האם משרד הרווחה יצליח ליישם את מדיניותו בעניין הוצאת ילדים מהבית?

אילוסטרציה - ילד

מחר (9.6.2014) תדון הוועדה לזכויות הילד של הכנסת ברפורמה שמנסה משרד הרווחה לקדם, בנושא ועדות ההחלטה להוצאת ילדים למסגרות חוץ-ביתיות וטיפול בילדים בסיכון ("הוועדות לתכנון, טיפול והערכה"). חרף הצורך הבוער ברפורמה, שגופים מקצועיים במשרד הרווחה הצביעו עליו כבר לפני כעשור, התנהלות משרד הרווחה מעלה את החשש כי גם הפעם, ספק אם הדבר יצא אל הפועל.

בדיון שתקיים מחר יציג משרד הרווחה את הדוח שפרסם בפברואר 2014 בנושא ועדות ההחלטה. לוועדות אלה סמכויות נרחבות – בכוחן להמליץ על הוצאת ילדים מחזקת הוריהם והעברתם לפנימיות, למשפחות אומנה ואפילו לאימוץ – ומזה עשרות שנים נשמעת ביקורת מקצועית וציבורית חריפה על עבודתן. לאחר פרסום הדוח הכריז מנכ"ל משרד הרווחה כי בכוונתו לקדם רפורמה בעבודת הוועדות, באמצעות הפיכת הדוח להצעת חוק בהקדם האפשרי. אלא שלאחרונה החליט המשרד לעכב את הצעת החוק באמצעות הקמת "תתי-ועדות" ליישום החוק – באופן שמעורר חשש, כי הרפורמה החיונית שוב תידחה למועד לא ידוע, כפי שכבר קרה בעבר.

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "חרף העובדה שוועדות ההחלטה הן מנגנונים מעין-שיפוטיים המכריעים בנושאים הרי גורל, הן פועלות כיום ללא הסמכה בחוק, ללא שקיפות, ללא ביקורת ומבלי שניתן לערער על החלטותיהן, תוך הפרה בוטה של זכויות ההורים והילדים שענייניהם נדונים בפניהן. האוכלוסייה שבה עוסקות הוועדות מורכבת ברובה מנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, רבות מהן חד-הוריות ועולות, שאין מכירות את זכויותיהן ואף נתונות פעמים רבות במצב של תלות בשירותי הרווחה. לכן נחוצה הרפורמה – יש לעגן את עבודת הוועדות בחקיקה, להגן על זכויות ההורים והילדים בהליך, ולהבטיח שקיפות ובקרה. במשך שנים רבות מדי, נשמעו תלונות קשות של הורים שטוענים שילדיהם נלקחו מהם ללא הצדקה. שורה של ועדות מקצועיות כבר הצביעו על השינויים הדרושים, ובכל פעם מחדש, משרד הרווחה התקשה לקדם את השינוי הדרוש."

לקראת הדיון בוועדה לזכויות הילד, פנתה עו"ד בנדל אל חברי הוועדה והציגה בפניהם שורה של הערות להצעת משרד הרווחה לרפורמה, המתבססים על ארבעה עקרונות יסוד: עיגון פעולות הוועדות בחקיקה שתגן על זכויות האדם; הבטחת הליך הוגן וזכות טיעון להורים ולילדים שעניינם נדון בוועדה; שקיפות ובקרה על עבודת הוועדות; והפרדה מוחלטת בין חברי הוועדה לבין הגורמים המטפלים במשפחה במערכת הרווחה.

מסמך ההערות המלא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),הזכות לשירותי רווחה,זכויות חברתיות,זכויות ילדים

סגור לתגובות.