פרסום פסקי דין באינטרנט: פומביות המשפט מול פרטיות הנשפט

CC BY: DonkeyHoteyCC BY: DonkeyHotey

בשנים האחרונות מקבלת האגודה לזכויות האזרח מספר הולך וגובר של תלונות על פגיעה בפרטיות כתוצאה מפרסום פסקי דין ברשת האינטרנט: אדם שהורשע בגלל שימוש חד פעמי בסם, אדם שחי עם HIV שמצבו הרפואי נדון במהלך בירור תביעת פיצוי בגין נזקי גוף, ומשפחה שבנה התאבד בנסיבות שהתבררו בפסק דין – כל אלה חשופים היום יותר מתמיד לפגיעה בפרטיותם.

פסקי הדין המתפרסמים באתר בתי המשפט (מאגר "נט המשפט"), אינם נגישים בחיפוש במנועי חיפוש כגון גוגל. אולם מספר אתרים משפטיים הקימו "פלטפורמה" מסחרית, והנגישו את מאגרי המידע המשפטיים לכל הגולשים ברשת. התוצאות הראשונות שמתקבלות עם הקשת שמו של אדם במנוע חיפוש כוללות בדרך כלל הפנייה לאתר המשפטי ולכל פסקי הדין בעניינו של אותו אדם. למי שחש שפרטיותו נפגעת הוצע שירות נוסף: תמורת 49 ש"ח יסירו את פסק הדין בעניינו מהאתר, וידאגו להעלים את זכרו מתוצאות החיפוש.

האגודה לזכויות האזרח פנתה להנהלת בתי המשפט בבקשה להורות לאתרים המשפטיים, הניזונים ממאגר "נט המשפט", לדאוג שמאגריהם יהיו חסומים בפני מנועי החיפוש ברשת האינטרנט. בפנייה טוען עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה, כי האתרים המשפטיים מעבדים ומנגישים מידע אישי, שמקורו במאגר מידע שמנוהל על ידי מערכת בתי המשפט, ושחלים עליו דיני הגנת הפרטיות וכללי אבטחת המידע הנגזרים מהם. עו"ד פינצ'וק מדגיש, כי עקרון פומביות הדיון, כמו גם עקרון השקיפות וחוק חופש המידע, מחייבים רשויות ציבוריות להגדיל את הנגישות של המידע שמצוי בידיהן – להקל על דרכי העיון בו, לפרסמו ולהפיצו באופן יעיל. ועדיין, ישנם יוצאים מן הכלל – נסיבות ושיקולים שבהתקיימם מוסמכת הרשות, ולעיתים אף חייבת, דווקא להגביל את אופן הנגשתו ופרסומו של המידע כדי להגן על זכויות יסוד דוגמת הזכות לפרטיות.

מאגרי מידע ציבוריים, שרגישות המידע האישי שבהם פחותה מזו שבמאגר פסקי הדין, לא הונגשו ברשת האינטרנט אלא לאחר שננקטו אמצעים יעילים שיבטיחו שלא ייעשה בהם שימוש החורג ממטרותיהם. לעמדת האגודה, הנהלת בתי המשפט מוסמכת ואף חייבת להגן על מאגר המידע שהיא מנהלת: להתנות את העברתו לאתרים המשפטיים בכפוף לכך שיתחייבו שלא להפקירו ברשת האינטרנט, ולנקוט באמצעים טכנולוגיים שיימנעו מאחרים להעתיק את תכנו מאתר "נט המשפט".

פניית האגודה להנהלת בתי המשפט

עוד בנושא: בקשת האגודה להצטרף לדיון בבית המשפט העליון, פברואר 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.