ביולי 2014
 

לכבוד
פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל
משרד הבריאות
בפקס': 02-5655966

 

שלום רב,

 

הנדון: סגירת מרפאות קופת חולים כללית באזור המשולש הדרומי למשך 24 שעות

 

אנו פונים אליך בעקבות סגירתן של מרפאות קופת חולים כללית ביישובי המשולש הדרומי למשך 24 שעות בבקשה שתבדוק את הגורמים לסגירתן, וכן שתבטיח שמניעת אספקת שירותי בריאות חיוניים לאוכלוסיה הערבית לא תישנה.

1. ביום ראשון, 6 ביולי 2014, לא נפתחו מרפאות קופת חולים כללית ביישובים טירה, טייבה וקלנסווה. ככל הידוע לנו, ההוראה שלא לפתוח את המרפאות ניתנה על ידי קצין הביטחון של משרד הבריאות, בעקבות פגיעה בסניף קופת חולים כללית בקלנסווה שנעשתה ערב קודם, במהלך ההפגנות שפרצו ביישוב.

2. בין אם מדובר בסגירה שנובעת מחשש לפגיעה נוספת במתקני הקופה ובין אם מדובר בהפסקת שירותים זמנית שתכליתה הרתעה, ההחלטה למנוע שירותי בריאות וטיפול רפואי מציבור הנזקק להם אינה סבירה, אינה מידתית ופסולה מעיקרה.

3. הזכות לבריאות, המעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, בחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, ובאמנות שישראל חתומה עליהן מקבעת את אחריותה של המדינה לספק שירותי בריאות נגישים ורציפים לכלל תושביה ואת חובתה לנקוט בצעדים אקטיביים למימושה. סגירתן של מרפאות קופת החולים חותרת תחת חובה חוקית זו, זאת בפרט בשל כך שכ-80% מתושבי היישובים האמורים מבוטחים בקופת חולים כללית.[1] חובה זו אך מתעצמת בימים אלה, כשההסתה, הגזענות וגילויי האלימות המופנים כלפי הציבור הערבי גואים, ולא ניתן לצפות שיפנו לקבלת שירותי בריאות ביישובים היהודיים הסמוכים.

4. ככל שמדובר בשיקולים בטיחותיים ניתן היה לנקוט בצעדים שמטרתם להבטיח את מתקני הקופה ועובדיה בלי לפגוע פגיעה גורפת ועמוקה באוכלוסיה שלמה ובה קשישים, חולים וילדים, הנזקקים ביתר שאת לשירותי המרפאות; אולם החשש שמדובר בהחלטה לא עניינית, שנועדה להעניש ולהרתיע את הציבור הערבי, מתחזק נוכח פרסומים ברשתות החברתיות ומידע שהגיע לאגודה, לפיהם הורה המשרד לסגור את תחנות טיפת חלב ואת מרפאות קופות החולים השונות אף באום אל פחם.[2]

5. אם אכן זה הגורם לסגירת המרפאות נדגיש כי ענישה קולקטיבית ככלל, ובפרט כזו המונעת גישה לשירותי בריאות מעשרות אלפי בני אדם, הנה אקט פסול ואסור הלוקה בחוסר סבירות קיצוני, סותר מהותית את תפקידו של משרד הבריאות, משדר מסר קשה ופוגעני ביותר כלפי האוכלוסיה הערבית, תורם לליבוי האש וההסתה בתקופה סוערת זו ובוודאי אינו בסמכותו של המשרד.

אשר על כן אנו מבקשים כי תבדוק מדוע נסגרו קופות החולים למשך יממה באזור המשולש הדרומי ואם ניתנה הוראה לסגירת תחנות טיפת חלב ומרפאות באום אל פחם לבטלה, וכן שתוודא כי לא יימנעו עוד שירותי בריאות מהאוכלוסיה הערבית.

                                                                                               בכבוד רב,

                                                                                              טל חסין, עו"ד

 

העתקים:
מר  אלי דפס, מנכ"ל קופת חולים כללית (בפקס': 03-6952360)
רמי אדוט

 

 


[1] 77% מתושבי קלנסווה וטירה ו-82.3% מתושבי טייבה מבוטחים בשירותי בריאות כללית, מתוך "פרופיל בריאות יישובי"  http://www.cbs.gov.il/webpub/pub/text_page.html?publ=105&CYear=2009&CMonth=1

קישורים:

פנייה של עמותת רופאים לזכויות אדם בנושא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.