המלצות ועדת גרמן: החיוב עולה על השלילה, הישג לתומכים ברפואה הציבורית

Photo by clarita at morguefile.com

תגובת ארגון רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ומרכז אדוה לפרסום מסקנות ועדת גרמן

 

אנו רואים הישג משמעותי בהתנגדות הוועדה להכנסת שר"פ לבתי החולים הציבוריים ומחזקים את חבריה שעמדו בהתנגדותם לשר"פ. הבטחת הוועדה לפתוח בתכנית קיצור תורים ולהפעיל מסלול של פול-טיימר בחדרי הניתוח הקיימים אף היא צעד באישוש מערכת הבריאות, גם אם התקציב להפעלת התוכנית נראה נמוך מדי. דברי שרת הבריאות על הכוונה להחזיר את ביטחון המטופלים במערכת הבריאות הציבורית ולפעול להורדת ההוצאה ההפרטית על בריאות, תואמים את המתווה שהקידמנו בשנה האחרונה ואף הוצג בפני הוועדה.

למרות התו החיובי בו הסתיימה ועדת גרמן, הפתרונות המוצעים רחוקים מלהספיק והדרך להחזיר את מערכת הבריאות הציבורית למקום הנכון והראוי עוד ארוכה וצריכה לעמוד במבחן התוצאה. הוועדה אמנם הביאה לתוספת תקציב למערכת הבריאות באמצעות מימון סל התרופות החדשות והעדכון הדמוגרפי אך אלה רחוקים מלהספיק לאור השחיקה בתקציב הבריאות לאורך שנים.

החדשות המדאיגות נוגעות להמשך מדיניות העידוד של הביטוח המשלים, אותה גברת תחת אדרת חדשה, ולמיסוד התיירות הרפואית. במקום להתעמת עם עצם קיומו של הביטוח המשלים, שהוא בעצמו ערבוב של רפואה פרטית וציבורית שמעודד כיום את הרפואה הפרטית, הציע האוצר מודל סבוך שככל הנראה דווקא יעמיק את חדירת הרפואה הפרטית. החלטת הוועדה להביא למיסוד התיירות הרפואית בבתי החולים הציבוריים, ללא יכולת אמיתית של פיקוח על ידי משרד הבריאות, תביא בהכרח לפגיעה במטופלים הישראלים ולהגדלת העומס והצפיפות, הגבוהים ממילא, במחלקות השונות.

אנו מאמינים כי החיוב עולה על השלילה. נראה כי הקולות הרבים שהצטרפו לחזית רחבה בעד רפואה ציבורית חזקה והתקשורת הביקורתית הצליחו להביא להכרעה מול כוחות אדירים שפעלו ופועלים להפרטת מערכת הבריאות הציבורית. זה הזמן לחזור למודלים נכונים ושוויוניים יותר, שהוצגו בפני הוועדה ונמצאים כעת על שולחן הכנסת.

 

קישורים:

ועדת גרמן: לא יוכנס שר"פ לבתיה"ח הציבוריים; יוקצו מיליארד ש' לקיצור התורים, 25.6.2014, ynet

"בלי הבדל בין עשיר ועני": מתווה האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם להצלת מערכת הבריאות הציבורית

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.