יחס משפיל בבידוק הביטחוני בנתב"ג ובאל על

נתב"ג. צילום: טל דהןנתב"ג. צילום: טל דהן

עובדת האגודה לזכויות האזרח, שנסעה לייצג את האגודה בכנס בינלאומי בבריסל, נתקלה ביחס משפיל בבידוק הביטחוני בדרכה לכנס ובחזרה. מסכת הטרטורים כללה תשאולים ארוכים, עיכוב בחדר אל-על בבריסל, ליווי עד לדלת הכניסה של המטוס, חיפוש דקדקני במזוודה ועיכוב של כמה ימים במסירתה. בהעדר מידע קונקרטי לסכנה שנשקפת מאותה עובדת – מלבד היותה ערבייה – קשה להעלות על הדעת סיבה או שיקול ביטחוני שיכולים להצדיק את היחס המשפיל והפוגעני הזה.

בפנייה לחברת אל על ולרשות שדות התעופה מדגיש עו"ד עאוני בנא, מנהל המחלקה לזכויות המיעוט הערבי באגודה, כי היחס כלפי עובדת האגודה ממחיש את מדיניות התיוג האתני המופעלת כלפי נוסעים ערבים בשדות התעופה בארץ ובעולם, ומעמיד בסימן שאלה כבד את ההצהרות של רשות שדות התעופה והשב"כ, שניתנו במסגרת עתירת האגודה נגד מדיניות הבידוק ובתקשורת, לעניין שינוי שיטת הבידוק והשימוש בטכנולוגיות בידוק חדישות כדי להגביר את השוויון ולהקל על נוסעים ערבים בהליך הבידוק. התנהלות זו מחזקת את עמדתנו, כי בפועל דבר לא השתנה במדיניות הבידוק, וכי נוסע ערבי הוא עדיין בחזקת מסוכן, והיחס אליו הוא כאל אויב המדינה ולא כאל אזרח המדינה.

 
22 במאי 2014

 

לכבוד

מר דוד מימון
המנהל הכללי
אל-על נתיבי אוויר לישראל
ת"ד 41 נתב"ג 70100

מר יעקב גנות
המנהל הכללי
רשות שדות התעופה
ת"ד 137, נתב"ג 70100

– מבלי לפגוע בזכויות –
 
שלום רב,

 

הנדון: יחס משפיל כלפי עובדת האגודה

 
עו"ד רג'ד ג'ראיסי נסעה בטיסה של חברת אל-על לבריסל כדי לייצג את האגודה בכנס בינלאומי שנערך בחסות האיחוד האירופי בימים 12-14/5/2014. בדרכה לכנס ובדרכה חזרה היא עברה מסכת בדיקות וטרטורים, שהפכו את הנסיעה לחוויה קשה ומשפילה, כפי שיפורט להלן:

1. עו"ד ג'ראיסי הגיעה לנתב"ג ביום 12.5.2014 בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר, כשהטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 06:00 לפנות בוקר. לאחר תשאול ארוך לפני עמדת הצ'ק-אין היא מסרה את מזוודתה, אספה את כרטיסי הטיסה וניגשה לעמדת השיקוף ובדיקת תיקי היד. בכניסה לשם היא נשאלה אם עברה את הצ'ק-אין, ונתבקשה לחכות בצד. כעבור זמן קצר ניגש אליה בודק ושאל אותה לגבי הבדיקה שעברה בצ'ק-אין, ובין היתר לזהותו ולמראהו של האדם שביצע את הבדיקה: "מי ערך לך את הבידוק?", "איך הוא נראה?", "מה לבש?". לאחר מכן, ולאחר שעברה את בדיקת השיקוף הרגילה, היא נתבקשה להתלוות לאיש ביטחון לצורך בדיקה גופנית ידנית ובדיקה נוספת של תיק היד. רק לאחר בדיקה זו שוחררה לדרכה.

2. לאחר שנחתה בשדה התעופה בבריסל, גילתה עו"ד ג'ראיסי שהמזוודה שלה לא הגיעה. בעמדת האבידות נמסר לה שלא התקבלה כל הודעה בעניין המזוודה מנתב"ג או מחברת אל-על. היא מסרה מיד הודעה על אובדן המזוודה. מאז ועד יום חמישי 15.5.2014, היום שבו עזבה את בריסל, פנתה עו"ד גראיסי, בעצמה ובאמצעות בני משפחתה בישראל, אינספור פעמים לחברת אל-על (ולגורם הרלוונטי בשדה התעופה בבריסל) כדי לברר מה עלה בגורל המזוודה. פניותיה נענו בתשובות סותרות ומבולבלות, וכל פעם נמסר לה מידע שונה ותירוץ אחר לעיכוב במסירת המזוודה.

3. רק ביום חמישי 15.5.2014 בסביבות השעה 01:00 לפנות בוקר קיבלה עו"ד ג'ראיסי הודעה על הגעת המזוודה לבריסל. המזוודה הגיעה לבית המלון בו שהתה בסביבות השעה 11:30 בבוקר, השעה שבה הייתה אמורה כבר לעזוב לכיוון שדה התעופה בדרכה חזרה לישראל. כאשר פתחה את המזוודה גילתה עו"ד ג'ראיסי שהמזוודה עברה חיפוש דקדקני. תכולת המזוודה הייתה מפוזרת ושום פריט לא היה במקומו. זאת, ללא שהייתה על גבי המזוודה או בתוכה כל הודעה או פתק על פתיחתה ועריכת חיפוש בה.

4. בדרכה חזרה, הגיעה עו"ד ג'ראיסי לעמדת הצ'ק-אין של חברת אל-על בשדה התעופה בסביבות השעה 16:00. היא עברה תשאול ארוך שבסופו נמסר לה פתק שבו כתוב שעליה להגיע בשעה 17:15 לבדיקה ביטחונית בחדר של אל-על בשדה התעופה. היא לא הורשתה להעלות איתה למטוס מזוודה קטנה שהייתה ברשותה, בטענה שהנוהל אוסר על העלאת מזוודות במצב של טיסה מלאה. מאוחר יותר, כשעלתה למטוס, היא גילתה שהנוסעים העלו איתם מזוודות בגודל של המזוודה שלה ואף גדולות יותר.

5. עו"ד ג'ראיסי הגיעה לחדר הבידוק של אל-על בשעה שנקבעה לה. בתום הבידוק נמסר לה, כי אסור לה לעזוב את החדר עד למועד העלייה למטוס. לאחר המתנה של יותר משעה בחדר הגיעה דיילת אשר ליוותה אותה, ביחד עם שני נוסעים שהמתינו גם הם בחדר, עד לשרוול הכניסה למטוס.

אנחנו מבקשים להביע את מחאתנו החריפה על היחס שלו זכתה עובדת האגודה מצד אנשי הביטחון וחברת אל-על לאורך כל הנסיעה.

דרך הייסורים שעו"ד ג'ראיסי עברה ממחישה את מדיניות התיוג האתני, המופעלת כלפי נוסעים ערבים בשדות התעופה בארץ ובעולם. האגודה עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל מדיניות בידוק זו, שמשפילה את האזרחים הערבים ופוגעת בכבודם (בג"ץ 4797/07 האגודה לזכויות האזרח נ' רשות שדות התעופה ואח', תלוי ועומד). ההתנהלות כלפי עו"ד ג'ראיסי מעמידה בסימן שאלה כבד את כל ההצהרות של רשות שדות התעופה והשב"כ, שניתנו במסגרת העתירה ובתקשורת, לעניין שינוי שיטת הבידוק והשימוש בטכנולוגיות בידוק חדישות כדי להגביר את השוויון ולהקל על נוסעים ערבים בהליך הבידוק.

התנהלות זו מחזקת את עמדתנו, כי בפועל דבר לא השתנה במדיניות הבידוק, וכי נוסע ערבי הוא עדיין בחזקת מסוכן, והיחס אליו הוא כאל אויב המדינה ולא כאל אזרח המדינה. היא גם מחזקת את החשש, כי הצורך בפתיחה ובחיפוש ידני במזוודות לפי מערכת הבידוק החדשה ((HBC, עדיין נעשה בזיקה ישירה לזהותו של הנוסע בעל המזוודה, וכי המערכת החדשה לא מופעלת באופן שוויוני וזהה ביחס לכל הנוסעים.

אלא אם לחברת אל-על ולרשות שדות התעופה ולשב"כ היה מידע קונקרטי או אינדיקציה לכך שנשקפת מעו"ד ג'ראיסי סכנה כלשהי – מלבד היותה ערביה – קשה להעלות על הדעת סיבה או שיקול ביטחוני שיכולים להצדיק את התשאולים הארוכים, את הכליאה בחדר אל-על בבריסל, את הליווי עד לדלת הכניסה של המטוס ואת החיפוש הדקדקני במזוודה והעיכוב הרב במסירתה.

עו"ד ג'ראיסי שומרת על זכותה לתבוע את עלבונה ואת נזקיה הישירים והעקיפים. לעניין זה נציין, כי העיכוב בהגעת המזוודה שיבש לחלוטין את סדר יומה והיא נאלצה להתמודד עם קשיים רבים, ובין היתר נאלצה לקנות בגדים וציוד לצורך השהייה בבריסל וההשתתפות בכנס.

 

בברכה,

עאוני בנא, עו"ד

 

העתק:
עו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים, פרקליטות המדינה, ירושלים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.