דווקא בימים אלה – יש מה לעשות

עצרת "תג מאיר" בירושלים. צילום: האגודה לזכויות האזרחעצרת "תג מאיר" בירושלים. צילום: האגודה לזכויות האזרח

צפויים לנו עוד ימים קשים של גזענות, התלהמות ואלימות, אבל אנו מתחייבים להמשיך במאבק על הדמוקרטיה, על זכויות האדם ועל החברה הישראלית

 

זוהי אחת התקופות הקשות שעברו על החברה בישראל.

בשבועות האחרונים אנו עובדים מסביב לשעון כדי לצמצם את הפגיעות בזכויות האדם ולהרחיב את המאבק בגזענות ובהסתה, שסערו ברחובות. החטיפה והרצח המזעזעים של גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל נגעו בכולנו. מה שבא בעקבותיהם עורר תדהמה וזעזוע לא פחותים: אלפי קריאות לנקמה ורצח בדפי פייסבוק של ישראלים, שלא היססו להזדהות בשמותיהם המלאים; וכמובן, הרצח הלאומני המחריד של נער פלסטיני בן 16, מוחמד אבו ח'דיר. מרחבי הארץ זורמים הדיווחים כי בצד הפגנות לגיטימיות, ישנם  מקרי התפרעויות ואלימות של יהודים וערבים. יש נפגעים, ובעיקר, המון פחד.

בירושלים המזרחית, אנו מנטרים מידע על מקרי הסתה ואלימות, וכן אלימות משטרה, ומעבירים אותו לרשויות ולתקשורת. הצטרפנו, וגייסנו את תומכינו, להפגנות סולידריות נגד הגזענות וההסתה לאלימות.

ברחבי המדינה, אנו עוקבים אחר ההפגנות ביישובים הערביים ובערים המעורבות: מספקים מידע עדכני על חופש המחאה, ועוקבים אחר עבודת המשטרה והרשויות על מנת להבטיח את יישום לקחי ועדת אור. לצערנו, האלימות ממשיכה בימים אלו, ואנו מודאגים מפגיעות הטילים ביישובי הדרום ומהמתקפות על רצועת עזה. אנו תקווה כי מעגל האלימות ייפסק במהרה, ותיפסק הפגיעה באזרחים בשני הצדדים.

ה-clash הנוכחי לא נוצר בחלל ריק. לצד המציאות הביטחונית הקשה, החברה הישראלית עוברת בשנים האחרונות תהליך עקבי של לאומנות, הקצנה ופחד מפני השונה; של ראיית האדם לא כישות אינדיבידואלית הזכאית לזכויות שוות, אלא בעיקר על סמך השתייכות אתנית, מגדרית או מעמדית. התהליכים הללו מסוכנים לעתידה של החברה בישראל לא פחות מהאיומים החיצוניים.

כדי לקדם שינוי, צריך להבין בראש ובראשונה שהוא לא יבוא מהיום למחר. שינוי מתרחש באמצעות עבודת תשתית מול כל שדרות החברה – החל מהדרג הפוליטי, דרך הבירוקרטיה הממשלתית, בתי המשפט, התקשורת, מובילי דעת הקהל ומערכת החינוך – במטרה לחזק תפישות ולעודד מדיניות של שוויון, זכויות אדם ודמוקרטיה. למרות הסחף, יש בישראל גם יסודות חזקים שמחויבים לערכים דמוקרטיים וזכויות אדם. את העמדות הללו צריך לחזק.

אנחנו קוראים לכם להצטרף ולתמוך בפעילותנו. צפויים לנו עוד ימים קשים של גזענות, התלהמות ואלימות, אבל אנחנו מתחייבים להמשיך במאבק ארוך הטווח שלנו בזירות השונות על הערכים המנחים אותנו ולא לוותר על הדמוקרטיה, על זכויות האדם, על החברה הישראלית.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דמוקרטיה,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.